ST2 op proef, eerste indrukken en ervaringen

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Sven schreef: 25 aug 2018, 23:04 Kende je deze al?
https://pedelecplanner.nl/
Nee, nog niet! Dank voor de tip :cool2:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

haha.. routeplanner geeft vrijwel dezelfde route aan die ik vandaag heb gereden :D
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Weer leuk geschreven... je hebt er echt zin in. Hopelijk blijft het deze keer goed gaan en ben je nu helemaal verkocht.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Dank je, Ik hoop het :cool2:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 25 aug 2018, 22:44 Ter hoogte van Veenendaal beland ik opnieuw - ditmaal met de Stromer - in een hoosbui; schuilplek zoeken of doorfietsen? Ik besluit door te fietsen, want op werkdagen zal ik toch ook moeten doorfietsen. De bui is heviger en langduriger dan de eerdere bui. Ook staat er stevige wind. Mijn sportbril zit onder de druppels, de regenjas houdt de regen goed tegen, maar mijn gewone broek en schoenen worden drijfnat. Toch merk ik dat met regen Stromeren echt een andere ervaringen is dan met een gewone fiets. De glimlach blijft en het “verzopen kat”-gevoel blijft uit. Al snel klaart het weer op en ik stromer lekker door.
De eerste regentest voor jou én je test-Stromer. Zo te lezen is de Stromer geslaagd, en heb jij nog een regenbroek plus overschoenen nodig ;)

Veel plezier met je volgende rit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Gisteravond kriebelde het al een beetje; Morgen voor het eerst naar Wageningen op de Stromer. Alle spullen verzameld die meegingen in de Ortblieb: douchespullen, kreukelvrij opgevouwen pantalon-overhemd-jasje, nette schoenen, laptop&oplader, Stromer oplader erin. Bijna handdoek vergeten. Stromer volledig opgeladen, tas ingepakt (Ortlieb zit helemaal vol). Voor de zekerheid de Stromer maar binnen zetten, zodat tas er al aanhangt en ik startklaar ben. Kortom beetje zenuwen, gek genoeg.

Gelukkig goed geslapen. Wekker extra vroeg gezet zodat ik rustig kan eten en mentaal voorbereiden op de trip. Laatste keer de kaart checken voor de juiste route. Kwart over zeven stap ik op de Stromer. Het valt me direct op hoe rustig het qua fietsers nog is. Op het fietspad langs het Valleikanaal bij Leusden is bijna niemand te bekennen. Onverwachts komt een soortgenoot mij tegemoet: een witte Stromer (St1x of St2?) met de “pannenkoek-spiegel”. Forumlid toevallig? Ik was té verbaasd om te groeten, excuus!

Dan zoef ik heerlijk over plattelandsweggetjes. De herfstgeuren vallen me duidelijk op als ik door bosschages fiets; varens en dennen. De geur van varens roept bij mij altijd direct mijn wandelvakanties in het Lake District op, waar ik eindeloos door de varens liep. Vlak voor ik door De Glind rijd wil een vrouw langs de kant van de weg mij wat vragen. Ze vindt het zelf blijkbaar een goed idee om pal voor mij te staan op mijn route terwijl ik vaartje of 38 ga. Als ik uitwijk doet ze nog een stap richting mijn route. Of ik loslopende schapen heb gezien? Nee! :aq :x Wat heb je af en toe toch malloten in het verkeer.. pfff.

De route gaat voortvarend. De achteruitkijkspiegel bewijst zijn nut wel weer een paar keer omdat ik een aantal keer kan anticiperen op auto’s die erg vlak naast mij komen om te passeren. Dan rustig door Ederveen, waar een bijzonder slecht tegelpad mijn waardering voor de bodyfloat alleen maar doet toenemen. Bij Veenendaal de Klomp een stukje smal fietspad parallel aan het spoor, met tegenliggers waardoor ik niet op snelheid kom. Dit stukje route moet ik morgen anders fietsen, want het houdt op. Even verderop wordt het echter een mooi breed en goed geasfalteerd fietspad. Ik ga lekker, erg lekker, té lekker… want ik rij onder de A30 door en dat is niet de bedoeling. Shit, te ver gegaan. Stukkie terug en via een klein stukje bedrijventerrein steek ik de A12 over. En dan het laatste stuk volle bak tussen de weilanden over een prachtig verlaten weggetje met populieren aan beide zijden. Ik neem me voor om op de terugweg op deze plek de Stromer even op de foto te zetten:

Afbeelding

1 uur en 25 minuten onderweg geweest, want verkeerd gereden en toch enkele keren ff de kaart gecheckt. De regenjas was overbodig want geen druppel gevallen. Ik kreeg het daardoor erg warm en kom erg zweterig aan. Maar ook heel voldaan ! Douchen is geen overbodige luxe. De rest van de ochtend loop ik met een glimlach en rode wangen rond. Voor het lunchtijd is heb ik al een stevig rammelende maag; dat stromeren vergt toch de nodige energie.

Ik tel de uren voor ik weer mag. Op de weg terug, fiets ik in een keer de hele route in 1 keer goed, zonder op de kaart te kijken. Ik kom in een lekkere cadans, durf ook met iets meer zelfvertrouwen de bochten door te gaan. Bemerk wel dat er een soort tunnelvisie ontstaat, want bij kruispunten kost het me moeite om met helderheid in te schatten of er wel/geen verkeer aan komt. Zal vast door de concentratie/energie komen die het stromeren nu nog vergt. Als ik vlak voor Leusden op het display kijk, zie ik tot mijn verrassing dat ik pas rond het uur zit. Uiteindelijk kom ik thuis aan en ben ik 1 uur 7 minuten onderweg geweest! Dat is een forse verbetering ten opzichte van vanochtend. Valt me ook op dat ik nu veel fitter aankom dan op de heenweg. Stiekem vind ik het jammer dat het er voor vandaag op zit, ik had best nog een stukje verder willen stromeren. Wat een genot om hier op te fietsen!

Morgenochtend mag ik weer, ik kan haast niet wachten! :d3:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een heerlijk verslag en prachtige foto Barry. Dankjewel daarvoor, erg leuk om te lezen.

De zenuwen, spullen inpakken (heb ik alles?), op tijd klaar zijn (hoe lang ga ik erover doen?), de route (had ik het nou goed?)... allemaal zo herkenbaar van mijn eerste weken op de Stromer. Na een paar weken krijg je hier vanzelf meer routine in.

De tunnelvisie -de trance waar je in terecht komt na lange stukken fietsen zonder al teveel verkeer- ik ken het, niet alleen van het Stromeren maar eerder ook van het hardlopen, alleen dat laatste gaat veel minder snel. Neem je tijd om aan de Stromer te wennen, zeker ook in de bochten en zelfs rechtuit bij nat weer of blad op de weg, want het is verraderlijk en een valpartij ligt altijd op de loer, zeker in deze tijd van het jaar. (En ook dan gaat het erg hard helaas.)

Er zijn trouwens diverse betrouwbare weer/regen-apps, op basis waarvan je kunt beslissen of je je regenjack al meteen bij vertrek aandoet, of voor de zekerheid in je tas stopt. Ik gebruik Buienalarm.

Veel plezier morgen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb sinds zaterdag een ST2s als vervangfiets, hieronder mijn ervaringen (veelal vergeleken met mijn Bulls Green Mover E45):

Het is een ST2s 20" met BodyFloat (zwarte veren), ShockStop, Continental TopContact banden. En uiteraard een 983Wh accu (standaard).

De banden rijden prettig. Vanochtend had ik vochtig wegdek en lichte regen, vanmiddag droog. In beide gevallen geven de banden vertrouwen, hoewel ik een stuk rustiger door de bocht ben gegaan dan ik met mijn fiets doe (onbekende leenfiets, zeker geen grenzen opzoeken). Ik denk dat ik na de komende winter deze banden ook op mijn fiets ga leggen.

De BodyFloat kan ik niet helemaal op waarde beoordelen: volgens de site moet ik eigenlijk 2 oranje veren hebben. Hoe ik het nu inschat is dat de BodyFloat minder veerweg heeft dan mijn Suntour veerpen, maar de BodyFloat lijkt naast veren ook wat te dempen waardoor hij minder veerweg nodig heeft. Ik vind het lastig beoordelen, zeker omdat ik op stuiterwegen regelmatig de eindstop raak. Veelbelovend, wellicht dat ik bij een zekere ST5 rijder in Herveld eens zijn BF met oranje veren moet proberen om een echt oordeel te kunnen vellen.

Over de ShockStop kan ik heel weinig zeggen. Ja hij doet wat en ja het is comfortabeler dan zonder ShockStop, maar door mijn lengte op het 20" fietsframe zit ik heel erg met mijn schouders boven het stuur, waardoor ik niet in de juiste richting op de elastomeer hang. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het voor mij niet de juiste elastomeer is. Kortom: geen idee hoe goed het kan zijn, dus kan ik er weinig over oordelen. Los hiervan: het kabel-verdeel-kastje dat bij de ST2s onder het stuur hangt zit nu met een tie-wrap aan de ShockStop vast. Beetje een slordige oplossing. Ik zal ze woensdag doorgeven hoe het "hier" gebruikelijk is.

Dan de fiets. Zoals gewend van Stromer is de ondersteuning erg fijn en in grote lijnen erg vergelijkbaar met mijn fiets. Maar er zijn ook verschillen. Een verschil, wat vast en zeker instelbaar is is dat de Es bij stoppen met trappen harder op de motor remt. Als je dan weer gaat trappen heb ik bij de Es het gevoel dat ik een kwart tot halve slag moet trappen voordat de motor weer mee oppikt. Mijn fiets reageert in die situatie net wat sneller. Maar het is marginaal.
Een veel groter verschil is de ondersteuning bij halfvolle, of bijna lege accu. Bij mijn fiets wordt de ondersteuning simpel stroomgestuurd. De maximale stroom is ongeveer 26A, wat bij een volle accu (spanning 42V) een geleverd piekvermogen oplevert van 1092W. Bij halfvolle accu is de spanning nog ongeveer 36V en dus het geleverde piekvermogen nog 936W. Bij bijna lege accu is de spanning ongeveer 33V en is het piekvermogen gezakt naar 858W. Dit gedrag merk ik zo goed als niet op de Es, hetgeen veel fijner is.

Schakelen is op de Es met het Di2 systeem snel en precies. Op zich schakelt mijn fiets ook erg precies en snel, maar dit is nog net wat sneller. Wat ik prettig vind aan het Di2 systeem is dat je makkelijker 3-4 versnellingen terug kunt schakelen dan met een gewone derailleur. Wat ik erg onhandig vind is de gevoeligheid van de schakelaar. In de huidige configuratie (van rechts naar links eerst remhendel, dan licht/vermogen schakelaars en dan bevestiging schakel-schakelaar) moet ik redelijk ver reiken met mijn duim om op te schakelen. Op hobbelige wegen raak ik dan bij het terugtrekken van mijn duim de grote "omlaag schakelen" knop aan en zit ik weer een standje lichter... Dit zal vast en zeker wennen, zeker met het beter afstellen van waar welke knop zit, maar hiervan heb ik met het analoge schakelen helemaal geen last.

Actieradius: het waaide vandaag behoorlijk, maar niet extreem. Op de heenweg had ik grote delen wind tegen en op mijn werk aangekomen (24km) had ik nog 51% over. Op de terugweg had ik wind van de zijkant en sommige stukken schuin tegen en thuis gekomen stond de accu op 4%. Dat viel me niet perse tegen, en zeker met de enorme configureerbaarheid van de fiets is hier heel veel mee te doen. Ik heb echter geen app koppeling en voor die paar dagen dat ik deze fiets heb zou ik er anders toch weinig moeite in gaan stoppen. In die configureerbaarheid, samen met het genoemde gebrek aan terugval van ondersteuning naar mate de accu leger wordt (althans: veel minder extreem als bij mijn fiets) zit naar mijn mening de enorme meerwaarde van het Stromer systeem. Oh ja, en het design natuurlijk ook, maar daarmee heb ik een beetje een haat/liefde verhouding omdat Stromer naar mijn mening iets tever richting design doorslaat, waar ik persoonlijk eerder voor praktisch gekozen had.

1 Ding wat me absoluut niet bevalt aan de Es is het standaard zadel. Het zadel is nogal hard en de vorm is niet helemaal compatible met mijn billen. Ofwel: het einde van de tocht begon pijnlijk te worden... Ik ben benieuwd hoe dat morgen gaat :ai

Ik heb nog niet gekeken hoeveel de snelheidsmeter afwijkt, maar voor mijn gevoel ongeveer 2-3 km/h op topsnelheid. Ik fietste namelijk met de tegenwind van vanochtend kruissnelheden van 44-47 km/h waar ik met mijn fiets (wel hogere en meer rechtop zit) ongeveer 41-44 km/h zou fietsen. Aangezien ik gewoon even lang over de fietstocht deed heb ik het vermoeden dat er een paar kilometer afwijking in zit. Daarnaast zal ik met de Es wel net wat sneller gereden hebben (minder luchtweerstand en ietsje krachtigere ondersteuning) maar ga ik met mijn fiets weer wat sneller door bochten - die fiets is immers veel vertrouwder. Over bochten gesproken: de Es reageert inderdaad sneller op koerswijziging dan mijn fiets: ik stuurde in het begin steevast te vroeg in.

Kortom: fijne fiets, BF veelbelovend en banden zijn een blijvertje.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Dank je Stromeur! Ik neem je adviezen ter harte..

Tunnelvisie heb ik inderdaad ook met marathontrainingen ervaren. Ervaar jij het op de Stromer nog steeds, of wordt dit minder?

Het was overigens de buienradar app die me vanochtend voorbereidde op regen :D
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie