ST2 op proef, eerste indrukken en ervaringen

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Lomito schreef: 28 aug 2018, 23:55 Schuif je toch gewoon aan Barry, op zaterdagavond 8 sept. a.s. is de ST5 nog vrij... dan heb je gelijk een mooie gezamenlijke rit naar De Hemel, kennismaking met het forummeubilair, een pot kwaliteitsbier en deelname aan de lampentest... :az
Hi Lomito, ST5 geregeld met Jos! :d3: Ik ben dus van de partij! :az hebben we komende week nog wel ff contact via de PB..
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Lomito

Leuk! Pimsky op de ST3-demo, jij op ST5-demo en dan verwacht ik nog een man of 5, in ieder geval FreddyH, JJJ, Marco Verkerk, Louis-ST2 en moi.
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

:cool2:
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Zo, dan wordt het nu dan toch eens tijd voor een laatste verslag van de ST2. Ik heb de Stromer nu een hele (werk)week echt goed kunnen testen. In die week heb ik 356 kilometer afgelegd, in 11 uur en 16 minuten tegen een gemiddelde snelheid van 31,6 km/u. Tijd om willekeurig wat laatste gedachten met jullie te delen.

De route: Na heel wat variaties in de woon-werkroute uitgeprobeerd te hebben heb ik nu de meest optimale route gevonden. Die is ongeveer 38 km en ik doe daar ca. 1 uur 8 minuten over, dat is ruim sneller dan reizen met OV. Ik heb ontdekt dat ik het beste de dorpjes kan ontlopen en het lekkerste kan stromeren op de 60 km/u plattelandsweggetjes waar je op de weg zelf kan stromeren. De fietspaden die ik tegenkom zijn vaak toch behoorlijk bobbelig, bochtig, onoverzichtelijk met uitritten en ’s ochtends bevolkt door jongelui die naast fietsen de meeste interesse in hun smartphone tonen. Soms is dan een iets langere weg een stuk sneller met de Stromer. Het geeft echt een kick als ik op een recht stuk door kan stampen en 47/48 km/u op de omni zie verschijnen! (Hoewel de omni ca. 2km/u overdrijft als ik de GPS op mijn iPhone mag geloven).

Medeweggebruikers: Het rijden op de weg binnen de bebouwde kom, waar je als SP’er/bromfiets niet op het fietspad mag, voelt toch gek. Als ik dat doe, blijft het toch voelen alsof ik iets stouts doe. Tot dusver geen boze autorijders achter me gehad, zoals andere forumleden beschrijven. Op de plattelandsweggetjes gaan de auto's behoorlijk hard, maar merk dat ze (over het algemeen) mij respecteren en voorzichtig inhalen. Al wel een paar meegemaakt dat auto’s mij voorrang geven op kruisingen waar ik helemaal geen voorrang heb. Auto’s zijn dus voorzichtig.

Ook al een keer op een fietspad gereden onder toeziend oog van een motoragent. Hij observeerde wel, maar hield me niet aan gelukkig.

Bescherming: Ik ben deze week meerdere speed pedelecers tegen gekomen, waaronder één Stromer. Ook een mede-SP’er gezien zonder helm. Snap echt niet dat iemand dat doet. Ik voel me best kwetsbaar op mijn Stromer en draag maar al te graag een helm. Ik overweeg zelfs om knie- en elleboogbeschermers aan te schaffen. Ik mis op de Abus-helm een vizier. Ik heb daarom mijn sportzonnebril gedragen. De eerste dagen heb ik last van traanogen gehad, maar dat is de laatste dagen niet meer voor gekomen.

Koplamp: Deze week heb ik bewust twee keer ’s avonds gereden om te kijken hoe de ST2 en zijn koplamp zich verhouden tot het donker. Ik vind de M99 mini eerlijk gezegd onvoldoende ver naar voren schijnen om volle bak te stromeren. Harder dan 35 voelt niet echt comfortabel. Het licht schijnt ongeveer zo’n 5 meter voor de fiets uit. Dat is voor 45 km/u echt te weinig, uitgaande van een reactietijd van 1 seconde om te remmen ben ik alleen al 12,5 meter verder en dan komt de remweg er nog bij. Ik kijk daarom met veel interesse uit naar de koplampentest van volgende week. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe lamp op de St3 en de M99 pro van de ST5 presteren!

Aandacht: De Stromer trekt veel belangstelling en krijgt de nodige complimenten. Bij stoplichten ontstaat er dikwijls een gesprekje. Ook op mijn werk. Op mijn eerste werkdag een paar weken geleden had ik een stukje op intranet over mijzelf geplaatst. Ik had casual onderaan vermeld dat ik een Stromer aan het overwegen en testen ben voor woon-werkverkeer. Nu enkele weken later merk ik dat vooral dat laatste bij mijn nieuwe collega’s is blijven hangen over mijn bio :bj

Lichamelijk ongemakken: Na zaterdag tot en met dinsdag elke dag gestromerd te hebben begon mijn onderstel wel wat te protesteren tegen het harde zadel. Ik merk dat ik daar vooral op de ochtendrit last van heb. Ik heb daarom woensdag even een rustdagje gehouden en het OV naar mijn werk gepakt. Dat beviel mijn lijf prima, maar gedachten bleven de hele dag toch wel bij de Stromer. Deze week geen last gehad van tintelende handen of zere drukplekken op mijn handen van de handvatten. Had ik vorige keer wel last van; geen idee waarom dat nu weg is. Ik heb op de middagritten het laatste kwartier wel elke keer wat last van een stijve rug. Ik moet nodig weer wat oefeningen doen om mijn onderrug wat soepeler te maken.

Omni-slot: og een gek dingetje opgevallen aan de Stromer. Als ik de ST2 op (omni-)slot zet gaan af en toe de lampen spontaan aan, na enkele minuten dooft het licht dan weer. De plus- en min-knoppen op het stuur blijven sowieso branden. Persoonlijk mag alles uitblijven gedurende de tijd dat die op slot staat. Hooguit mag het U-vormige daglicht af en toe even een knipper geven.

Bottom line: Ik merk dat de Stromer een heerlijk gevoel van vrijheid geeft als ik door het platteland zoef. Aan het eind van de werkdag geeft de Stromerrit naar huis alle gelegenheid om even het hoofd leeg te maken en te genieten van de mooie natuur. Ik kom, zowel ’s ochtends als ’s middags, altijd energiek en fit aan op de plaats van bestemming. De stromer heeft mij nu overtuigd dat dit het transportmiddel voor mijn woon-werk gaat worden. Gisteren van de FM het aanbod gekregen om de St2 nog een weekje langer te testen. Daar zeg ik geen nee tegen! Nog een weekje stromeren en volgend weekend zowel de ST3 en ST5 een paar uur grondig aan de tand(wiel) voelen. Ik verwacht dat ik dan de knoop kan doorhakken welke Stromer het gaat worden.
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Barry schreef: 01 sep 2018, 11:40Ik heb ontdekt dat ik het beste de dorpjes kan ontlopen en het lekkerste kan stromeren op de 60 km/u plattelandsweggetjes waar je op de weg zelf kan stromeren.
die zoek ik ook uit
Barry schreef: 01 sep 2018, 11:40 Koplamp: Deze week heb ik bewust twee keer ’s avonds gereden om te kijken hoe de ST2 en zijn koplamp zich verhouden tot het donker. Ik vind de M99 mini eerlijk gezegd onvoldoende ver naar voren schijnen om volle bak te stromeren. Harder dan 35 voelt niet echt comfortabel. Het licht schijnt ongeveer zo’n 5 meter voor de fiets uit. Dat is voor 45 km/u echt te weinig, uitgaande van een reactietijd van 1 seconde om te remmen ben ik alleen al 12,5 meter verder en dan komt de remweg er nog bij. Ik kijk daarom met veel interesse uit naar de koplampentest van volgende week. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe lamp op de St3 en de M99 pro van de ST5 presteren!
De mini stond op mijn ST2 teveel naar beneden gericht. Ik heb nu 50-60 meters voor mij uit verlichting, en een hotspot een 10-20 m voor me uit
Barry schreef: 01 sep 2018, 11:40 Lichamelijk ongemakken: Na zaterdag tot en met dinsdag elke dag gestromerd te hebben begon mijn onderstel wel wat te protesteren tegen het harde zadel. Ik merk dat ik daar vooral op de ochtendrit last van heb. Ik heb daarom woensdag even een rustdagje gehouden en het OV naar mijn werk gepakt. Dat beviel mijn lijf prima, maar gedachten bleven de hele dag toch wel bij de Stromer. Deze week geen last gehad van tintelende handen of zere drukplekken op mijn handen van de handvatten. Had ik vorige keer wel last van; geen idee waarom dat nu weg is. Ik heb op de middagritten het laatste kwartier wel elke keer wat last van een stijve rug. Ik moet nodig weer wat oefeningen doen om mijn onderrug wat soepeler te maken.
Draag een fietsbroek met zeem en fietshandschoenen met goede gel-inserts, je gaat het verschil merken
Barry schreef: 01 sep 2018, 11:40
Bottom line: Ik merk dat de Stromer een heerlijk gevoel van vrijheid geeft als ik door het platteland zoef. Aan het eind van de werkdag geeft de Stromerrit naar huis alle gelegenheid om even het hoofd leeg te maken en te genieten van de mooie natuur. Ik kom, zowel ’s ochtends als ’s middags, altijd energiek en fit aan op de plaats van bestemming. De stromer heeft mij nu overtuigd dat dit het transportmiddel voor mijn woon-werk gaat worden. Gisteren van de FM het aanbod gekregen om de St2 nog een weekje langer te testen. Daar zeg ik geen nee tegen! Nog een weekje stromeren en volgend weekend zowel de ST3 en ST5 een paar uur grondig aan de tand(wiel) voelen. Ik verwacht dat ik dan de knoop kan doorhakken welke Stromer het gaat worden.
Goed zo ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

De mini stond op mijn ST2 teveel naar beneden gericht. Ik heb nu 50-60 meters voor mij uit verlichting, en een hotspot een 10-20 m voor me uit
Toch bijzonder dat dit niet standaard goed wordt afgesteld dan! Is dus voor de koplampentest van volgend weekend een aandachtspunt..
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Helemaal eens met de reactie van Tomasj. Ik heb deze week op het "plankje dat zichzelf zadel noemt" van de ST2s zelfs 2 zeempjes over elkaar gedragen om mijn zitvlak wat te ontzien. Dat zadel en mijn billen waren duidelijk niet voor elkaar bestemd :av
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Barry schreef: 01 sep 2018, 13:21 Is dus voor de koplampentest van volgend weekend een aandachtspunt..
Had ik al voorzien, anders is het sowieso geen eerlijk vergelijk.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 01 sep 2018, 14:52 Helemaal eens met de reactie van Tomasj. Ik heb deze week op het "plankje dat zichzelf zadel noemt" van de ST2s zelfs 2 zeempjes over elkaar gedragen om mijn zitvlak wat te ontzien. Dat zadel en mijn billen waren duidelijk niet voor elkaar bestemd :av
Ohh ik vind dat zadel gewoon prima. Gek toch.
FreddyH schreef: 01 sep 2018, 14:53
Barry schreef: 01 sep 2018, 13:21 Is dus voor de koplampentest van volgend weekend een aandachtspunt..
Had ik al voorzien, anders is het sowieso geen eerlijk vergelijk.
Zorg dan iig dat je een meetlat en een waterpas bij hebt.
Wat mij ook interesseert, hoe fel verblinden die lichten een tegenligger
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Hard zadel is vaak kwestie van wennen. Zeker voor lange ritten is een hard (maar wel passend) zadel 10x beter dan een zacht gel-geval.
Plaats reactie