Ledje stuk in de U (daglicht verlichting)

Plaats reactie
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Ik merkte deze week dat één van de bovenste ledjes in de U knipperde en nu zelfs helemaal is uitgevallen.
Is dit makkelijk te verhelpen of moet de hele unit (onder garantie) vervangen worden?

Natuurlijk is het niet een heel urgent probleem, maar ja.....weet ook niet of dit vaker voorkomt of voorbode is van verdere problemen met het licht.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Bas van Dijk
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:44

Georgio schreef: 16 nov 2018, 13:51 Ik merkte deze week dat één van de bovenste ledjes in de U knipperde en nu zelfs helemaal is uitgevallen.
Is dit makkelijk te verhelpen of moet de hele unit (onder garantie) vervangen worden?

Natuurlijk is het niet een heel urgent probleem, maar ja.....weet ook niet of dit vaker voorkomt of voorbode is van verdere problemen met het licht.
Ledjes gaan bijna nooit stuk, zal toeval zijn lijkt me, kan me niet voorstellen dat het ergens anders mee te maken heeft.

Als je garantie heb zou ik hem lekker binnen brengen.. Als je het zelf probeerd heb je daarna iig geen garantie meer..
Stromer St2 2018. 5 maal per week Antwerpen<>Mechelen
https://www.strava.com/athletes/bvandijk68
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Toch veel vaker dan men vaak aanneemt. Kijk bv maar eens naar de witte 'terugloopledjes' om het fietsers verkeerslicht heen. Hier zijn er vaak meerdere van kapot. Ook heb ik al heel wat gehoord van kapotte ledjes in autolampen, waarbij dan direct de hele unit vervangen moet worden.

Vwb jou verlichting: onder garantie laten vervangen. Ik kan mij niet voorstellen dat je een enkel ledje hierin (zonder soldeer kunsten) kan vervangen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Golvas

Soms schieten leds terug in actie om dan te blijven werken ... heb het al meegemaakt bij één ledje van een derde stoplicht : tegen de tijd dat het nieuwe derde stoplicht op voorraad was deed het ledje het weer.

Het vervangonderdeel ligt nu al > 4 jaar ongebruikt in de doos.

Als je nog garantie hebt : naar de dealer ermee, anders zou ik nog heel eventjes afwachten. Onderdeel kost (ongeplaatst) € 80.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik merk dat er geregeld auto's passeren waarvan er ledjes in de koplichten het niet meer doen. Als je met je voertuig naar de autokeuring gaat, houden ze er rekening mee, dat er enkele de geest mogen geven, voordat ze het voertuig afkeuren voor defect licht.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Golvas

Free2be schreef: 17 nov 2018, 08:59 Als je met je voertuig naar de autokeuring gaat, houden ze er rekening mee, dat er enkele de geest mogen geven, voordat ze het voertuig afkeuren voor defect licht.
De Belgische autokeuring keurt niet af voor een niet werkend dagrijlicht ... voor dit gebrek geeft men enkel een opmerking ("Gebreken die aanleiding geven tot een herstelling zonder herkeuring") met de normale geldigheid van je keuringsbewijs.
Plaats reactie