Pagina 2 van 3

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 10 nov 2018, 19:37
door Daniel1975
Volledig mee eens.
De nieuwe hype bij racefietsfabrikanten is nu om standaard een 11-28 te monteren: ondingen!
Ik heb op de 3 nu 11-12-13-14-15-16 en daarna grotere stappen.

Op de racefiets ligt standaard bij mij 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25.
Voor de alpen-trips dan een 12-32, even ombouwen.

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 11 nov 2018, 08:54
door petermu
Slijtage hangt natuurlijk ook af van hoeveel je zelf op de trappers staat te duwen. De originele ketting op mijn ST1x was (goed onderhouden, volle ondersteuning gebruikend en weinig stadkilometers) na 3000 km al op volgens de kettingmeter (>1% rek). Als ik dan op dit forum lees dat er ook mensen zijn die 10.000+ km halen met dezelfde ketting...

Ik heb nu een wipperman connex sx ketting gemonteerd. Naast de superhandige connex quicklink (met de hand te openen en herbruikbaar) zou ook de levensduur aanzienlijk beter moeten zijn. Nu, na 4000km's met deze ketting, zit ik nog onder de 0.75% rek. Vooralsnog ziet het er dus prima uit. Het nadeel dat de ketting ongeveer dubbel zo duur is bij aanschaf wordt dus waarschijnlijk gecompenseerd door een dubbele levensduur.

Aanvankelijk smeerde ik mijn kettingen met olie maar sinds enige maanden gebruik ik een paraffineolie/paraffinewas mengsel. De onderhoudsfrequentie is daarmee iets lager en ook de vervuiling van de ketting/tandwielen is minder. Schoonmaken en smeren is wel iets bewerkelijker maar dat wordt weer gecompenseerd doordat minder onderhoud nodig is. (Bij droog weer ca elke 1000km). Voor aanhoudend slecht weer heb ik nog geen data. Het volgende filmpje geeft wel een aardige indruk over aanbrengen en maken van het paraffine smeermengsel.
Dit is ook niet de perfecte oplossing maar de lagere onderhoudsfrequentie en schonere aandrijflijn maakt het voor mij een prima alternatief voor olie.

Na 7000km heb ik het 13T kransje vervangen omdat de ketting niet lekker meer liep over deze krans. (Natuurlijk ook meteen de kleinere kransen meegenomen). Originele shimano kransjes zijn voor ca 4 euro per stuk verkrijgbaar bij rose bikes.
https://www.rosebikes.nl/shimano-ultegr ... iel-712508.

Groeten,

Peter

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 15 nov 2018, 08:31
door Tomasj
Slijtage is ook bij mij een wezenlijk probleem. Ik haal maximaal 4000 km met dubbele ketting en wekelijks onderhoud (onvetten + Muc-off), dan begin k met de ketting door te trappen omdat het kransje 11 dan bijna op is.
Ik rijd zo goed als altijd aan 45 km/h en op het 11 - kransje, omdat het 13 kransje net te klein is om zonder klikpedalen die snelheid te bereiken (91).
De 11 is eigelijk iets te groot, de volgende keer laat ik een 11-12-13.... cassette installeren.

Na 3500-4000 km rijd ik dan nog ongeveer 1000 km met de 13 krans aan 40-42 km/h kruissnelheid.

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 15 mar 2019, 22:41
door Smitty81
Ik heb sinds deze week mijn eerste ketting en cassette laten vervangen.
Na 8100 km was het inmiddels wel nodig.
Heb er nu een ketting op laten zitten met quick-connect link erin zodat de ketting makkelijker te reinigen is.
Nu zoek ik wat advies omtrent de beste manier om de ketting te reinigen en opnieuw te smeren.
Heb al dingen gevonden over ultrasoon reinigen, alsmede reinigen in lampenolie.

Wat zijn jullie bevindingen / adviezen?
Zowel voor reinigen als voor opnieuw invetten.

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 16 mar 2019, 00:20
door Lamkram
Dit deed ik met mijn STX1

viewtopic.php?f=8&t=591&p=18327&hilit=3 ... ark#p18327

Blijf ik doen met mijn ST5, best tevreden hierover.

Groet Mark

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 17 mar 2019, 17:51
door Smitty81
Thanks,

Maar ik kom er niet helemaal uit wat voor spullen je gebruikt voor
1. Het reinigen
2. Het smeren

Begrijp dat je 3 kettingen gebruikt? Ik zou graag met 1 ketting werken.
Zo eens per 1000 km ofzo schoonmaken.

Specifiek:
1. Welke methode en welk middel werkt het beste om de ketting te reinigen?
Ik zou graag de ketting weken in een bakje met schoonmaakmiddel lijkt me zo. Wat is hiervoor een goed middel?
2. Welke methode en welk middel om de ketting weer te smeren?
Wederom denk ik aan een bakje met smeermiddel erin en de ketting hier een tijdje in laten liggen. Wat is hiervoor een goed middel?

Thanks voor de hulp!

Arjan

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 17 mar 2019, 18:00
door Stromeur
Zoveel hoofden, zoveel zinnen als het om middelengebruik gaat ;)

Ik denk dat onderstaand topic je voldoende leesvoer gaat bieden:

viewtopic.php?f=8&t=174&hilit=ketting+reinigen

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 17 mar 2019, 19:11
door Stromerfred
Ik heb nu 2500km gereden en Ben bang dat sommige kransjes idd al versleten zijn. Komt door mijzelf, ik ontvet gewoon te weinig....

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 18 mar 2019, 19:29
door Smitty81
Stromeur schreef: 17 mar 2019, 18:00 Zoveel hoofden, zoveel zinnen als het om middelengebruik gaat ;)

Ik denk dat onderstaand topic je voldoende leesvoer gaat bieden:

viewtopic.php?f=8&t=174&hilit=ketting+reinigen
Thanks! Erg verhelderend.

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Geplaatst: 18 mar 2019, 20:06
door Lamkram
Smitty81 schreef: 17 mar 2019, 17:51 Thanks,

Maar ik kom er niet helemaal uit wat voor spullen je gebruikt voor
1. Het reinigen
2. Het smeren

Begrijp dat je 3 kettingen gebruikt? Ik zou graag met 1 ketting werken.
Zo eens per 1000 km ofzo schoonmaken.

Specifiek:
1. Welke methode en welk middel werkt het beste om de ketting te reinigen?
Ik zou graag de ketting weken in een bakje met schoonmaakmiddel lijkt me zo. Wat is hiervoor een goed middel?
2. Welke methode en welk middel om de ketting weer te smeren?
Wederom denk ik aan een bakje met smeermiddel erin en de ketting hier een tijdje in laten liggen. Wat is hiervoor een goed middel?

Thanks voor de hulp!

Arjan
Arjan,

Sorry voor de late reactie. Ik gebruik 3 kettingen maar volgens mij voldoen 2 ook omdat je na het reinigen van je ketting deze goed droog dienst te krijgen. Ik heb geen perslucht aggregaat dus ik laat de ketting aan de lucht drogen. Om dan wel weer direct te kunnen fietsen heb ik die andere ketting dus al klaar liggen.

Ik maak mijn ketting eerst schoon met een ontvetter. Ik gebruik die van de Wibra Dasty. Niet iedereen vind dat geweldig maar ja, ik doe het dus wel en het bevalt goed. Daarna grondig wassen met zeep en warm water en dus goed laten drogen. Na het drogen gaat de ketting in een bakje met de motorolie die ik heb staan, in dit geval. minerale olie. De andere ketting heb ik daar dus uitgehaald en laat ik uitlekken. Monteren op de fiets en elke schakel voorzien van een druppel Boeshield T9.

Nu ik een nieuwe fiets heb met 120 schakels zal ik dus 1 extra ketting gaan aanschaffen.

Ik maak de ketting ook zo om de 1000 km schoon en eerder wanneer er veel zand e.d. op zit.

Groet Mark