Schurende remmen

Plaats reactie
Stromertheke
Pro
Pro
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2018, 11:38

Hoi,

Mijn voorrem schuurt sinds kort. Is dat iets waar ik me druk om moet maken of geeft dat niks? D.w.z. als ik niet rem hoor ik hem een schurend geluid maken bij lage snelheid.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Er zou wat vervuiling tussen schijf en blok kunnen zitten.

Wat je kan doen:

check of je schijf nog recht is
check of je wiel nog mooi recht zit
paar keer flink remmen
remblokjes eruit halen, opschuren en weer erin zetten
remklauwen opnieuw uitlijnen tov schijf

In principe kan het meestal geen kwaad (afhankelijk van oorzaak), maar als er iets schuurt slijt er iets harder dan zou moeten.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je alles hebt nagekeken en er is niks scheef of krom of vuil (zie post Wiebe), dan de rem opnieuw uitlijnen:

- Twee boutjes waarmee de rem aan het frame zit iets losser draaien, zodat de boel nét wat heen en weer kan bewegen.
- Wiel een zwengel vooruit geven, de remgreep stevig inknijpen en de greep in die positie vastzetten met een post-elastiek o.i.d om je stuur.
- Remklauw weer vastzetten met het juiste aandraaimoment.
- Elastiek verwijderen en controleren of de remschijf weer vrij draait.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 18 aug 2018, 23:38 - Wiel een zwengel vooruit geven, de remgreep stevig inknijpen en de greep in die positie vastzetten met een post-elastiek o.i.d om je stuur.
Ik pak altijd een lijmklem, die over-sized wasknijpers zeg maar. Werkt super :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Golvas

Stromeur schreef: 18 aug 2018, 23:38 Remklauw weer vastzetten met het juiste aandraaimoment.
Op een ST2 is dat 6 Nm.
Plaats reactie