Slijtage / onderhoud-vraag

De eerste Stromers met digitale communicatietechnologie.
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 724
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Daniel1975 » 10 nov 2018, 19:37

Volledig mee eens.
De nieuwe hype bij racefietsfabrikanten is nu om standaard een 11-28 te monteren: ondingen!
Ik heb op de 3 nu 11-12-13-14-15-16 en daarna grotere stappen.

Op de racefiets ligt standaard bij mij 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25.
Voor de alpen-trips dan een 12-32, even ombouwen.

petermu
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2018, 21:46

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door petermu » 11 nov 2018, 08:54

Slijtage hangt natuurlijk ook af van hoeveel je zelf op de trappers staat te duwen. De originele ketting op mijn ST1x was (goed onderhouden, volle ondersteuning gebruikend en weinig stadkilometers) na 3000 km al op volgens de kettingmeter (>1% rek). Als ik dan op dit forum lees dat er ook mensen zijn die 10.000+ km halen met dezelfde ketting...

Ik heb nu een wipperman connex sx ketting gemonteerd. Naast de superhandige connex quicklink (met de hand te openen en herbruikbaar) zou ook de levensduur aanzienlijk beter moeten zijn. Nu, na 4000km's met deze ketting, zit ik nog onder de 0.75% rek. Vooralsnog ziet het er dus prima uit. Het nadeel dat de ketting ongeveer dubbel zo duur is bij aanschaf wordt dus waarschijnlijk gecompenseerd door een dubbele levensduur.

Aanvankelijk smeerde ik mijn kettingen met olie maar sinds enige maanden gebruik ik een paraffineolie/paraffinewas mengsel. De onderhoudsfrequentie is daarmee iets lager en ook de vervuiling van de ketting/tandwielen is minder. Schoonmaken en smeren is wel iets bewerkelijker maar dat wordt weer gecompenseerd doordat minder onderhoud nodig is. (Bij droog weer ca elke 1000km). Voor aanhoudend slecht weer heb ik nog geen data. Het volgende filmpje geeft wel een aardige indruk over aanbrengen en maken van het paraffine smeermengsel.
Dit is ook niet de perfecte oplossing maar de lagere onderhoudsfrequentie en schonere aandrijflijn maakt het voor mij een prima alternatief voor olie.

Na 7000km heb ik het 13T kransje vervangen omdat de ketting niet lekker meer liep over deze krans. (Natuurlijk ook meteen de kleinere kransen meegenomen). Originele shimano kransjes zijn voor ca 4 euro per stuk verkrijgbaar bij rose bikes.
https://www.rosebikes.nl/shimano-ultegr ... iel-712508.

Groeten,

Peter

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Slijtage / onderhoud-vraag

Bericht door Tomasj » 15 nov 2018, 08:31

Slijtage is ook bij mij een wezenlijk probleem. Ik haal maximaal 4000 km met dubbele ketting en wekelijks onderhoud (onvetten + Muc-off), dan begin k met de ketting door te trappen omdat het kransje 11 dan bijna op is.
Ik rijd zo goed als altijd aan 45 km/h en op het 11 - kransje, omdat het 13 kransje net te klein is om zonder klikpedalen die snelheid te bereiken (91).
De 11 is eigelijk iets te groot, de volgende keer laat ik een 11-12-13.... cassette installeren.

Na 3500-4000 km rijd ik dan nog ongeveer 1000 km met de 13 krans aan 40-42 km/h kruissnelheid.
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten