Belevenissen op de ST2(s)

Lomito

In de schuur staat het paradepaardje van Stromer, de ST2s, een heerlijke fiets om te rijden, het is elke dag een feest om op deze fiets te mogen stappen. Naast de messcherpe elektronische schakeling, grote accu en mooie looks heb ik vooral plezier van de zeer goede verlichting van deze fiets.

De koplamp Supernova M99 Pro kan gezien worden als een mini-versie van een heuse bouwlamp met 3 standen:
-dagrijverlichting waarbij de zijranden oplichten in combinatie met de V-vormige dagrijlicht in het stuurhuis, beide branden altijd (dag en nacht bij inschakelde Omni) zodat je overdag goed gezien wordt door overig verkeer.
- het dimlicht schakelt automatisch met een lichtsensor, rij ik overdag onder een viaduct of door een tunnel dan springt dit deel van de lamp (onderste helft) aan. Nadeel van de sensor is dat het dimlicht bij snel wisselend daglicht constant in- en uitschakelt, vooral tijdens de schemering gebeurt dit vaak. De sensor zou wel een tijdvertraging van enkele minuten kunnen gebruiken bij schemering.
- het grootlicht kan met de lichtschakelaar op het stuur ingeschakeld worden, hierbij gaat ook de bovenste helft van de lamp branden en zet de hele omgeving in het licht. Om verblinding van ander verkeer te voorkomen is op de achterkant van de lamp een blauw led-lampje geplaatst dat oplicht als het grootlicht is ingeschakeld. Dit is best wel handig omdat de lichtschakelaar zich precies boven de + schakelaar bevindt zo je onwillekeurig het grootlicht kunt inschakelen, vooral met handschoenen aan (winter).

Het achterlicht Supernova M99 Taillight is een combinatie van kentekenplaatverlichting (witte LED-lamp naar beneden gericht) en een horizontale rij van 5 rode LED-lampen die altijd branden bij ingeschakelde Omni. Bij bediening van de remhendels gaan de rode LEDs feller branden ofwel remverlichting.

Mijn ervaringen met deze uitgebreide verlichting zijn zeer positief. Het valt me telkens op dat naderend verkeer mij meestal snel in de smiezen heeft waardoor ik het aandurf om met minder opvallende fietskleding rond te karren. De attentiewaarde van de verlichting, zowel door omvang als door vorm en intensiteit, is zeer hoog en draagt bij aan de veiligheid. De verlichting is zo goed dat ik bij duisternis met volle snelheid kan blijven rijden, de koplamp staat ingesteld op ongeveer 7 meter voor mijn voorwiel zodat ik zelfs bij 45 km/uur op tijd kan stoppen als dat nodig blijkt.

Afgelopen weken heb ik 's avonds veel ritten gemaakt bij zonsondergang. Na bezoek aan familie in Huissen ben ik om 21:45uur vertrokken naar Arnhem om via de LF4 terug te rijden naar huis. Het laatste deel van de rit door de bossen bij Doorwerth reed ik in duisternis, dat fietspad is overdag al best uitkijken met alle krappe bochten en wendingen tussen bomen door maar met de koplamp op grootlicht was het net zo gemakkelijk als overdag.
Lomito

Een avondrit van 64 km eindigde in de nasleep van een drama dat vanmiddag blijkbaar had plaatsgevonden bij de veerpont van Wageningen-Randwijk (Lexkesveer). We hadden vanmiddag inderdaad sirenes van de brandweer gehoord maar er zijn zo vaak brandjes dat je daar niet van opkijkt.

De rit begon met het oversteken van de Waalbrug richting Eindhoven, via Weurt naar Nijmegen en daar bij het station de F325 opgedraaid. Bij Arnhem centraal station (mooi) richting Oosterbeek en Doorwerth gereden. Bij de Rijnbrug bij Heteren had ik nog 35% en besloot de reis te verlengen door via Heelsum/Renkum naar Wageningen te rijden om daar het pontje naar Randwijk te pakken.

Bij het opdraaien vanaf het Onderlangs naar de veerdam viel mij de drukte op de veerdam al op, niet dat dat heel ongewoon is, soms zijn er gewoon veel overstekers en er wil ook wel eens een feestje zijn bij de naastgelegen boerderij. Dichterbij zag ik echter allerlei auto's van hulpverleners, journalisten en een publiek dat je doorgaans nooit bij het pontje ziet, zeg maar een hoog tokkie-gehalte. Een busje van het dregteam SOAD gaf een goede indicatie welk drama zich daar vandaag heeft afgespeeld:

http://www.gelderlander.nl/wageningen/w ... ~aa73769c/
Lomito

Vanmiddag stond een rondje via de Ooijpolder bij Nijmegen op de planning. Eerst via Beuningen/Weurt naar Nijmegen gereden, daar over de kade naar LF3 gereden die vrijwel direct de Ooijpolder indraait. Wat een drukte daar... fietsers vooral maar ook veel auto's, skaters en motoren... maar naarmate je verder van Nijmegen komt wordt het rustiger, behalve dan bij Strandje aan de Waal bij Groenlanden waar je even in Zandvoort waant met alle geparkeerde auto's.

Daarna is het echt gebeurd met de drukte en gaat de rit verder langs Ooij, Erlecom naar Kekerdom waar een onooglijk pad opgedraaid moet worden om uit te komen bij het voetveer richting (kasteel) Doornenburg. Na een paar honderd meter zandweg met kuilen kom je opeens op een prima weg in de mooiste natuur. Wel pech dat het voetveer niet vaart doordeweeks (alleen in jul/aug) en de rit noodgedwongen verlengd moet worden naar Millingen aan de Rijn waar het voetveer gelukkig wel vaart. Vervolgens naar Pannerden waar het Pannerdensch kanaal met het pontje genomen moet worden richting Doornenburg. Dat pontje is een gierpont waarbij de verankeringskabel via roeibootjes in het midden van de rivier verankerd is aan een een betonpaal die 7 meter in de bodem geslagen is... ik had het nog nooit gezien.

In Doornenburg zou ik even langs het kasteel willen om bekenden gedag te zeggen (2 jaar geleden hebben we daar de theatervoorstelling Kruistocht in Spijkerbroek opgevoerd: https://www.youtube.com/watch?v=dnOLx-CUeao met mijn welluidende bijdrage in de laatse 2 seconde) maar vanwege de extra ritafstand en het wachten bij de diverse pontjes begon de tijd te dringen, er moet ook nog gewerkt worden helaas, en dus rap naar huis via Gendt, Haalderen, Bemmel, Ressen, Oosterhout en strandpark Slijk-Ewijk.

Drie uur later(werken/eten) is de accu weer voldoende opgeladen en gaat het om 20:00uur naar Huissen met een fles Cortebianco in de Ortlieb voor bezoek aan familie. Enkele glazen later (23:00uur) toch maar naar huis via het Rijnwaalpad waar de LED-lampen op paars en groen stonden. Op hoge snelheid over de Nieuwe Aamsestraat in Elst, door het spoortunneltje, langs de terrassen van de Dorpsstraat en om 23:24uur thuis in Herveld. Wat een feest met deze fiets!

Een mooie dag met 110 km op het zadel...
Lomito

Markt in Nijmegen op 2e Pinksterdag, mijn meiden en gasten dus naar de Marikenstad terwijl ik thuis lekker wat werk kan wegwerken. Om 13:00 uur een telefoontje uit de stad of ik zin heb om te lunchen bij brouwerij De Hemel... dat hoef je mij geen tweede keer te vragen: 26 minuten (15,4 km @ 35 km/u) later draai ik met de fiets het volle terras van De Hemel op terwijl mijn dochter me tegemoet komt om te zeggen dat ik de fiets bij de tafel kan parkeren... kijk dat is nog eens Stromer-empathie!

Wat volgt is een dikke 2 uur eten en drinken zoals dat op 2e Pinksterdag hoort. Met als hoogtepunt het Nieuwe Ligt Grand Cru 12% dat patsboem zo in mijn top 10 lekkerste bieren is binnengekomen: zacht, romig en een rijke smaak.

Op de terugweg was er flink tegenwind maar dankzij de hemelse ondersteuning heb ik er weinig last van gehad. :lol:
Lomito

Op de Wageningsestraat, oplopend naar de brug over de A15 bij Zetten stuit ik regelmatig op automobilisten die vanaf de Leigraafseweg (sportpark en zwembad) de Wageningsestraat willen opdraaien en dan midden op het fietspad blijven staan tot er gelegenheid is. Terwijl er genoeg ruimte is om tussen de rijbaan en het fietspad op te stellen...

Hier dus: https://www.google.nl/maps/@51.9186801, ... 312!8i6656

Een aantal keren met het grootlicht geseind en dat bleek te helpen...
Lomito

Vanwege het mooie weer heb ik het werk aan de kant gegooid en ben op de fiets gestapt richting Nijmegen. Of beter gezegd Nijmegen-aan-zee. Terwijl ik over de Snelbinder reed had ik mooi uitzicht over de stranden van Over-Lent met Zandvoortse drukte. Wat een gezellige boel daar. Je vraagt je af of er op een gewone doordeweekse dinsdagmiddag nog wel gewerkt wordt, maar ach, zij zijn niet de enige...

Vrolijk tegen de noordelijke wind inbeukend met stand 3 zat ik niet veel later op het vervolg van fietssnelweg F325 Rijnwaalpad ter hoogte van de onderdoorgang van de A15 waar vorige week een auto vanaf die A15 een nieuwe route heeft uitgeprobeerd: http://www.gelderlander.nl/lingewaard/a ... ~a0d784cb/

Dus even de ramptoerist uitgehangen en enkele foto's gemaakt van de plek des onheils.
Auto is van links gekomen, reed in oostelijke richting
Auto is van links gekomen, reed in oostelijke richting
onderdoorgang A15.jpg (76.65 KiB) 11277 keer bekeken
Impact op schanskorf, steen verbrijzeld, glas tussen de stenen
Impact op schanskorf, steen verbrijzeld, glas tussen de stenen
Schanskorf.jpg (156.51 KiB) 11277 keer bekeken
Eén van de kabellampen boven het pad is geraakt door de vliegende auto en de schanskorf tegen het talud is flink beschadigd waarbij de ijzerdraden gevaarlijk uitsteken, voor voetgangers dus wel even uitkijken. Verder ligt de omgeving nog bezaaid met glassplinters.

Ter hoogte van de Rijkerswoerdse plassen ben ik weer huiswaarts gekeerd om halverwege nog langs de Linge te rijden waar het water belachelijk hoog staat. Het waterschap heeft duidelijk de sluizen opengezet om met de huidige droogte zoveel mogelijk water aan te bieden voor irrigatie.
Hoogwater in Linge vanwege droogte
Hoogwater in Linge vanwege droogte
Hoogwater Linge.jpg (98.29 KiB) 11277 keer bekeken
Lomito

Wie heeft er zin om te koken met dit warme weer? Gelukkig vond ik gistermiddag bij de plaatselijke super om 17:30uur nog een laatste stokbrood zodat het soep (uit blik) met brood werd. En aangezien dat de trek slechts kort onderdrukt zijn we om 21:00uur met z'n drieën op de fiets gestapt naar Nijmegen, reisdoel brouwerij de Hemel achter de Stevenskerk, om daar de maaltijd voort te zetten. Via de Tacitusbrug naar Beuningen/Weurt, over het sluizencomplex de stad in om via de steile Hezelstraat op de Grote Markt uit te komen. En daar duik je dan achter de Waagh naar de Korenmarkt.

https://www.google.nl/maps/@51.8484552, ... 312!8i6656

De Hemel is voor deze zwoele zomeravonden echt ideaal, ligt midden in de binnenstad, heeft een grote ommuurde buitenplaats/terras met bomen die 's avonds feestelijk verlicht worden en voor de bezitters van een te dure Stromer-fiets: je kunt je fiets binnen de ommuring/op het terras parkeren en zo je fiets in de gaten houden.

Neergeploft om 21:45uur, drankje besteld om vervolgens te ontdekken dat de keuken niet meer open is... Wat blijkt, het grote terras wordt door twee uitbaters gebruikt. Vooraan, bij de entree wordt bediend door Plaats 1 dat de keuken eerder sluit en achteraan door de stadsbrouwerij zelf. En daar draait de keuken tot 23:30uur en schenkt ook alle soorten bieren van de brouwerij waaronder de pas door mij ontdekte Nieuw Ligt Grand Cru. En dus hebben we bij Plaats 1 afgerekend en de tien stappen naar achteren gemaakt om op het terras van de stadsbrouwerij de hapjes en drankjes alsnog te bestellen. Wel iets verder van de fietsen maar nog steeds in het zicht... Heerlijk gegeten en gedronken, alleen al die Grand cru is de moeite waard om 16 km voor te fietsen :mrgreen:
Grand Cru.jpg
Grand Cru.jpg (33.05 KiB) 11226 keer bekeken
Vervolgens de rit terug gemaakt via de Snelbinder. Op de brug was het ter hoogte van Veur-Lent een drukte van jewelste, met de stalen brugreling als mega-fiets-nietje terwijl het beneden bij Nijmegen-aan-zee een gezellige boel was met kampvuurtjes. Bij station Lent linksaf geslagen, het Groentje over, dwars door Lent, via een smal achterpaadje naar Oosterhout en richting Slijk-Ewijk en daar via het onverlichte strandpark naar Herveld. Geweldig mooie tocht op de langste dag.
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Leuk bericht Lomito!
In eerdere berichten heb ik al verteld dat ook ik overweeg om een Stromer aan te schaffen. Ik wacht momenteel op de eerste fietsen die mijn dealer binnenkrijgt. De proefrit op een st1x en st2 zal moeten uitwijzen of ik ook tot het groepje ' verslaafden' ga behoren :lol:
Wat me opvalt is dat de meerderheid van Stromer rijders, de bike hebben aangeschaft voor het woon-werkverkeer. Dit laatste is bij mij niet van toepassing. Ik zou hem puur voor de fun gebruiken. Ik behoor tot de generatie van 'vitale pensionado's' die absoluut nog geen trek hebben in een oma e-bike met fietskaart op het stuur :mrgreen:

In dat verband vraag ik me af wie van jullie de Stromer ook als fun bike gebruikt? Ik realiseer me dat elke fietstocht op een Stromer onder deze categorie valt, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel!
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Gebruikersavatar
bikeheart
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 jun 2017, 11:46
Locatie: Limburg

Een duidelijke uitleg! :)
Ik denk overigens dat er wel nog een paar aanpassingen nodig zijn om naast de fun van de 'ease of speed', het comfort acceptabeler te maken.
Ik denk dan aan de modificatie die menig forumlid al heeft uitgevoerd: verende zadelpen, verstelbare stuurpen (rechtere houding) en eventueel een verende voorvork.
Overigens woon ik in de buurt van Roermond en dus een beetje te ver voor jouw dealer, Lomito.
Ik ben al in Weert gaan kijken bij een andere dealer, maar heb altijd zaken gedaan met de dealer die momenteel wacht op de eerste uitlevering van Stromer. Voor mij een vertrouwd adres waar ik in het verleden diverse racefietsen en MTB's heb gekocht.
sinds 19-09-2017 in het bezit van een Stromer ST2s, voorzien van: Kinekt Bodyfloat zadelpen, Redshift ShockStop stuurpen, Spurcycle bel, Racktime bagagedrager, set Ortlieb Back-Roller Classic tassen, B&M Cycle Star spiegel, Quad Lock iPhone houder
Rusor
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2017, 16:52

https://rusor.smugmug.com/FIETSEN/2017/ ... /i-bKPzth9

Hoi, men eerste 100 km zijn ruim gepasseerd. En ja het is inderdaad een speciale beleving vanuit uit het zadel van een Stromer. Ik reed al veel met de fiets voor woon werk verkeer. Maar als ik daarna nog snel ergens naar toe wou nam ik toch snel de auto. Nu betrap ik me er al op dat de Stromer sneller neem. En niet omdat het nieuw is, maar puur voor het gemak. Even snel naar de winkel... geen parkeerprobleem. Even binnen en buiten makkelijk op slot gezet met het tochscreen. Via de app standje 2 op stad gezet en dat werk super voor mij. Trekt snel op en vanaf 37/38 moet je wel echt fietsen. Maar dan is er standje 3 nog. Ondertussen zeer tevreden van men thudbuster Brooks cambium combinatie. Eigenlijk zelfs niet echt een fietsbroek meer nodig voor de kortere afstanden. Ondanks ik ortlieb tassen heb liggen gebruik ik toch racktime tassen voor te winkelen. Het snelle kliksysteem vind ik reuze handig. Voor woon werk heb ik nog een bakje van racktime. Het wisselt allemaal super snel. Tot hiertoe ben ik zeer tevreden en op naar de 1000 km
Plaats reactie