gisteren heb ik mijn ST2 kunnen ophalen,
wat een mooie ervaring is dit toch,
hoe tunen jullie de motor,
- snelheid betekend dit Max. snelheid fiets, hoe het best instellen?
- koppel wat betekend dit en instellen op max.?
- beweeglijkheid, wat betekend dit en hoe het beste in te stellen?
op de fiets zelf in omni,
remmodus wat betekend dit?
is deze instelling om de fiets meer en minder af te remmen bij het niet trappen?
momenteel voel ik het afremmen (mischien teveel?)
vele vragen maar bedankt bij voorbaat bij jullie antwoorden,
instellen ST2 met app
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Gefeliciteerd met je aankoop!
Het staat allemaal vrij helder en bondig uitgelegd in de handleiding en op de Stromer site.
Hier kun je lezen wat snelheid, koppel en reactie doen als je deze instellingen in de Omni App aanpast. Dit geldt alleen voor ondersteuningsniveau 2.
Kort gezegd: Hoe hoger je koppel, snelheid en reactie, des te sneller en harder alles ondersteunt en reageert, maar ook hoe kleiner je actieradius (want hoger batterijverbruik).
Houd er rekening mee dat alles zomaar op zijn hoogst zetten niet persé het lekkerste rijdt. Ga gewoon fijn fietsen en probeer eens wat jou het beste bevalt.
Hier kun je meer lezen over de remmodus. Deze is inderdaad instelbaar.
Rij je remmen eerst wel even goed in (goed gas geven en een paar flink harde noodstops maken). Als je remmen goed ingereden zijn, vertonen ze het optimale gedrag en kun je gaan tweaken in de kracht van de remmodus.
Het staat allemaal vrij helder en bondig uitgelegd in de handleiding en op de Stromer site.
Hier kun je lezen wat snelheid, koppel en reactie doen als je deze instellingen in de Omni App aanpast. Dit geldt alleen voor ondersteuningsniveau 2.
Kort gezegd: Hoe hoger je koppel, snelheid en reactie, des te sneller en harder alles ondersteunt en reageert, maar ook hoe kleiner je actieradius (want hoger batterijverbruik).
Houd er rekening mee dat alles zomaar op zijn hoogst zetten niet persé het lekkerste rijdt. Ga gewoon fijn fietsen en probeer eens wat jou het beste bevalt.
Hier kun je meer lezen over de remmodus. Deze is inderdaad instelbaar.
Rij je remmen eerst wel even goed in (goed gas geven en een paar flink harde noodstops maken). Als je remmen goed ingereden zijn, vertonen ze het optimale gedrag en kun je gaan tweaken in de kracht van de remmodus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bedankt,'k had de handleiding voordien al gelezen,
maar wat mij zeker onduidelijk was is de eerste "snelheid"
in de handleiding staat:
Snelheid - beperkt de maximale snelheid van de motorondersteuning
wanneer?bij het verminderen of vermeerderen en wat gebeurd er precies,
maar wat mij zeker onduidelijk was is de eerste "snelheid"
in de handleiding staat:
Snelheid - beperkt de maximale snelheid van de motorondersteuning
wanneer?bij het verminderen of vermeerderen en wat gebeurd er precies,
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Snelheid gaat om de verhouding tussen hoe hard je zelf trapt en hoeveel ondersteuning de motor daarbij biedt. Bij een laag ingestelde snelheid (van de motor dus) moet je zelf harder trappen om een bepaalde snelheid (met de fiets) te behalen en vast te houden.
Dus wil je bijvoorbeeld graag constant 40km/u rijden, of 32km/u, of iets anders, dan zorgt een lager ingestelde "snelheid" dat de motor minder hard mee werkt en je jezelf hiervoor harder in het zweet moet fietsen. Het voordeel van een lager ingestelde snelheid is een grotere actieradius, en als je wil een intensievere conditietraining.
De maximum snelheid is in principe gelimiteerd tot 45 km/u, altijd. Kom je boven de 45km/u, dan zal de ondersteuning van de motor sowieso, ongeacht je instellingen, stoppen en de fiets laten afremmen. Dat voelt aan alsof er iemand aan de achterkant van je zadel trekt. Dit is zo ingesteld omdat een pedelec niet harder dan 45km/u mag. (Al ligt de werkelijke snelheid waarmee de ondersteuning van de motor ermee stopt in de praktijk vaak iets hoger, dit kan oplopen tot 47 a 48 km/u.)
Dus wil je bijvoorbeeld graag constant 40km/u rijden, of 32km/u, of iets anders, dan zorgt een lager ingestelde "snelheid" dat de motor minder hard mee werkt en je jezelf hiervoor harder in het zweet moet fietsen. Het voordeel van een lager ingestelde snelheid is een grotere actieradius, en als je wil een intensievere conditietraining.
De maximum snelheid is in principe gelimiteerd tot 45 km/u, altijd. Kom je boven de 45km/u, dan zal de ondersteuning van de motor sowieso, ongeacht je instellingen, stoppen en de fiets laten afremmen. Dat voelt aan alsof er iemand aan de achterkant van je zadel trekt. Dit is zo ingesteld omdat een pedelec niet harder dan 45km/u mag. (Al ligt de werkelijke snelheid waarmee de ondersteuning van de motor ermee stopt in de praktijk vaak iets hoger, dit kan oplopen tot 47 a 48 km/u.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Duidelijk bedankt,gisteren heb ik 47 km gereden meestal op stand 2 tuning op standaard (ook in stad met de bijhorende lichten en redelijk veel wind), waar het echt kon enkele keren stand 3 48,4 km/uur, 'k had een gemiddelde snelheid van 28 km/uur en nog 46 % over in mijn batterij,denk dat dit wel meevalt,nadin de batterij opgeladen zodat ik straks nog een beetje kan genieten van de fiets hier aan de kust,
Om een idee te krijgen van je stroomverbruik bij de diverse instellingen kun je gebruik maken van de Omni:
Ea = (accu % start - accu % aankomst) x maximale accucapaciteit / gereden kilometers [in Wh/km]
en
Et = Ea x gemiddelde ritsnelheid [in Wh / uur]
Voorbeeld:
accu 983 Wh
start 85%
aankomst 25%
gereden afstand 45 km
gemiddelde ritsnelheid 32,2 km/u
Stroomverbruik Ea = (85%-25%) x 983Wh / 45km = 13,1 Wh/km -> actieradius 983/13,1= 75 km
Stroomverbruik Et = 13,1 x 32,2 = 422 Wh /uur -> maximale reistijd 983/422= 2,3 uur ofwel 2:18uur
Die gemiddelde ritsnelheid is van belang omdat je bij hogere snelheden meer rijwind hebt en het stroomverbruik zal toenemen. Door de snelheid te verlagen zul je minder stroom/uur verbruiken en daarmee ook een grotere actieradius krijgen.
Ea = (accu % start - accu % aankomst) x maximale accucapaciteit / gereden kilometers [in Wh/km]
en
Et = Ea x gemiddelde ritsnelheid [in Wh / uur]
Voorbeeld:
accu 983 Wh
start 85%
aankomst 25%
gereden afstand 45 km
gemiddelde ritsnelheid 32,2 km/u
Stroomverbruik Ea = (85%-25%) x 983Wh / 45km = 13,1 Wh/km -> actieradius 983/13,1= 75 km
Stroomverbruik Et = 13,1 x 32,2 = 422 Wh /uur -> maximale reistijd 983/422= 2,3 uur ofwel 2:18uur
Die gemiddelde ritsnelheid is van belang omdat je bij hogere snelheden meer rijwind hebt en het stroomverbruik zal toenemen. Door de snelheid te verlagen zul je minder stroom/uur verbruiken en daarmee ook een grotere actieradius krijgen.
De instellingen van stand 2* heb ik vandaag gewijzigd:
- snelheid naar 30% (van 0%)
- koppel gelijk gehouden op 80%
- beweeglijkheid naar 0% (van 50%)
Rijdt lekkerder, maar waarschijnlijk meer stroomverbruik per km.
- snelheid naar 30% (van 0%)
- koppel gelijk gehouden op 80%
- beweeglijkheid naar 0% (van 50%)
Rijdt lekkerder, maar waarschijnlijk meer stroomverbruik per km.