Hallo allen,
Ik vraag me af wanneer jullie je oplader losmaken (lees de accu vol vinden). Als de oplader een constante groen ledje laat zien of als de Omni 100% opgeladen laat zien? Bij mij is dat namelijk niet hetzelfde. Omni zeg 100%, oplader knippert nog groen (CV charge).
Thanks,
Rob
Accu vol: Oplader LED solid green vs Omni?
Ik laad de fiets eigenlijk alleen op met de lader, en laat de stromer uit tijdens het laden. Ik zie de meerwaarde niet van het aanhouden van de fiets.
Maar mijn advies zou zijn om de lader pas los te halen als deze niet meer knipperend.
TIjdens het knipperen is hij bezig met de onderhoudslading.
Maar mijn advies zou zijn om de lader pas los te halen als deze niet meer knipperend.
TIjdens het knipperen is hij bezig met de onderhoudslading.
Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km Li-ion ±1kWh
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik trek hem ook pas uit als beide leds continu branden, maar ik steek de fiets altijd in zelfs na een korte rit, dit kan geen kwaad en volgens mij vroegtijdig uit de stekker halen ook niet.
Overigens gaf mijn batterijlader vandaag aan dat de batterij vol geladen was. Als ik de Stromer aanzette (st2 ‘18) gaf de batterij 0% aan, de fiets zette zichzelf zonder meer af.
Drie maal terug opgezet met hetzelfde resultaat. Vervolgens de batterij eruit gehaald en 1 minuut later er terug in -> 100% en zonder problemen naar huis kunnen fietsen.
Drie maal terug opgezet met hetzelfde resultaat. Vervolgens de batterij eruit gehaald en 1 minuut later er terug in -> 100% en zonder problemen naar huis kunnen fietsen.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22995
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik zou in dit geval de lader geloven, dus pas loskoppelen als beide leds constant groen branden.
Je hebt het over 100% in de OMNI. Bedoel je hiermee over de OMNI display of de OMNI App?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22995
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Vreemd inderdaad. Als het probleem zou zitten in de connector die de accu en je Stromer met elkaar verbinden, dan had je een foutmelding gekregen, en niet dit gedrag. Wat dit nu geweest is: geen flauw idee. Als het nu weg is en weg blijft, lekker zo laten. Komt het probleem terug, direct de dealer raadplegen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Aan het einde van de laad cyclus gaat de lader over op lagere stromen. Bij mij laadt hij met 4.5A maar schakelt bij accu zo goed als vol terug naar 1A en daarna nog naar 0.5A.Rob77 schreef: ↑24 mei 2018, 13:54 Hallo allen,
Ik vraag me af wanneer jullie je oplader losmaken (lees de accu vol vinden). Als de oplader een constante groen ledje laat zien of als de Omni 100% opgeladen laat zien? Bij mij is dat namelijk niet hetzelfde. Omni zeg 100%, oplader knippert nog groen (CV charge).
Thanks,
Rob
Het kan zijn dat je accu dan al 100% aangeeft, daar zou ik me niet druk om maken, die nauwkeurige weergave suggereert namelijk een nauwkeurige meeting die niet helemaal terecht is. Het nauwkeurig opmeten van de resterende accu capaciteit is erg lastig, waarbij het verschil tussen 97% en 99% bijna niet te zien is. Ik zou dus de lader geloven.
Dat gezegd hebbende, zoals Zebbernaut al aangeeft: het kan absoluut geen kwaad om de lader er eerder uit te halen (ik zou hem wel eerst uitschakelen). Het mooie van lithium-ion is dat je kunt laden en ontladen wanneer je wilt.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Allen,
Onze accu’s hebben er geen baat bij (lange tijd) volledig vol geladen te zijn. De hoge spanning (4.2V per cel) zorgt dan voor stress en degradatie van de elektrodes. En dat is weliswaar een langzaam proces, maar is niet te stoppen.
Voor een nacht, gebruik de volgende dag lijkt het me geen issue.
Maar als je wat langer niet rijdt, stop ik bij 80-90%. Niet voor niets wordt een volle akku afgeleverd op 40-50% lading.
Dit onderwerp is ook goed onderzocht door de producenten. Maar die technische verhalen zijn saai en niet altijd eenvoudig te lezen.
Hoewel geen wetenschappelijk betoog, lijkt volgende YouTube filmpje e.e.a. het verhaal goed samen te vatten.
Veel plezier met bekijken.
Onze accu’s hebben er geen baat bij (lange tijd) volledig vol geladen te zijn. De hoge spanning (4.2V per cel) zorgt dan voor stress en degradatie van de elektrodes. En dat is weliswaar een langzaam proces, maar is niet te stoppen.
Voor een nacht, gebruik de volgende dag lijkt het me geen issue.
Maar als je wat langer niet rijdt, stop ik bij 80-90%. Niet voor niets wordt een volle akku afgeleverd op 40-50% lading.
Dit onderwerp is ook goed onderzocht door de producenten. Maar die technische verhalen zijn saai en niet altijd eenvoudig te lezen.
Hoewel geen wetenschappelijk betoog, lijkt volgende YouTube filmpje e.e.a. het verhaal goed samen te vatten.
Veel plezier met bekijken.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel