Balhoofd zelf te vervangen?

satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

ben benieuwd hoe dat bij een st2s in zijn werk gaat tav de remleiding die uit de bovenkant vd stuurpen komt. iemand enig idee met werkvolgorde beschrijving? :geek:
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

satbird schreef: 21 feb 2018, 23:36 ben benieuwd hoe dat bij een st2s in zijn werk gaat tav de remleiding die uit de bovenkant vd stuurpen komt. iemand enig idee met werkvolgorde beschrijving? :geek:
Bij mij zijn eergisteren de lagers vervangen omdat er een knakje inzat (onder garantie van stromer), achteraf heel het verhaal gekregen en blijkbaar zat er water in mijn vork en niet zo een klein beetje :shock: . Onderste balhoofdlager vertoonde tekenen van roest en was echt stuk (goed weten dat ik mijn fiets nog niet met een tuinslang heb aangeraakt).

Wat wel belangrijk was is die remleiding die jij aanhaalt, ze hebben die namelijk moeten OVERKNIPPEN!!!, ze vertrekt bovenaan de rem gaat het frame in net onder de stuurpen en komt er via de vork weer uit (lees doordat ze mooi is weg gewerkt en niet buiten het frame loopt moet je ze afbreken om je lagers te vervangen).

FM heeft contact genomen met stromer omdat hij twijfelde dat dit echt wel zo moest en heeft uiteindelijk Martijn bij Stromer aan de lijn gekregen en dit was blijkbaar de "werkwijze".

Moest dit nu helemaal anders gaan zonder ze over te knippen mag iemand die het al gedaan heeft gerust even commenten dan geef ik het zelf ook even door.

Mijn stuur voelt nu eindelijk wel zoals het hoort :ay
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

ik hoop dat je er geluk mee hebt. bij mij zijn ze al 2 x keer vervangen. maar ben benieuwd of er een simple werkwijze is zodat ik het zelf kan uit wisselen. als er een andere werkwijze is graag beschrijven. hetzal zeker niet de laatste keer zijn.
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 22 feb 2018, 21:19 Bij mij zijn eergisteren de lagers vervangen omdat er een knakje inzat (onder garantie van stromer), achteraf heel het verhaal gekregen en blijkbaar zat er water in mijn vork en niet zo een klein beetje :shock: . Onderste balhoofdlager vertoonde tekenen van roest en was echt stuk (goed weten dat ik mijn fiets nog niet met een tuinslang heb aangeraakt).
Hebben ze uitgelegd hoe dat water in je balhoofd terecht kan zijn gekomen en hoe ze gaan voorkomen dat je over een half jaar weer met verroeste lagers langs moet gaan?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

satbird schreef: 22 feb 2018, 22:11 ik hoop dat je er geluk mee hebt. bij mij zijn ze al 2 x keer vervangen. maar ben benieuwd of er een simple werkwijze is zodat ik het zelf kan uit wisselen. als er een andere werkwijze is graag beschrijven. hetzal zeker niet de laatste keer zijn.
Ook die kabel moeten knippen dan of heeft de FM hier niets van gezegd.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 22 feb 2018, 22:20
Zebbernaut schreef: 22 feb 2018, 21:19 Bij mij zijn eergisteren de lagers vervangen omdat er een knakje inzat (onder garantie van stromer), achteraf heel het verhaal gekregen en blijkbaar zat er water in mijn vork en niet zo een klein beetje :shock: . Onderste balhoofdlager vertoonde tekenen van roest en was echt stuk (goed weten dat ik mijn fiets nog niet met een tuinslang heb aangeraakt).
Hebben ze uitgelegd hoe dat water in je balhoofd terecht kan zijn gekomen en hoe ze gaan voorkomen dat je over een half jaar weer met verroeste lagers langs moet gaan?
Het zat niet in het balhoofd al het water kwam uit de vork gelopen toen ze die omdraaiden zat dus opgestapeld in de twee benen zal ik maar zeggen, jij enig idee hoe dit erin kan gekomen zijn Sylvia? Mijn FM snapte er niets van en kon ook niet verklaren hoe al dat water in mijn vork was geraakt. Ikzelf heb het niet uit elkaar gezien dus ik ken de mogelijke openingen ook niet langswaar er water kan komen.

Moet wel zeggen dat die krakjes er al heel vroeg waren mss zelfs al van den beginne het viel ook alleen maar op als je het stuur helemaal links of helemaal rechts draaide vandaar het late opmerken, voor de rest reed de fiets normaal inclusief soepel sturen dus je merkte er helemaal niets van.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 22 feb 2018, 23:39 Het zat niet in het balhoofd al het water kwam uit de vork gelopen toen ze die omdraaiden zat dus opgestapeld in de twee benen zal ik maar zeggen, jij enig idee hoe dit erin kan gekomen zijn Sylvia?
Geen idee. Mijn eerste ingeving is dat er ergens een afdichtringetje ontbreekt, in het balhoofd of bij de stuurpen. Ik zal morgen de originele vork van mijn ST2 S eens van zolder vissen en zien of daar nog openingen in zitten die dit kunnen veroorzaken, maar ik verwacht van niet, want dat zou een serieuze ontwerpfout zijn en dan moest het vorken met water regenen hier op het forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 22 feb 2018, 23:59
Zebbernaut schreef: 22 feb 2018, 23:39 Het zat niet in het balhoofd al het water kwam uit de vork gelopen toen ze die omdraaiden zat dus opgestapeld in de twee benen zal ik maar zeggen, jij enig idee hoe dit erin kan gekomen zijn Sylvia?
Geen idee. Mijn eerste ingeving is dat er ergens een afdichtringetje ontbreekt, in het balhoofd of bij de stuurpen. Ik zal morgen de originele vork van mijn ST2 S eens van zolder vissen en zien of daar nog openingen in zitten die dit kunnen veroorzaken, maar ik verwacht van niet, want dat zou een serieuze ontwerpfout zijn en dan moest het vorken met water regenen hier op het forum.
Bedankt Sylvia, kan je wat foto's maken van de openingen waar eventueel water naar binnenkan? Ik ben benieuwd want ik snap er zelf ook niks van, nu ja ik denk niet dat ik al 1km gereden heb op mijn stromer zonder dat er wel "iets" mee mis was, gelukkig was men FM steeds behulpzaam en trof hen nu ook niet echt schuld.

-Trapaslager stuk van dag 1
-Kapotte magura afdekplaatjes
-Motorkabel vervangen
-Dagrijverlichting vol condens
-Krakje in balhoofdlager van dag 1 (vermoeden natuurlijk maar doordat het echt niet opviel denk ik het wel)
-Kabeltjes magura remmen geen contact nu...

Ik heb voor al deze rommel gelukkig nog nooit een cent op tafel moeten leggen en gelukkig maar want al die werkuren :shock:

Ik hoop echt dat het gedaan is met de kleine prulletjes na dit want straks doe ik meer km's naar de FM en terug dan naar het werk :bj , gelukkig ben ik hem tot nu toe enkel met de motorkabel een dagje kwijt geweest.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Vraagje voor de fietstechneuten hier aanwezig, mijn balhoofdlagers zijn net vervangen en na een 100tal km voelde ik dat alles wat ingewerkt was en er een klein beetje speling was ontstaan. FM had me verteld dat dit wss ging gebeuren na wat rijden en dat ze dan wat bij moesten gespannen worden.

Heb dit zelf daarnet gedaan maar ga toch even vragen of ik het goed heb gedaan, ik heb de twee inbus bouten van de shockstop stuurpen gelost zodat ik de stuurpen vrij kon bewegen, vervolgens heb ik het rubbertje uit het bovenste afdekplaatje gehaald en met de juiste inbusbsleutel dit afdekkapje een beetje bijgedraaid tot de speling verdwenen was. dan heb ik de stuurpen terug vast gezet. Correct zo?

Als ik het afdekplaatje helemaal eruit haalde zat er vlak onder centraal ook nog een bout maar die stond muurvast en hier viel niet mee te regelen. Vandaar dat ik wel even wilde weten of ik het nu juist had gedaan, al ik dat bovenste kapje eruit had stond de boel trouwens helemaal los dus dit klopte zeker niet :mrgreen:

Ik vermoed dat het wel klopt en dat je met een losse stuurpen het geheel met het afdekplaatje wat bij elkaar trekt en vervolgens borgt het door de stuurpen weer vast te zetten.
IMG_6058.JPG
IMG_6058.JPG (1.25 MiB) 3614 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 25 feb 2018, 17:15 ik heb de twee inbus bouten van de shockstop stuurpen gelost zodat ik de stuurpen vrij kon bewegen, vervolgens heb ik het rubbertje uit het bovenste afdekplaatje gehaald en met de juiste inbusbsleutel dit afdekkapje een beetje bijgedraaid tot de speling verdwenen was. dan heb ik de stuurpen terug vast gezet. Correct zo?
:bf:
Zebbernaut schreef: 25 feb 2018, 17:15 Als ik het afdekplaatje helemaal eruit haalde zat er vlak onder centraal ook nog een bout maar die stond muurvast en hier viel niet mee te regelen.
Die onderste bout is van de expander, daarmee wordt deze "wig" in de stuurbuis van je carbon vork vastgedraaid. Het klopt dat je van deze bout gewoon afblijft tijdens het wegwerken van speling in je balhoofd, daarvoor gebruik je alleen de bovenste bout, precies zoals jij het hebt aangepakt dus. Zie ook afbeelding twee en de tekening eronder in deze post:

viewtopic.php?f=8&t=258&hilit=wedge&start=20#p9255
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie