ketting voelen lopen bij 16 km/h

Plaats reactie
Houtje-touwtje
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 aug 2017, 19:11
Locatie: Maassluis

Hallo, ik zal me eerst even voor stellen ... ik ben Jeroen 41 jaar en heb sinds september 2017 een st2 solar-impluse. Ik rij ongeveer 25 km per dag van Maassluis naar naaldwijk waar ik werk in als technische dienst en gebouwen beheer.
Maar voor ik ga werken breng ik de kinderen met de fiets naar school, hierbij merk ik, dat ik de ketting voel lopen, ik heb de fiets al 2 keer voor weggebracht bij mijn stromer-dealer. Die kan eigenlijk niets vinden......maar nu is mijn vraag hebben meerdere st2 gebruikers dit? Bij boven de 25km/h voel je het niet meer, alleen als ik geen kracht op de pedalen zet(en merk ik het meerst bij hele lage snelheden)

Hebben meer fietsen hier last van? Het lijkt op dat de ketting niet over één komt met de tandwielen(achter zit ik dan op het 4e tandwiel).
Er is al een nieuwe ketting op gezet door de fietsenmaker en diverse malen afgesteld. Helaas had ik ook al de eerste maand dat mijn gps signaal uit viel maar dit was opgelost door een nieuw display.

Qua fiets keuze ben ik dik tevreden :cool2: zat te twijfelen om klever x-speed te kopen.
St2 ltd solar impulse grijs
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Graag wil ik je helpen, volgende informatie nodig:

A/ Neem eens een foto van je ketting genomen van achter naar voor. Zorg ervoor dat de versnelling overeenkomt zoals je fietst samen met kinderen. Ik tracht een hiermee volgende te zien op deze foto:
1/ De afstelling van het achterste pat
2/ De kettinglijn
3/ De loop van de ketting op het achterste tandwiel
Op deze foto wens moet zichtbaar zijn:
1/ de stand van de ketting op de achterste tandwielen
2/ de stand van het achterpat
3/ de stand de ketting op je voorste tandwielen
4/ de loop van je ketting aan de bovenkant naar het tandwiel (4 de)
5/ de loop en de stand derailleurwielen

B/ Draai eens rustig met je pedalen naar achter, voel je de ketting nu ook lopen ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Houtje-touwtje schreef: 11 nov 2017, 20:17 hierbij merk ik, dat ik de ketting voel lopen
Het zal waarschijnlijk een lastig te omschrijven probleem zijn, ik snap helaas niet precies wat je bedoelt. Heb je dit bij alle grotere tandwielen, of bij één specifiek tandwiel? De meest gebruikte tandwielen (veelal de twee a drie kleinsten) krijgen wat vet mee van de ketting. De grotere tandwielen zijn -bij mij in ieder geval- gortdroog. Als de ketting dan ook wat aan de droge of vuile kant is, dan lopen die grotere tandwielen bij mij ook niet altijd meteen even lekker.

Aangezien je ketting al eens vervangen is, kan het dus niet meer met het inslijten op de kleinste tandwielen samen hangen. En je derailleur is kennelijk ook al nagekeken.

Is je dealer het met je eens dat dit niet goed is? Wat zegt je dealer erover?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

100% hetzelfde als Stromeur,

Ik voel bij de kleinere tandwieltjes inderdaad ook dat alles veel lekkerder loopt dan op de minder gebruikte grote tandwielen en ik denk dat dit is wat jij bedoelt vermits je als je de kinderen naar school doet en vermits die inderdaad minder gebruikt worden zijn ze minder gesmeerd en ingelopen waardoor je dit voelt. Meestal loopt je ketting dan nog eens schuiner wat dit nog extra versterkt.

Ik denk dat wat je voelt normaal is
Houtje-touwtje
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 aug 2017, 19:11
Locatie: Maassluis

Heb net 1000 km gereden met de fiets, maar ligt niet aan de tandwielen zegt mijn stromer dealer.
Heb hem gisteren opgehaald na een service beurt en voelde het eigenlijk nog steeds.(maar krijg te horen dat dit gewoon is)
Ik voel het alleen als ik op lage snelheden rij rond de 12 to 20 km/h. Daarom was het mijn vraag juist dat aan de mede forum gebruikers om het ook eens te proberen.
Anders moet ik een test rit maken op een andere st2, omdat ik eigenlijk op latere termijn geen problemen wil.....

Ik twijfel zelf een beetje tussen de hart afstand tussen de trapas en as van het achter wiel. Als daar het het frame net iets te groot is dan valt de ketting niet goed in de tandwielen.

Ik vind het probleem ook moeilijk uit leggen, maar het is een gevoel van als je ketting helemaal verroest is en elke draai voel klikken.(mijn ketting is helemaal schoon en goed gevet)
Eigenlijk mag ik ook niet twijfelen aan mijn dealer, het een zaak waar men heel veel doet aan racefietsen en werken ook een aantal monteurs, maar toch zit het me niet helemaal niet lekker.
Zijn er soms forum bezoeks die wonen in de buurt van Rotterdam of in het Westland, zodat we eens samen kunnen knutselen

Alvast bedankt
St2 ltd solar impulse grijs
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Houtje-touwtje schreef: 12 nov 2017, 11:35 Zijn er soms forum bezoeks die wonen in de buurt van Rotterdam of in het Westland, zodat we eens samen kunnen knutselen
Rij eens langs bij Juizz,Den Haag. Ze hebben daar goede service.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Houtje-touwtje schreef: 12 nov 2017, 11:35 Ik twijfel zelf een beetje tussen de hart afstand tussen de trapas en as van het achter wiel. Als daar het het frame net iets te groot is dan valt de ketting niet goed in de tandwielen.
Ik snap niet wat je bedoelt. De ketting heeft een bepaalde lengte en wordt op spanning gehouden door de derailleur, ik zie niet in wat de afstand tussen de trapas en de wiel-as hier verder mee te maken heeft. Een second opinion aanvragen bij een tweede dealer en/of vergelijken door een stukje te rijden met een andere ST2 (heeft je dealer geen demo staan die je even mee kunt nemen?) lijkt me het handigst.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Graag een foto, dit zal vermoedelijk uw probleem zichtbaar maken. :?:
Plaats reactie