Te strak aantrekken van de rembevestigingen

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

rvaneijk schreef: 24 nov 2017, 18:18 Het aandraaimoment is MAX 4Nm, dus als de momentsleutel afklikt, dan zit je er mogelijk al overheen. Ik zet ze zelf op 3,5 Nm nadat ik de klemmetjes te hard aangedraaid had :)
Nee hoor, 4Nm is gewoon 4 Nm. Je moet natuurlijk wel stoppen met kracht zetten als hij klikt. En niet als een halve wilde aan die sleutel gaan wringen.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Wij hebben hier opt werk ook enkele momentsleutels in gebruik her en der in de productie, vaaaak zie je mensen gewoon de sleutel als een standaard sleutel gebruiken en dus gewoon verder trekken na de klik...
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik kom hier toch nog is op terug, gisteren tijdens de voorstelling van de ST5 stond natuurlijk heel de winkel vol stromers en wat doet een mens dan anders dan alles inspecteren :lol: .

Het viel me op dat de magura dopjes dit fenomeen heel veel hadden, van alle fietsen die in de winkel stonden hadden 50% hier al problemen mee :shock: . Ik zag duidelijk dat ze al beginnende barstjes hadden op dezelfde plaats als bij mij.

Ik denk dat dit een probleem is bij magura of het aandraaimoment is verkeerd aangegegeven, ik wil dit gerust ergens melden maar weet iemand tot wie ik mij het beste richt?

Lijkt me niet ideaal dat uw remmen kunnen afbreken :bu:
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik las ergens 2 NM. Maar goed ik was een gewaarschuwd mens dus doe ik het nu zo.

Ik gebruik een schroevendraaier geen ratel zodat je geen hefboom hebt. Ik draai de boutjes beiden gelijke hoeveelheid (om en om) eerst een beetje aan en check dan of ik de remhendel nog kan bewegen op het stuur. Zoja dan nog ietsje strakker totdat hij niet meer beweegt cq te draaien is op het stuur. Vast is vast :D
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Mijn fietsenmaker had hier nog een andere insteek in, de reden dat de kapjes zo snel breken zou on purpose zijn, de kapjes zijn vrij kostenloos en snel te vervangen, moesten ze heel sterk zijn brak de rest af en dan is dit vele malen duurder en meer werk.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 22 jan 2018, 08:38 Ik las ergens 2 NM.
Ik denk ook dat dit realistischer is dan de 4Nm die in de Magura handleiding staat. Ik heb ze inmiddels allebei stuk (aangedraaid met momentsleutel op 3,5Nm) :bh:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie