15% batterij niveau ‘kwijt’ na korte tussenstop met ST2.

Plaats reactie
marstromertin
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2018, 19:39
Locatie: Voorne-Putten - NL.

Gisteren: na 50 km. en bij 4 graden C. gestopt en ST2 uitgeschakeld en op e-slot gezet, batterij niveau 57%.
Na 40 minuten de ST2 weer aangezet, echter bleek het niveau te zijn gedaald naar 42%, dus 15% ‘verdwenen’ tijdens de pauze!
Wie kan mij uitleggen hoe dit kan gebeuren?

Door de OMNI-app anders in te stellen, uit de wind te gaan zitten en ‘zuinig te pedaleren’ haalde ik het thuisfront, resultaat: 1% had ik thuis nog over en was dus best tevreden want 100 km. met een gemiddelde van 29 km/uur (en ik: 100kg. en 1,88 mtr.) bij 4 graden buiten temperatuur is iets dat ik niet echt had verwacht.
Happy Stromer gebruiker sinds augustus 2017 (ST2/983 Wh - 22” Sport Black).
GreenMiles
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2018, 21:34
Locatie: Lommel

Ben al geruime tijd volger van dit forum. Heb al heel wat nuttige info vergaart.
Zijn dit cijfers bekomen met een 983 Wh of 814 Wh batterij?
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

marstromertin schreef: 09 feb 2018, 20:37 Gisteren: na 50 km. en bij 4 graden C. gestopt en ST2 uitgeschakeld en op e-slot gezet, batterij niveau 57%.
Na 40 minuten de ST2 weer aangezet, echter bleek het niveau te zijn gedaald naar 42%, dus 15% ‘verdwenen’ tijdens de pauze!
Wie kan mij uitleggen hoe dit kan gebeuren?
Het kan zijn dat het BMS de individuele batterijcellen op gelijk niveau gebracht heeft.

Ik heb zelf het omgekeerde meegemaakt: bij aankomst 47% en bij aanvang terugreis 52%, zonder bijladen.
marstromertin
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2018, 19:39
Locatie: Voorne-Putten - NL.

Dit betreft een batterij capaciteit van 983 kWh.
Happy Stromer gebruiker sinds augustus 2017 (ST2/983 Wh - 22” Sport Black).
marstromertin
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2018, 19:39
Locatie: Voorne-Putten - NL.

Oeps foutje: Mijn batterij capaciteit moet natuurlijk 983 wh zijn, 983 kWh is mogelijk toekomstmuziek :cool2:
Happy Stromer gebruiker sinds augustus 2017 (ST2/983 Wh - 22” Sport Black).
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik heb dit verschijnsel ook af en toe. De elektronische simulatie van de electrochemische batterij is blijkbaar niet perfect.
rvaneijk schreef: 09 feb 2018, 22:22 Het kan zijn dat het BMS de individuele batterijcellen op gelijk niveau gebracht
Het BMS zou dat bij Stromer niet doen. Ik las toevallig een tijd geleden een doctoraalstudie van een Zwitsers student die had onderzocht of battery leveling iets opleverde bij de Stromerbatterijen en de conclusie was van niet, dus waarschijnlijk doen ze het ook niet.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

marstromertin schreef: 09 feb 2018, 20:37 Gisteren: na 50 km. en bij 4 graden C. gestopt en ST2 uitgeschakeld en op e-slot gezet, batterij niveau 57%.
Na 40 minuten de ST2 weer aangezet, echter bleek het niveau te zijn gedaald naar 42%, dus 15% ‘verdwenen’ tijdens de pauze!
Wie kan mij uitleggen hoe dit kan gebeuren?

Door de OMNI-app anders in te stellen, uit de wind te gaan zitten en ‘zuinig te pedaleren’ haalde ik het thuisfront, resultaat: 1% had ik thuis nog over en was dus best tevreden want 100 km. met een gemiddelde van 29 km/uur (en ik: 100kg. en 1,88 mtr.) bij 4 graden buiten temperatuur is iets dat ik niet echt had verwacht.
Wow, wat een actieradius :o
Op welke instellingen als ik vragen mag?
Ik red de 100 momenteel echt niet....of was t vol wind mee?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Op basis van theoretische modellen kan je berekenen dat je ongeveer dubbel zoveel energie nodig hebt om 40 km/h te rijden tov 30 km/h.
Wanneer je dan rekening houden met de snelheid, kom je op een verbruik dat ongeveer 30% lager ligt wanneer je 30 km/h rijdt ipv 40 km/h.
Dit filmpje geeft ongeveer dezelfde besluiten:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Het volgende artikel geeft uitleg over de State of Charge bepaling bij batterijen:
http://www.mpoweruk.com/soc.htm

Mijn gokje is dat de verandering van waarde die soms optreedt (ik heb het ook al gezien) te maken heeft met een softwarebug in het BMS. De reden dat ik dat denk is het volgende: de fout treedt slechts af en toe op en in de regel is de %-weergave van de batterij redelijk accuraat, en het is onmogelijk dat de fysieke eigenschappen van de batterij (waarvan de %-weergave een schatting is) zo fluctueren.

Het artikel leert ons dat de ontlading niet lineair verloopt en dat er een vorm van "integraalrekening" moet toegepast worden om tot de schatting van het percentage te komen. Ik kan aannemen dat de programmatielogica om dit te doen complex is en dus onderhevig aan fouten.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De temperatuur kan ook van invloed zijn geweest. Heb het met mijn batterijen van mijn camera ook regelmatig gehad (nog kouder weer naar ook extremer effect): batterij lijkt opeens leeg. Vervolgens de warme batterij uit de binnenzak erin, de koude weer in de binnenzak en verder. Een half uur later is de batterij dan weer terug functioneel.

Of dat bij 4 graden ook al meetbaar meespeelt weet ik niet, maar ik zou het niet uitsluiten.
Dan is het verhaal: je fietst weg met accu op kamertemperatuur, accu houdt zich warm door gebruik dus blijft goed werken. Tijdens de pauze daalt de temperatuur en daarmee het gemak waarmee deze energie kan geven...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie