Balhoofd zelf te vervangen?

buco

Mijn duits is niet zo goed, maar verwijst onderstaande link naar een balhoofd?

https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... aheadkappe

En vraag 2, is dat eenvoudig zelf te vervangen? Ik kan het balhoofd bij mijn ST2 aandraaien, maar na een week rammelt het stuur telkens weer, daarmee denk ik dat het versleten is.
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Nee, dit is de regeling. Deze verslijt niet.
Die kan enkel uitelkaar vallen waarna je alles meer moet monteren.
Je hebt onderaan je balhoofd een lager die makkelijk verslijt/roest.
Als je deze vervangt of vers vet in steekt, altijd monteren in overvloedig vet.
Bovenaan je balhoofd heb je nog een lager, maar deze ziet veel minder af,
maar ook best in veel vet monteren.
Deze 2 lagers is het enige in je balhoofd die verslijt.
Daarboven zitten de kappen, dikteringen, stuurpen (met de 2 imbus boutjes)
en daarboven het regelsysteem.
Dus, stuurpen lossen, en dan het kapje (de eigenlijke regeling) aandraaien en dan je stuurpen
weer vastzetten.
Maar, als het metaalkleurig stuk niet vast zit in de vork, dan kan je onmogelijk de speling regelen.
buco

Weet je toevallig misschien welke lagers ik moet kopen en gereedschap ik nodig heb om de klus te klaren? Of is het af te raden om zelf te doen?
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Speciaal gereedschap heb je niet nodig.
En het is een redelijk simpel klusje.
Maar, je moet wel weten wat je doet, je voorste remleiding en remklauw
moeten ook los gemaakt worden.
Eerst zou ik eens alles demonteren en kijken of je lagers wel degelijk versleten zijn.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

buco schreef: 13 jan 2018, 12:09 Mijn duits is niet zo goed, maar verwijst onderstaande link naar een balhoofd?

https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... aheadkappe
Nee, dit zijn de expander en de topcap.

Dit is de officiële balhoofdset voor de ST2:

https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... steuersatz
buco schreef: 13 jan 2018, 12:09 En vraag 2, is dat eenvoudig zelf te vervangen? Ik kan het balhoofd bij mijn ST2 aandraaien, maar na een week rammelt het stuur telkens weer, daarmee denk ik dat het versleten is.
Ja, je hebt er ook niet een compleet nieuwe balhoofdset voor nodig zoals ik hierboven naar heb gelinkt. Waarschijnlijk zijn, zoals Bikerke al zegt, alleen de lagers versleten en die kun je ook gewoon los bestellen. (Of je balhoofd staat toch niet goed afgesteld, maar dat kan ik niet behoordelen.) De lagers vervangen is niet echt ingewikkeld, maar ik ben ex-fietsmonteur dus ik heb makkelijk praten. Je moet wel weten wat je doet.

Er zijn vele filmpjes op youtube te vinden over het servicen/vervangen van je balhoofdlagers. Ik vind onderstaand filmpje wel redelijk compleet (je ziet ook meteen waar die expander en de topcap zitten):

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco

Thanks voor de link, het ziet er op het eerste zicht nog wel doenbaar uit. Misschien toch maar eens kijken of ik die set niet bestel en een lijst maken van het gereedschap/vet dat ik nodig heb. Het huidige balhoofd heeft er 14k km op zitten. Weet niet of dat een normale levensduur is of niet maar het is al een tijd dat er speling op zit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hoe lang de lagers van een balhoofd meegaan is sterk afhankelijk van de omstandigheden, het onderhoud van de lagers en of alles altijd goed afgesteld is geweest.

Balhoofdlagers vervangen na 14k kan zeker, maar ze hadden ook net zo goed nog dubbel zo lang kunnen meegaan. Eén van onze forumleden heeft die van zijn ST1 X na 10k moeten vervangen, dus ook dat kan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco

Mja, ik denk dan wel dat het aan vervanging toe zal zijn, het is al een tijdje dat er speling op zit en deze ochtend nog aangetrokken en best wel wat kracht op gezet, zonder dat de speling weg gaat, ... .

Thanks voor de info!
buco

Ik heb nog eens naar het filmpje gekeken maar wat ik nog wel niet begrijp is hoe ik de remleiding van de voorrem moet losmaken.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je maakt de remleiding niet los van de remhendel en de remklauw (gelukkig maar, want dan kun je die weer opnieuw gaan vullen en dat is een lastig klusje). Je haalt de remklauw in zijn geheel van de voorvork af. Dit doe je door twee torx boutjes los te draaien (11 en 12), en ergens aan je vork nog een kabelgeleidertje.

Magura remklauw.png
Magura remklauw.png (108.73 KiB) 7269 keer bekeken

Wanneer je het stuur en de vork demonteert, heb je dus een vork met helemaal niks meer eraan, en een stuur met de complete voorrem.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie