Mijn/onze St2 modificaties

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel Werkman
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mei 2017, 08:08

Mijn vrouw (55) en ik (59) rijden onze St2 allebei puur en uitsluitend vlot recreatief. Gemiddeld voor langere tochten, zowel in ons land als op vakantie in het heuvelachtiger buitenland waar het voor ons op onze Cube racefietsen te zwaar geworden is.
Ik ben 25kg zwaarder en een stuk groter en heb om die reden de 983wh accu gekozen en mijn vrouw heeft de 814wh. In de praktijk levert dat bij gezamenlijke ritten een min of meer vergelijkbaar accu verbruik op.
Voor meer comfort hebben wij allebei de stuurpen laten verhogen voor minder druk op polsen en schouders. Ook de nek wordt zo meer ontlast. Omwille van die verhoogde stuurpen moest alleen wel de koplamp verplaatst worden naar het spatbord.
Verder hebben wij een Cane Creek Thudbuster zadelpen vering met verschillende rubbers voor ieders gewicht gemonteerd en mijn vrouw heeft een ander (dames) zadel. Dat werkt echt top.
Ook fietsen wij vrij consequent met mountainbike schoenen & SPD koppeling. Daarvoor hebben wij SPD-combi pedalen gemonteerd.
Alle Speedelec 45kmh kenmerken (zoals de spiegels) zijn verwijderd en de bromfiets reflectoren zijn vervangen voor reflectietape. Ook de kentekenplaat houder is om die reden verwijderd. De kentekenplaat, het kenteken en de verzekeringspapieren nemen wij mee in Ortlieb fietstassen. Uiteraard zijn er bidonhouders gemonteerd voor grote bidons.
Zo fietsten wij met speels gemak reeds door het Limburgse heuvelland, in België en in Frankrijk. Zowel op verhard als op gravel en op onverharde bospaden met een overall gemiddelde snelheid van net 25kmh. Op de rijbaan tussen het snelverkeer zul je ons nooit aantreffen. Veel sneller dan ca. 30kmh fietsen wij zelden of nooit. Al helemaal niet op fietspaden of in de vrije natuur.
In een ander topic zal ik onze ondersteuning settings delen voor optimaal (lees: minimaal) accuverbruik waarmee wij op 1 lading al tot 225km kwamen met nog ca 15% rest energie.
St2 (5/2016) persoonlijk gemodificeerd
Take the long way home (Supertramp)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Zo leuke aanpassingen en leuk om te zien dat de Stromers niet enkel door commuters gebruikt worden maar ook recreatief, mss een stout vraagje maar heb je geen schrik om aan de kant gezet te worden? De stromers zijn nogal opvallende speed pedelecs dus als daar geen plaatje en spiegel ophangt ga je volgens mij wel eens prijs kunnen hebben.

PS:
Waarom dan niet voor de 25 km/u gekozen? Dan had je die extra kopzorgen niet van het "niet reglementair" rondrijden.
Gebruikersavatar
Michiel Werkman
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mei 2017, 08:08

Omdat een 'gemiddelde' snelheid van 25kmh niet betekent maximum snelheid. Wij fietsen gebruikelijk wel iets sneller dan 30kmh maar zelden of nooit sneller.
De St2 kwam in beeld door de grote accu en het enorme fietsbereik bij lage ondersteuning.
En een boete? Ach. Die is nog niet voorgekomen en zo ja dan betalen wij die gewoon. Doordat wij niet in de spits fietsen en ons qua snelheid altijd aan het overige verkeer aanpassen val je ook niet op. Zeker niet in racefiets outfit.
Op onze racefietsen gaat het trouwens nog wel eens sneller dan op de St2 😉 (korte ritjes).
St2 (5/2016) persoonlijk gemodificeerd
Take the long way home (Supertramp)
Golvas

Michiel Werkman schreef: 27 mar 2018, 11:09 Voor meer comfort hebben wij allebei de stuurpen laten verhogen voor minder druk op polsen en schouders. Ook de nek wordt zo meer ontlast.
In mijn zoektocht naar verschillende mogelijkheden om een rechtere zitpositie te bekomen op een Stromer kwam ik jouw topic tegen ... op welke manier hebben jullie de stuurpen laten verhogen ?

Met behulp van een adapter (zoals bijvoorbeeld een BBB BHP-22) of gingen jullie anders te werk ?
Lomito

Ik doe hetzelfde maar dan met helm, spiegel en kentekenplaat. Vrijwel altijd over (on)verplichte fietspaden en in ruim een jaar tijd nog geen enkele staandehouding of boete opgelopen terwijl ik al heel wat politie onderweg ben tegengekomen in auto en op motor. Wel met 40-45 km/uur over fietspaden waar de situatie dat toelaat, in mijn omgeving bijna overal.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Golvas schreef: 22 apr 2018, 13:50
Michiel Werkman schreef: 27 mar 2018, 11:09 Voor meer comfort hebben wij allebei de stuurpen laten verhogen voor minder druk op polsen en schouders. Ook de nek wordt zo meer ontlast.
In mijn zoektocht naar verschillende mogelijkheden om een rechtere zitpositie te bekomen op een Stromer kwam ik jouw topic tegen ... op welke manier hebben jullie de stuurpen laten verhogen ?

Met behulp van een adapter (zoals bijvoorbeeld een BBB BHP-22) of gingen jullie anders te werk ?
Ik heb een Ergotec https://www.ergotec.de/de/produkte/vorb ... orbau.html laten plaatsen. Zie foto en berichtgeving hier: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... =Ergotec+6
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind de Ergotec SWELL-R/ 31,8 stuurpen nog steeds de mooiste oplossing voor op de Stromer:

https://www.ergotec.de/de/produkte/vorb ... -31-8.html

Wat ik niet eens wist, maar wat ik bij de Groningse Stromer dealer hoorde, is dat deze in hoek verstelbare stuurpen zelfs voldoet aan de typegoedkeuring voor speed pedelecs. De stuurpen is bovendien leverbaar in twee lengtes. Ik vind het een mooi product.

Maar als je nog rechter op wil zitten, neem dan een stuurpenverhoger i.p.v. een in hoek verstelbare stuurpen.

Foto's die ik in Groningen heb gemaakt:

Ergotec SWELL R 31,8 verstelbare stuurpen.png
Ergotec SWELL R 31,8 verstelbare stuurpen.png (909.17 KiB) 3604 keer bekeken
Ergotec SWELL R 31,8 verstelbare stuurpen 2.png
Ergotec SWELL R 31,8 verstelbare stuurpen 2.png (937.32 KiB) 3604 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Michiel Werkman
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mei 2017, 08:08

Onze dealer verhoogde de stuurpen met een XLComp.
St2 (5/2016) persoonlijk gemodificeerd
Take the long way home (Supertramp)
Plaats reactie