Balhoofd zelf te vervangen?

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Blij dat ik het juist gedaan heb en die tekening heb ik alvast opgeslagen, de expander bolt zet dus gewoon de expander vast in de buis van de vork en idd op die tekening is duidelijk zichtbaar dat je met het kapje de speling wegwerkt.

Thx Sylvia nu ben ik zeker dat ik het juist heb gedaan :bf:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die schets is niet van een Stromer hoor, maar het principe is bij elk ahead balhoofd met carbon voorvork wel zo'n beetje hetzelfde.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 22 feb 2018, 23:39 Het zat niet in het balhoofd al het water kwam uit de vork gelopen toen ze die omdraaiden zat dus opgestapeld in de twee benen zal ik maar zeggen, jij enig idee hoe dit erin kan gekomen zijn Sylvia? Mijn FM snapte er niets van en kon ook niet verklaren hoe al dat water in mijn vork was geraakt. Ikzelf heb het niet uit elkaar gezien dus ik ken de mogelijke openingen ook niet langswaar er water kan komen.
Dit is de vork van mijn ST2 S.

Uiteraard zit de grootste opening bovenop de stuurbuis. Dit is afgedekt door de cap die jij laatst hebt los gehad om de speling van je nieuwe balhoofd te verwijderen. Verder zit er een gat middenop de stuurbuis voor de doorvoer van de kabel van de voorrem:

Stromer ST2 Scarbon  fork 3.png
Stromer ST2 Scarbon fork 3.png (892.97 KiB) 1551 keer bekeken

Onderin de bocht (kroonstuk) van de vork zit een tapgat voor bevestiging van het voorspatbord:

Stromer ST2 Scarbon  fork.png
Stromer ST2 Scarbon fork.png (457.75 KiB) 1551 keer bekeken

Onderaan vind je eerst aan beide benen een tapgat voor bevestiging van het spatbord, en links nog twee gaten voor bevestiging van de remklauw:

Stromer ST2 Scarbon  fork 1.png
Stromer ST2 Scarbon fork 1.png (908.3 KiB) 1551 keer bekeken

Aan de binnenkant aan de remzijde nog een gat voor de uitvoer van de remkabel.

Opvallend vind ik wel dat er ook nog twee flinke gaten in de zijkant van de adapter voor de remklauw zitten. Als de montageschroeven van de remklauw erin zitten, dan neem ik maar aan dat hier geen water langs de vork in kan stromen, maar dat weet ik niet zeker. Je zou eens kunnen bekijken hoe dit er bij jouw eigen vork uit ziet, want alle andere openingen zijn volgens mij gewoon afgedicht door hetgeen de opening voor bedoeld is:

Stromer ST2 Scarbon  fork 2.png
Stromer ST2 Scarbon fork 2.png (536.85 KiB) 1551 keer bekeken
Zebbernaut schreef: 22 feb 2018, 23:39 Moet wel zeggen dat die krakjes er al heel vroeg waren mss zelfs al van den beginne het viel ook alleen maar op als je het stuur helemaal links of helemaal rechts draaide vandaar het late opmerken, voor de rest reed de fiets normaal inclusief soepel sturen dus je merkte er helemaal niets van.
Dit maakt wel dat ik me afvraag of dat water niet al in de vork zat voordat-ie aan de Stromer werd gemonteerd.

Dat het onderste balhoofdlager roest had, lijkt erop te wijzen dat het water in ieder geval niet tijdens gebruik bovenlangs via de stuurbuis in de vork is gekomen, want dan zou ook het bovenste lager moeten zijn aangetast. Mogelijk heeft er al geruime tijd water onderin de vork gestaan (misschien al voordat de bike door jou in gebruik werd genomen?), waardoor het onderste lager is gaan oxideren onder invloed van condens o.i.d.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie