Accu stuk?

Robert 74
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2018, 18:48

Gisteravond... Na gebruik stond mijn ST2 al een ruime tijd aan de lader. Begint ineens de claxon te loeien en stonden de lampen te knipperen!

Gelijk maar de stekker eruit getrokken, toen was het afgelopen. Daarna de ST2 maar eens opgestart. De verlichting brand niet, alleen het display en de knopjes op het stuur. Accu staat op 0% en bij systeem info geeft hij aan dat er een unknown accu aanwezig is... Zodra ik de oplader aansluit begint het alarm opnieuw af te gaan en houdt op zodra ik de oplader verwijder.

Hij gaat uiteraard terug naar de dealer, dit is goed fout. Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben toevallig?
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Al geprobeert de accu buiten de fiets op te laden?
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Robert 74
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2018, 18:48

Tjsa, dat is een ander dingetje. De fiets is tweedehands. Komt van een zéér erkende dealer, dat wel. Maar vanwege wat pech en drukte zijn de verloren sleutels van het accuhuis nog niet gevonden, noch is het slot omgebouwd. Lang verhaal kort: ik kan de accu er niet uithalen. Na de Kerstdagen maar eens bellen. Ze zullen nu de fiets wel komen ophalen, kan men gelijk met dat slot aan de gang (dealer gaf al aan dat het slot vervangen ging worden, sleutels zijn echt kwijt).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Normaal gesproken zou ik geadviseerd hebben om de accu uit te nemen en na 10min wachten weer terug te plaatsen, maar dat gaat dus ook niet :bh:

Ik zou er wel bij de dealer op aandringen dat dat slot z.s.m. vervangen wordt, want een "reset" door de accu even uit te nemen lost heel veel problemen op, ook als je onderweg eens met een storing zou komen te staan.

Voor wat betreft de accu: hopelijk een slecht contact tussen de accu en de Stromer. Heb je wel nog garantie op de accu? (Mocht die onverhoopt toch de geest hebben gegeven, wat trouwens zelden voor komt.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Robert 74
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2018, 18:48

Nu hij toch terug gaat naar de dealer is er mooi tijd om dat slot om te bouwen ja. Ik neem aan dat de garantie op de accu nog aanwezig is, de fiets is slechts een half jaar oud namelijk

Zo te lezen zijn er wel vaker storingen dus, waarbij de accu even eruit moet?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het is een ST2 2018, die kan je ook op een andere manier resetten: de startknop (onder de omni) 10 tot 15 seconden ingedrukt houden, wanneer de fiets opnieuw opstart je vinger van de startknop halen .
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Robert 74
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2018, 18:48

Goed te weten dat je op meer manieren kun resetten!

Inmiddels is de fiets terug. Er was nogal wat aan de hand. Ten eerste was de koplamp nat van binnen, wat duidt op een lekkage en dat mag niet. Is vervangen. Verder zat er vuil, smeer en gecorrodeerde metalen deeltjes in het aansluitpunt van de oplader! Ik heb de fiets binnen staan, ver van vocht en metaalgruis. Zal nog wel van de vorige eigenaar zijn. In ieder geval was de controller kortgesloten en doorgebrand... Het verdient dus de aanbeveling om dit aansluitpunt af en toe goed schoon te maken, eventueel met wat perslucht. De accu moet er dan wel eerst uit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De connector van de lader, de connector in de zijkant van het frame en de connector van de accu zijn inderdaad magnetisch, dus er kan altijd wat rommel aan blijven "plakken", b.v. ook als je je lader regelmatig mee in een fietstas neemt of op een vloer laat liggen waar veel losse rommeltjes liggen. Dat is inderdaad iets om goed op te letten.

Ik vind dat Stromer in ieder geval de connector van de lader zou moeten voorzien van een afdekkapje. Maar tot die tijd hebben we gelukkig de 3D oplossing van onze Jroen:

https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... dekseltje/

Gelukkig is je accu niet naar z'n grootje gegaan. Is de controller onder garantie vervangen, of moest je die betalen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Robert 74
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2018, 18:48

Controller is vervangen onder garantie inderdaad. Een fijn idee, aangezien ik de fiets nauwelijks 2 maanden heb en zelf zeer zorgvuldig ermee ben. Staat zelfs in huis, niet eens in schuur!

Jeroen van Zijp maakt mooi spul inderdaad :cool2: Heb zelf de wandbeugel voor de lader bij hem besteld. Super ideetje van hem!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat afdekkapje is inderdaad briljant, zeker met het metalen ringetje dat erin zit.

Ik heb best vaak gehad dat mijn lader niet aansloeg (mijn lader/accu hebben dezelfde plug als de 48V Stromer systemen) hetgeen altijd lag aan slecht contact. Sinds ik dat dopje heb (en mijn lader en accu aansluitingen toen goed schoon gemaakt heb) heb ik nooit meer slecht contact gehad. :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie