Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Twee superieure speed pedelecs met digitale communicatietechnologie.
Rob77
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04

Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door Rob77 » 24 mei 2018, 13:54

Hallo allen,

Ik vraag me af wanneer jullie je oplader losmaken (lees de accu vol vinden). Als de oplader een constante groen ledje laat zien of als de Omni 100% opgeladen laat zien? Bij mij is dat namelijk niet hetzelfde. Omni zeg 100%, oplader knippert nog groen (CV charge).

Thanks,
Rob
ST2 Sport-983Wh(2018) / Bommelerwaard

harmroest
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door harmroest » 24 mei 2018, 15:30

Ik laad de fiets eigenlijk alleen op met de lader, en laat de stromer uit tijdens het laden. Ik zie de meerwaarde niet van het aanhouden van de fiets.

Maar mijn advies zou zijn om de lader pas los te halen als deze niet meer knipperend.
TIjdens het knipperen is hij bezig met de onderhoudslading.

gillflyer
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door gillflyer » 24 mei 2018, 16:04

Als de twee groene LEDs blijven branden maak ik hem los. Staat overigens bij mij altijd uit, ik laad hem enkel op op het werk of thuis, veiligste!

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Moderator | Forum Supporter
Moderator | Forum Supporter
Berichten: 760
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door Zebbernaut » 24 mei 2018, 18:49

Ik trek hem ook pas uit als beide leds continu branden, maar ik steek de fiets altijd in zelfs na een korte rit, dit kan geen kwaad en volgens mij vroegtijdig uit de stekker halen ook niet.

gillflyer
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door gillflyer » 24 mei 2018, 19:06

Overigens gaf mijn batterijlader vandaag aan dat de batterij vol geladen was. Als ik de Stromer aanzette (st2 ‘18) gaf de batterij 0% aan, de fiets zette zichzelf zonder meer af.

Drie maal terug opgezet met hetzelfde resultaat. Vervolgens de batterij eruit gehaald en 1 minuut later er terug in -> 100% en zonder problemen naar huis kunnen fietsen.
:bn:

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 377
Lid geworden op: 31 mar 2018, 10:17
Locatie: BE

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door Golvas » 24 mei 2018, 19:11

Dat lijkt me ook niet normaal te zijn :?:

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 4885
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door Stromeur » 24 mei 2018, 20:35

Rob77 schreef:
24 mei 2018, 13:54
Als de oplader een constante groen ledje laat zien of als de Omni 100% opgeladen laat zien? Bij mij is dat namelijk niet hetzelfde. Omni zeg 100%, oplader knippert nog groen (CV charge).
Ik zou in dit geval de lader geloven, dus pas loskoppelen als beide leds constant groen branden.

Je hebt het over 100% in de OMNI. Bedoel je hiermee over de OMNI display of de OMNI App?
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 4885
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door Stromeur » 24 mei 2018, 20:37

gillflyer schreef:
24 mei 2018, 19:06
Drie maal terug opgezet met hetzelfde resultaat. Vervolgens de batterij eruit gehaald en 1 minuut later er terug in -> 100% en zonder problemen naar huis kunnen fietsen.
Vreemd inderdaad. Als het probleem zou zitten in de connector die de accu en je Stromer met elkaar verbinden, dan had je een foutmelding gekregen, en niet dit gedrag. Wat dit nu geweest is: geen flauw idee. Als het nu weg is en weg blijft, lekker zo laten. Komt het probleem terug, direct de dealer raadplegen.
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Gebruikersavatar
FreddyH
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 512
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door FreddyH » 25 mei 2018, 07:23

Rob77 schreef:
24 mei 2018, 13:54
Hallo allen,

Ik vraag me af wanneer jullie je oplader losmaken (lees de accu vol vinden). Als de oplader een constante groen ledje laat zien of als de Omni 100% opgeladen laat zien? Bij mij is dat namelijk niet hetzelfde. Omni zeg 100%, oplader knippert nog groen (CV charge).

Thanks,
Rob
Aan het einde van de laad cyclus gaat de lader over op lagere stromen. Bij mij laadt hij met 4.5A maar schakelt bij accu zo goed als vol terug naar 1A en daarna nog naar 0.5A.

Het kan zijn dat je accu dan al 100% aangeeft, daar zou ik me niet druk om maken, die nauwkeurige weergave suggereert namelijk een nauwkeurige meeting die niet helemaal terecht is. Het nauwkeurig opmeten van de resterende accu capaciteit is erg lastig, waarbij het verschil tussen 97% en 99% bijna niet te zien is. Ik zou dus de lader geloven.

Dat gezegd hebbende, zoals Zebbernaut al aangeeft: het kan absoluut geen kwaad om de lader er eerder uit te halen (ik zou hem wel eerst uitschakelen). Het mooie van lithium-ion is dat je kunt laden en ontladen wanneer je wilt.
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
Stroompje
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 133
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Re: Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?

Bericht door Stroompje » 25 mei 2018, 07:54

Allen,

Onze accu’s hebben er geen baat bij (lange tijd) volledig vol geladen te zijn. De hoge spanning (4.2V per cel) zorgt dan voor stress en degradatie van de elektrodes. En dat is weliswaar een langzaam proces, maar is niet te stoppen.
Voor een nacht, gebruik de volgende dag lijkt het me geen issue.
Maar als je wat langer niet rijdt, stop ik bij 80-90%. Niet voor niets wordt een volle akku afgeleverd op 40-50% lading.
Dit onderwerp is ook goed onderzocht door de producenten. Maar die technische verhalen zijn saai en niet altijd eenvoudig te lezen.

Hoewel geen wetenschappelijk betoog, lijkt volgende YouTube filmpje e.e.a. het verhaal goed samen te vatten.

Veel plezier met bekijken.
2 Stromer ST2 sinds 2014

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten