Stromer ST1 X versus ST2 S

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb nu enkele maanden een ST1 X en ben er heel erg gelukkig mee. Een ST2 en zeker een ST2 S was budgettair voor mij geen optie. En hoewel ik vooral van onze ST2 S rijder Lomito al wel had begrepen dat de SYNO Drive motor van de ST2/ST2 S met een torque van 40Nm voelbaar beter is dan de CYRO drive van de ST1 X met 35Nm, ben ik dik tevreden met mijn bike.

Vandaag heb ik een proefrit gemaakt met de ST2 S.

Wat een beest van een fiets is de Stromer ST2 S! Met de 40Nm SYNO Drive motor is het alsof de fiets ineens 10 kilo lichter is dan mijn ST1 X. De ST2 S spuit echt vooruit als je aanzet. Ik vind serieus dat de ST1 X lekker vlot optrekt, en ik ben inmiddels dermate vergroeid met mijn bike dat ik precies weet hoe snel de fiets vooruit vliegt als ik vanuit stilstand mijn eerste druk op het pedaal zet. Bij de ST2 S gaat dit nog veel sneller, dus ik moest uitkijken dat ik niet tegen andere fietsers opvloog zodra het stoplicht op groen ging.

Wat me verder zeer aangenaam opviel zijn de Shimano XTR Di2 versnellingen op de ST2 S. Dat elektronisch digitaal schakelen met één druk op de knop is heerlijk, en een mini display met een charmant piepje als je op de hoogste versnelling zit, maakt de luxe helemaal af. De Shimano SLX groep op mijn ST1 X schakelt prima, en ook lekker licht, maar voelt toch echt een stuk lomper aan als je het vergelijkt met het schakelen op de ST2 S. Ook vergis ik me wel eens in de analoge aanduiding van de versnellingen op mijn ST1 X, dus dan denk ik dat ik nog een tandje kleiner kan terwijl ik al in het hoogste verzet zit. Wel jammer dat mijn handen net te klein zijn om makkelijk met mijn duim bij de schakelaars op de ST2 S te komen, maar dat is vast wel op te lossen met wat kortere handgrepen, dan kunnen ze dichterbij worden geplaatst.

Het Fizik Aliante R5 zadel op de ST2 S zit heerlijk comfortabel en geeft de bike een nog wat sportiever gevoel dan het zadel op de ST1 X (wat volgens mij een Ergon is). Fizik is dat ook wel aan mijn achterwerk verplicht trouwens, want dit Aliante R5 zadel kost los in de winkel zomaar 120 euro.

Van het functioneren van de Supernova M99 Pro was op de Stromer ST2 S was ik al volledig overtuigd, en de dagrijverlichting in het frame is erg fraai. Dat heeft mijn ST1 X allebei niet. Maar, zeker als je de gestroomlijnde en sportieve look van de ST2 S bekijkt, vind ik deze koplamp wel wat te groot om nog mooi te zijn. Ik hoop dat Stromer / Supernova in de toekomst met een koplamp komen met vergelijkbare functionaliteit in een subtieler formaat. (En daar heb ik alle vertrouwen in ;) )

De ST2 S kost 9.000 euro, de ST1 X kost 5000 euro. Vind ik de ST2 S zijn 9.000 euro waard? Als geld ook maar een beetje een ondergeschikte rol speelt en je bent van plan serieus kilometers te gaan maken zou ik zeggen: meteen doen, en lekker genieten van de luxe en snelheid van de ST2 S want het rijgedrag is onovertroffen. Ik ben blij dat ik de Continental Top Contact II banden die standaard op de ST2 S zitten thuis al klaar heb liggen voor op mijn ST1 X, want die rollen erg fijn door.

Vind het de ST2 S 4k meer waard dan de ST1 X? Moeilijk te zeggen. De ST2 S wordt standaard geleverd wordt met de duurste 983Wh accu, versus een 618Wh accu bij de ST1 X. Het prijsverschil tussen de accu's alleen al is 800 euro. Dan wordt de vraag dus eerder: is de ST2 S 3200 euro meer waard dan de ST1 X? Misschien als je het onderdeel voor onderdeel gaat narekenen niet (al kost een complete Shimano XTR Di2 set ook echt een klein vermogen). Maar sowieso: als je de mooiste en krachtigste Stromer van dit moment zoekt, die ook echt waar maakt wat er wordt beloofd met zorgvuldig samengestelde onderdelen: ja.., ik ben best wel een beetje verkocht.

Misschien komt het er nog wel eens van.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Een kleinere koplamp zou wel eleganter zijn, die M99-bouwlamp overtreft het bonkige voorkomen van Stromer-fietsen maar ik zou de lichtopbrengst niet willen missen. Dus een kleinere bouwlamp (notch-notch, wink-wink) is van harte welkom zolang geen concessies gedaan worden aan de geweldige eigenschappen van de M99.

Wel leuk om te zien hoe je de ST2s ervaart, zo is het mij ook overkomen, de fiets voelt licht en beweeglijk, gretig, ongeremd en ongetemd... en vraagt serieus om beheersing van de fietser. Moet je eens voorstellen als ze die motor nog eens sterker gaan maken (nnww bis)...

Ik voel me bevoorrecht deze ultieme fiets dagelijks te mogen rijden, het fietsplezier is ongekend en zeer verslavend, zelfs nu ik dit schrijf, het is donker buiten, het is laat, voel ik de sterke drang om naar de schuur te lopen en op dat beest te springen en een uur dol te trappen. Toe maar weer... :roll:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 24 jun 2017, 22:53 Ik voel me bevoorrecht deze ultieme fiets dagelijks te mogen rijden, het fietsplezier is ongekend en zeer verslavend, zelfs nu ik dit schrijf, het is donker buiten, het is laat, voel ik de sterke drang om naar de schuur te lopen en op dat beest te springen en een uur dol te trappen. Toe maar weer... :roll:
Snap ik, dat is ook precies de beleving die de ST2 S mij gaf. Een mooie, indrukwekkende machine met onovertroffen aantrekkingskracht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik heb het kort gehouden: 19,6 km@38,8 km/u op hoog vermogen (18,1 Wh/km). :D :D
Plaats reactie