ST2 laadt niet meer op tot 100%.

marstromertin
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2018, 19:39
Locatie: Voorne-Putten - NL.

Toen ik gisterenmiddag even een rondje ging fietsen ontdekte ik dat de batterij slechts voor 91% opgeladen was, dit terwijl de lader er ruim 1 dag op had gestaan. :cry:
Omdat dit mijn eerste ervaring was, na 1500km., met een niet maximaal geladen batterij heb ik daar geen verdere aandacht aan besteed.
Thuisgekomen de oplader er weer opgezet en constateerde vele uren later dat nu 95% de maximale lading bleek te zijn. :dwarf:

Vervolgens:
1. Heb ik het forum met dit specifieke probleem erop nagelezen en vervolgens wat adviezen opgevolgd zoals: de batterij/oplader uit de fiets/schuur gehaald waar de temperatuur 4 graden C. was en in de woonkamer gelegd om een nachtje op te warmen, mogelijk speelde de lage temperatuur een rol hierin.
2. De volgende ochtend de oplader aan de 220V. gezet en de inmiddels opgewarmde batterij aan de oplader geplaatst. Groen/oranje lampen gingen aan, gevolgd na 1 minuut door groen/knipperende groene lampen en dit zo 1 uur gelaten.

Wat knipperend groen nu betekent weet ik niet want kom er in de handleiding niets van tegen.

4. Vervolgens de batterij weer in de Stromer geplaatst en bleek er nog steeds 95% lading te zijn, ergo: het naar binnen brengen en opwarmen van de batterij had niets opgelost.
5. Vervolgens de Stromer aangezet (1 van de forum adviezen) en de opgewarmde batterij in de fiets geplaatst en geprobeerd verder op te laden, de groen/oranje lampen gingen nu aan en na 1 uur bleek ook dit geen resultaat op te leveren. :aq

Waarom met het opladen IN DE FIETS de oranje lamp nu brandde, en IN DE WOONKAMER deze knipperend groen was begrijp ik ook niet, wie het weet .......?

Samengevat: binnenshuis opladen, opladen in een uitgeschakelde fiets of in een ingeschakelde fiets bood geen van drieën soelaas.
Contactpolen zijn schoon en droog, zowel de stekker als op de fiets, op het stopcontact staat spanning getuige de brandende lampjes in de oplader, dus ........wie het weet mag het mij zeggen maar ik denk dat ik de FM morgen zal benaderen om hem hier eens naar te laten kijken want heb niet voor niets voor 983Wh capaciteit gekozen.

Ondertussen houd ik mij voor andere tips wel aanbevolen.

Alvast bedankt voor het meedenken :ay
Happy Stromer gebruiker sinds augustus 2017 (ST2/983 Wh - 22” Sport Black).
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Gelijkaardig probleem vastgesteld, zie forum "Laadgeheimen": viewtopic.php?f=14&t=350&p=5747#p5747

Verder opladen van deze batterij in mijn fiets lukte wel! Je kan de laadstatus via het display van de OMNI volgen (vertrekt vanaf 94% en laadt verder door naar 100%). Vermoedelijk kan je de losse batterij maar verder opladen onder een zeker laadniveau.

Graag uw bevindingen, succes.
marstromertin
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2018, 19:39
Locatie: Voorne-Putten - NL.

Verder opladen van deze batterij in mijn fiets lukte wel! Je kan de laadstatus via het display van de OMNI volgen (vertrekt vanaf 94% en laadt verder door naar 100%). Vermoedelijk kan je de losse batterij maar verder opladen onder een zeker laadniveau.

Bedankt voor je advies maar het lost niets op, zie hieronder wat ik eerder schreef:
4. Vervolgens de batterij weer in de Stromer geplaatst en bleek er nog steeds 95% lading te zijn, ergo: het naar binnen brengen en opwarmen van de batterij had niets opgelost.
5. Vervolgens de Stromer aangezet (1 van de forum adviezen) en de opgewarmde batterij in de fiets geplaatst en geprobeerd verder op te laden, de groen/oranje lampen gingen nu aan en na 1 uur bleek ook dit geen resultaat op te leveren.

Dus intern of extern laden maakt geen verschil, maar in ieder geval wel bedankt voor het meedenken :ay
Happy Stromer gebruiker sinds augustus 2017 (ST2/983 Wh - 22” Sport Black).
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Om fouten te kunnen uitsluiten is het raadzaam om de batterij uit de fiets te nemen en direct op de lader aan te sluiten. Let wel: eerst de lader in het stopcontact en dan pas aan de batterij aansluiten. Dit is belangrijk vanwege het Energybus protocol, dat onder meer aftast of er een tweede controller is, en wat voor batterij de lader voor zich heeft. Bij correct functionerende oplader en batterij zijn er vier indicatoren:

(1) Groen - Rood Leds betekent: laadapparaat werkt prima, batterij nog niet aangesloten.
(2) Groen - Oranje LEDs betekent: CC-Modus, dus als de batterij leeg is dan opladen met constante stroom..
(3) Groen - Groen LED (knipperend) betekent: CV-Modus, dus als de batterij bijna vol is dan opladen met constante spanning.
(4) Groen - Groen LEDs betekent: de batterij is vol. De laadspanning is van de batterij afgeschakeld (dit is met een klikje van het relais hoorbaar).

Zie ook: http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... bus#p13565

Mogelijk heb je een probleem in één of meerdere accucellen. het batterij mgmt systeem (BMS) compenseert dit, waardoor vol niet meer 100% is maar, bijv. 95%. Om dit zeker te weten zou ik met een andere lader de batterij laden volgens de hierboven beschreven methode. Bij batterijproblemen heb je overigens (beperkt) garantie.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 11 feb 2018, 15:49, 12 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

marstromertin schreef: 11 feb 2018, 14:10 Waarom met het opladen IN DE FIETS de oranje lamp nu brandde, en IN DE WOONKAMER deze knipperend groen was begrijp ik ook niet, wie het weet .......?
Als je accu verder dan ca. 80% leeg is en je sluit de lader aan (rechtstreeks op de accu uit de Stromer, of op de Stromer met de accu erin, dat zou geen verschil mogen maken), dan zie je een groene en oranje LED op je lader, je hoort de lader inschakelen (via een klik geluid) en je hoort de ventilator aan gaan. Je accu is nu aan het laden.

Als je accu voor 80 of 90% vol is (ik weet niet hoe ver precies, maar bijna vol in ieder geval), dan springt de oranje led naar knipperend groen. De ventilator van de lader gaat ook uit. Je accu is dan nog wel aan het opladen, maar nu in spanningslaadmodus.

Als de accu vol is, en dat zou dus echt 100% moeten zijn, dan gaan beide leds constant groen branden. Nu kun je de lader loskoppelen.

Op basis van jouw omschrijving lijkt die laatste fase van het laden, dus met groen knipperende led, niet te worden voltooid.

Ik ben wel benieuwd waar jij het laadniveau afleest. Doe je dit via de OMNI app of rechtstreeks op je Stromer OMNI display?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Heb ik ook gehad, lader was het probleem, onder garantie vervangen, probleem weg.(moest van stromer wel eerst 2 x batterij geheel leeg rijden, bleek uiteindelijk niet de oplossing, misschien dat je dat Eerst nog kan proberen)
marstromertin
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2018, 19:39
Locatie: Voorne-Putten - NL.

Stromeur vroeg:
Ik ben wel benieuwd waar jij het laadniveau afleest. Doe je dit via de OMNI app of rechtstreeks op je Stromer OMNI display?

Antwoord:
Op beide, dus zowel via de app alsook via het display (fiets staat in de schuur naast mij)als het een interne belading betreft want wilde zeker stellen dat daarin geen verschillen bestaan (waren beide identiek).
Extern heb ik geen uitlezing op zowel app alsook display.
————————————————————————————————————————————————————
philipbo vroeg:
Heb ik ook gehad, lader was het probleem, onder garantie vervangen, probleem weg.(moest van stromer wel eerst 2 x batterij geheel leeg rijden, bleek uiteindelijk niet de oplossing, misschien dat je dat Eerst nog kan proberen)

Antwoord
Probleem heb ik vandaag onder de aandacht van de FM gebracht en zal jullie adviezen en bevindingen de komende week onder hun aandacht brengen en meenemen.
Vraag: 2 x batterij leegrijden, bedoel je daarmee echt 0%, mijn laatste 2 ritten eindigen namelijk beide op 1%, dus ook ‘leeg’ min of meer, of bedoel jij dat niet?
Overigens ontstond het probleem deze week wel nadat ik de batterij bijna leeg had gereden tot 1%, maar zie niet direct hiermee een verband, wetend dat er een beveiliging tegen volledige ontlading in zit.
Happy Stromer gebruiker sinds augustus 2017 (ST2/983 Wh - 22” Sport Black).
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mijn lader laadt nu ook niet meer op voorbij de 83%. Ik hoop dat dat morgenavond op 't werk, met de ander lader, geen problemen geeft. Ik ben benieuwd. Ik ga morgen in ieder geval contact nemen met de FM.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Mijn ondertussen bijna vier jaar oude ST2 (2018) heeft sinds deze week ook ineens problemen met opladen, komt vaak niet verder dan rond de 75%. Heb gelet op de lampjes, maar de lader geeft groen aan alsof hij volledig opgeladen is. Heb gekeken op het OMNI-scherm voor het percentage dat opgeladen was en op de telefoon, maar blijven beiden rond de 75% melden. Op afstand een firmware-update laten plaatsen naar de laatste versie, maar dat heeft niks uitgehaald. Heb hem gisteren eens leeggereden tot er 1% over was (ook al moet dat volgens mij niks uitmaken) en een nachtje laden laden buiten de fiets om, maar geen verbetering.

Vermoed dat er toch echt iets goed mis met de accu is, maar aangezien ik er nu zelf niet uit kom maar eens een afspraak maken met de fietsenwinkel.

In het slechtste geval geld opzij leggen voor een nieuwe accu. Het is dat ik sinds grotendeels thuiswerken nog maar erg weinig op de fiets rijd, anders zou ik misschien wel serieus rond gaan kijken naar de nieuwere modellen 8-)

Update: ik log al een jaar elke dag automatisch de statistieken zoals temperatuur, afstand, SOH enz. en heb even gekeken en sinds 7-3-2022 valt het me op dat de SOH van maanden lang 89.00 procent ineens naar 87.00 procent is gegaan, maar ik heb pas sinds afgelopen week dat hij niet meer tot 100% oplaadt, maar dat is het enige verschil dat ik zie en iets dat me opvalt
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rij jij altijd dezelfde route/afstand en wordt je accu daardoor altijd tot bijna precies hetzelfde punt leeg gereden en gaat-ie dan weer aan de lader? Probeer dan eens om je accu enkele keren achter elkaar helemaal leeg te rijden voordat je hem oplaadt, zodat je Stromer weer begrijpt wat 'vol' en wat 'leeg' is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie