Gisteren moest ik snel ergens naartoe en de fiets was nog aan het laden, heb hem gewoon uitgetrokken (had toen een 76%) en ben dan vertrokken, na de rit heb ik hem gewoon verder geladen.
Iemand een idee of dit kwaad kan? Normaal laat ik mijn accu's steed volledig laden dus het is eerder een uitzondering, vind er niet direct iets over of het wel of niet mag.
Dus stel ik kom thuis en begin hem te laden en neem hem vroegtijdig van de lader omdat ik ergens naartoe moet, kan dit kwaad
Laadgeheimen
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Aangezien de winter er aankomt en ik benieuwd was wat Stromer over het opladen te zeggen heeft, ben ik op het volgende gestuit.
Gebruiken kan van -20 tot + 40
Opladen kan van 0 - +40
Nu laad ik altijd mijn fiets op in het "beschermde en beschutte" fietsenhok, maar deze is wel "buiten". Nu las ik dat het laadproces gestopt wordt als de temperatuur onder de 0 graden komt. Nu vroeg ik mij het volgende af. Als ik na een rit bij -8 mijn fiets in de stalling parkeer, bij -1. Ik sluit vervolgens alles aan, en in de loop van de ochtend rond 11:00u, komt het boven 0. Gaat een Stromer vanaf dat moment automatisch laden?
Ik was hier wel erg benieuwd naar, want heb niet veel zin om te gaan slepen met mijn accu's. Maar terugkomen bij je fiets en nog maar 40% over hebben, omdat je fiets niet opgeladen is, is ook erg vervelend.
Gebruiken kan van -20 tot + 40
Opladen kan van 0 - +40
Nu laad ik altijd mijn fiets op in het "beschermde en beschutte" fietsenhok, maar deze is wel "buiten". Nu las ik dat het laadproces gestopt wordt als de temperatuur onder de 0 graden komt. Nu vroeg ik mij het volgende af. Als ik na een rit bij -8 mijn fiets in de stalling parkeer, bij -1. Ik sluit vervolgens alles aan, en in de loop van de ochtend rond 11:00u, komt het boven 0. Gaat een Stromer vanaf dat moment automatisch laden?
Ik was hier wel erg benieuwd naar, want heb niet veel zin om te gaan slepen met mijn accu's. Maar terugkomen bij je fiets en nog maar 40% over hebben, omdat je fiets niet opgeladen is, is ook erg vervelend.
ST2 2015 - 14.000km
Heel wat onderzoek werd gedaan om Lithium batterijen optimaal op te laden. Uit dit onderzoek onder andere:
Niet opladen wanneer de temperatuur onder 5° is of boven de 40° Celsius.
Tip : Na uw rit is de batterij nog warm. Je kan de temperatuur uitlezen via de OMNI applicatie. Indien de batterij minder dan 40°C heeft dan mag je deze onmiddellijk opladen (ondanks lage omgevingstemperatuur). Tijdens het laadproces wordt de batterij op temperatuur gehouden (door warmteverlies tijdens het laden). Het laden stopt automatisch na einde laadproces en de batterij (>48 volt, wordt via een elektronische schakelaar) ontkoppeld. Echter vooraleer deze batterij te gebruiken moet je wel deze terug op kamertemperatuur brengen. Zeker niet geforceerd opwarmen ! Eenmaal terug in gebruik (fietsen) warmt de batterij zichzelf op door zijn eigen verliezen.
Goede reis .
Niet opladen wanneer de temperatuur onder 5° is of boven de 40° Celsius.
Tip : Na uw rit is de batterij nog warm. Je kan de temperatuur uitlezen via de OMNI applicatie. Indien de batterij minder dan 40°C heeft dan mag je deze onmiddellijk opladen (ondanks lage omgevingstemperatuur). Tijdens het laadproces wordt de batterij op temperatuur gehouden (door warmteverlies tijdens het laden). Het laden stopt automatisch na einde laadproces en de batterij (>48 volt, wordt via een elektronische schakelaar) ontkoppeld. Echter vooraleer deze batterij te gebruiken moet je wel deze terug op kamertemperatuur brengen. Zeker niet geforceerd opwarmen ! Eenmaal terug in gebruik (fietsen) warmt de batterij zichzelf op door zijn eigen verliezen.
Goede reis .
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Forummers,
Ik lees de laatste tijd op de belgische facebook verhalen over dat je de fiets moet uitzetten bij het opladen, ik heb dit nog nooit gedaan en hij laad steeds op gewoon, ik lock hem en dan steek ik de lader in.
Ik las hier ook dat Stromeur het ook aanhaalde maar hoe hard ik ook zoek in mijn handleiding ik lijk erover te kijken , hoewel ik geen problemen heb wil ik dit gerust aanpassen als Stromer het zo voorschrijft maar vooralsnog vind ik deze info niet in de handleiding. Wat ik wel vind is dat ik de lader zelf zou moeten uittrekken uit de stroom na het laden maar ook dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik lees de laatste tijd op de belgische facebook verhalen over dat je de fiets moet uitzetten bij het opladen, ik heb dit nog nooit gedaan en hij laad steeds op gewoon, ik lock hem en dan steek ik de lader in.
Ik las hier ook dat Stromeur het ook aanhaalde maar hoe hard ik ook zoek in mijn handleiding ik lijk erover te kijken , hoewel ik geen problemen heb wil ik dit gerust aanpassen als Stromer het zo voorschrijft maar vooralsnog vind ik deze info niet in de handleiding. Wat ik wel vind is dat ik de lader zelf zou moeten uittrekken uit de stroom na het laden maar ook dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik kom er soms ook te laat achter dat ik hem nog aan heb staan in lock-modus
Wat ik mij afvraag momenteel: een aantal malen vergeten de lader af te koppelen, zeker nu de accu weer in de fiets kan blijven. In hoeverre is t slecht om de lader een hele nacht niet af te koppelen?
Wat ik mij afvraag momenteel: een aantal malen vergeten de lader af te koppelen, zeker nu de accu weer in de fiets kan blijven. In hoeverre is t slecht om de lader een hele nacht niet af te koppelen?
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Ik laad altijd op via de fiets en zet deze nooit uit (altijd in lock). Op die manier kan ik altijd even via de telefoon checken of mijn accu wel oplaadt. Ik heb 1x meegemaakt dat ik aan het einde van de dag merkte dat de lader was uitgevallen (oorzaak onbekend), en dan kom je niet ver... En ook al eens dat ik in mijn pauze zag dat hij niet laadde en dus op tijd kon ingrijpen.
Dit heeft geen invloed op de accu/laden. Als dat niet goed zou zijn, dan zou men wel hebben gezorgd dat dat niet kan, net zoals je niet tijdens rijden het menu in kan. Ook kan je de lader rustig aangekoppeld laten. Deze slaat gewoon uit als je accu vol is. Meest nette is natuurlijk wel afkoppelen als hij vol is, maar dan gaat het om dat beetje sluipverbruik door de lader zelf.
Dit heeft geen invloed op de accu/laden. Als dat niet goed zou zijn, dan zou men wel hebben gezorgd dat dat niet kan, net zoals je niet tijdens rijden het menu in kan. Ook kan je de lader rustig aangekoppeld laten. Deze slaat gewoon uit als je accu vol is. Meest nette is natuurlijk wel afkoppelen als hij vol is, maar dan gaat het om dat beetje sluipverbruik door de lader zelf.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.