Pagina 3 van 4

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 31 mei 2018, 12:47
door Rob77
Dank je wel rvaneijk. Dat is super interessante informatie. Fijn dat je er zo in thuis bent.

Het rare is dat het oplaad proces niet helemaal faalt. De lader gaat namelijk in alle gevallen die ik heb getest (fiets aan/uit, accu uit de fiets) wel over van CC charging (oranje) naar CV charging (knipper groen). Allen dat laatste stopt dus niet wanneer de accu in de fiets wordt opgeladen, uit of aan.

Wat me na jouw uitleg verbaast is dat Stromer, die een uitgebreide probleemomschrijving hebben gekregen, toch de dealer adviseren een nieuwe lader te leveren. Maar ook weer niet. Ongetwijfeld een standaard troubleshooting stappenplan. Ik hoop natuurlijk wel dat het werkt, makkelijkste oplossing, zo beredeneren zij ook denk ik.

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 31 mei 2018, 14:01
door rvaneijk
Dat is inderdaad gek. Het is de ECB die bepaalt wanneer er overgeschakeld wordt. De controller doet dit op basis van de door de batterij afgegeven operationele gegevens (het BMS) zoals spanning, en temperatuur van de accu. Dus met de accu in de fiets is het de ECB in de fiets die bepaalt, de ECB in de lader doet dan niet meer mee.

Proberen kan natuurlijk geen kwaad. Let wel, ben niet gelijk tevreden als het dan één keer wel werkt. Herhaal en probeer te reproduceren. Mijn ervaring is dat problemen reproduceerbaar moeten zijn wil je zeker weten dat je de fout opgespoord hebt.

Succes!

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 31 mei 2018, 15:23
door Rob77
rvaneijk,

In jouw beleving, als de oplader niet stopt met CV charging naar een Stromer accu die eigenlijk al vol is, word de accu dan overladen(loopt schade op) of wordt dit nog ondervangen door iets in de fiets danwel accu?

Li-ion cannot absorb overcharge. When fully charged, the charge current must be cut off. A continuous trickle charge would cause plating of metallic lithium and compromise safety. To minimize stress, keep the lithium-ion battery at the peak cut-off as short as possible."

Lithium-ion operates safely within the designated operating voltages; however, the battery becomes unstable if inadvertently charged to a higher than specified voltage. Prolonged charging above 4.30V on a Li-ion designed for 4.20V/cell will plate metallic lithium on the anode. The cathode material becomes an oxidizing agent, loses stability and produces carbon dioxide (CO2). The cell pressure rises and if the charge is allowed to continue, the current interrupt device (CID) responsible for cell safety disconnects at 1,000–1,380kPa (145–200psi). Should the pressure rise further, the safety membrane on some Li-ion bursts open at about 3,450kPa (500psi) and the cell might eventually vent with flame. (See BU-304b: Making Lithium-ion Safe.)


"Men" heeft mij namelijk verteld me hier geen zorgen over te maken. Daar zouden failsafes voor moeten zijn in de fiets/accu. Maar daar ben ik niet zo gerust op.

Nogmaals dank.

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 31 mei 2018, 15:32
door rvaneijk
Rob77 schreef: 31 mei 2018, 15:23 Kunnen de accus die gebruikt worden in de Stromers, Lithium vzv ik weet, op deze manier overbeladen worden (lees levensduur aanzienlijk verkort)?
(...)
Mijn insteek is dan; "waar gaat de stroom die maar gepompt blijft worden dan naar toe?"
Laat ik voorop stellen: Li-Ion batterijen moet je niet overladen, dat verkort de levensduur en kan tot gevaarlijke situaties leiden zoals ontbranding of ontploffing in het ergste geval.

De stroom die bij CV-belading loopt gaat natuurlijk de batterijcellen in. Het batterij management systeem (BMS) verdeelt de stroom over de celletjes (in totaal 78 batterijcellen, 6 parallelle rijtjes van 13 seriële geschakelde cellen). Het BMS en de EnergyBus Controller (EBC) voorkomen dus dat individuele cellen overbeladen worden door het CV laadproces (bij normaal functionerende BMS en EBC).

Dat gezegd hebbende, je laadt de accu toch niet dagen achtereen op met knipperend groen ledje (CV)? Ik neem aan dat je na bijvoorbeeld een paar uur knipperen de lader weer afkoppelt en deze binnen afzienbare tijd weer (deels) ontlaadt door ermee te gaan fietsen. Als je op safe wilt spelen tijdens het uitsluiten van de fout, dan kun je altijd nog een tijdklok tussen het stopcontact en de lader zetten. Maar van bijvoorbeeld een paar uur knipperen zou ik niet wakker liggen.

Vraag: heb je al naar de foutcodes in de OMNI laten kijken?

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 31 mei 2018, 15:38
door Rob77
Ok rvaneijk dank voor al je input. Ik snap mijn probleem nu een stuk beter.

Laatste vraag, hierna kap ik er echt mee en laat ik de verantwoordelijken hun werk doen. Heb jij een verklaring voor het feit dat de oplader direct bij het aanzetten van de fiets "vol" aangeeft na oeverloos "CV" aangegeven te hebben?

Omni uitlezen is nog niet gebeurd. Fiets doorlichten gaan ze pas doen nadat de nieuwe oplader is uitgeprobeerd.

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 31 mei 2018, 15:42
door rvaneijk
Rob77 schreef: 31 mei 2018, 15:38 Ok rvaneijk dank voor al je input. Ik snap mijn probleem nu een stuk beter.

Laatste vraag, hierna kap ik er echt mee en laat ik de verantwoordelijken hun werk doen. Heb jij een verklaring voor het feit dat de oplader direct bij het aanzetten van de fiets "vol" aangeeft na oeverloos "CV" aangegeven te hebben?
Ja, dat is normaal, doet die bij mij ook. CV start alleen in opdracht van de EBC met een controleberichtje (PDO). Het Energybus protocol is er zo op ontworpen dat je verschillende stappen moet doorlopen. De volgorde qua laden is CC en dan pas CV. CC start alleen beneden een bepaald spanningsniveau. Als je dus bijna vol bent - en dus boven dat spanningsniveau zit - zal de EBC niet opnieuw de opdracht geven om nog bij te laden met CC of met CV. Bijna vol is ook vol in dat geval.

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 31 mei 2018, 22:18
door Rob77
Na de input van rvaneijk heb ik besloten nog éénmaal te proberen om .de accu op te laden in de fiets.
In verband met eventueel overladen van de accu besloot ik tot een limiet van maximaal 3 uur "CV charging".
Na 3 uur nog steeds CV charging, groen knipperend ledje. Ik besloot nog iets te verlengen.

Tot mijn stomme verbazing gaf de lader na 3.5 uur CV charging aan dat de accu vol was. Het kan dus wel. Dat is op zich positief.

Maar 3.5 uur CV charging is wel lang. Zeker als je het afzet tegen hoe lang CV charging duurt wanneer de accu buiten de fiets wordt opgeladen. Dat was namelijk in 1 uur en 20 minuten voor elkaar.

Food for thought...

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 08 jun 2018, 13:11
door Rob77
Update;

Voor het eerst getest met een nieuwe oplader die ik heb gekregen van de dealer om te testen.

Eerste bevindingen;

Druppelladen tot vol van accu in de fiets duurt met de nieuwe lader 1 uur 37 min vs 3 uur 30 min met de oude lader.

Met de oude oplader duurde druppelladen buiten de fiets 1 uur en 40 minuten.

Duur drupplladen binnen fiets met nieuwe lader komt dus nu overeen met duur druppelladen met oude lader buiten de fiets.

Probleem lijkt dus te liggen aan de oude lader, alleen icm laden binnen de fiets. Nog maar eens testen voor de zekerheid.

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 11 jun 2018, 12:27
door Rob77
Met de nieuwe oplader inmiddels drie keer succesvol opgeladen. Ik kreeg een maandag-model oplader bij mijn fiets geleverd kennelijk.
Probleem is dus opgelost en draadje heeft denk ik geen functie meer. Dank ieder, voor het meedenken.

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Geplaatst: 13 jun 2018, 23:13
door J3R
Interessant draadje; mogelijk dat er meer laders zijn die dit probleem hebben. Voor het eerst aan het laden met de accu in de fiets en deze staat nu al een tijd op 100% in de Omni; zowel op de fiets als in de App en de lader bleef bij mij vervolgens nog lange tijd groen knipperen.
Na het opnieuw aanzetten van de fiets klikte de lader opeens en kwam er ineens wel een continu brandend groen lampje.