Controller en motor zeer snel defect ST2

greyhorse
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2017, 18:52

Moet toch even iets kwijt,

Toen m'n stromer 2 jaar werd was de controller stuk.. net buiten garantie en dus meer dan 500 euro kosten
ondanks dat de dealer toegaf dat er veel problemen waren met de eerste reeks controllers.
Nu enkele maanden later is er terug dezelfde error. Blijkbaar is nu de motor stuk. Een extra kost zonder werkuren
van 1530 euro.
Dealer vraagt aan stromer of ze geen garantie of toch tenminste een stuk bijdragen aan de kosten,
toch niet normaal voor zo een dure fiets dat er binnen de 3 jaar al voor meer dan 2000 euro kosten zijn.

Stromer doet niets als commerciële geste, vind ik maar triestig voor zo'n duur merk dat kwaliteitsvol
zou moeten zijn..

Hier dus een terleurgestelde ex-stromer fan..
Weet iemand hoe ik iemand van stromer zelf kan bereiken (in het Nederlands)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ai, dit is denk ik waar iedereen bang voor is, zulke defecten net buiten garantie.

Heeft de dealer wel aan je gemeld wat de oorzaak van de defecten kan zijn? Als je bijvoorbeeld je Stromer op de verkeerde manier reinigt, dan kunnen deze onderdelen stuk gaan en dan valt dit helaas echt onder de gebruikersfouten en buiten garantie. Maar het kan ook zijn dat er sprake is van een fabrieks-/ontwerpfout en dan wordt het een heel ander verhaal, zelfs als je net buiten garantie zit.

Naast garantie die de fabrikant geeft bestaat er namelijk ook zoiets als de te verwachten economische levensduur van een product en die is bij een Stromer ST2 zeker weten meer dan twee jaar. Gaat een product defect binnen de te verwachten economische levensduur, dan heb je als consument wel degelijk rechten. Alleen de bewijslast voor het ontstaan van een defect verhuist al na zes maanden van de fabrikant naar de consument, dus als je hier werk van wilt maken, dan zul je a: moeten kunnen aantonen wat de oorzaak van het defect is (hopelijk heeft je dealer daar een idee over) en b: ik zou een jurist in de arm nemen.

Stromer heeft een tijdje terug het e-mail adres van de eigen website gehaald, maar het adres is gewoon info@-en dan de URL van de Stromer website. Er werken ook mensen die Nederlands spreken, maar in het Engels heb je misschien meer kans op een vlotte reactie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Wat Stromeur schrijft over defecten binnen de economische levensduur is correct. Voor onverklaarbare schade binnen die termijn moet je echter altijd aankloppen bij je dealer, dat is de partij die je tegemoet moet komen in de kosten en hoe hij dat verder afhandelt met Stromer is verder geen zorg voor de consument.

Stel de levensduur van de fiets op 5 jaar (accu is een ander verhaal) en een normaal gebruik 5000 km per jaar. De motor gaat na 2 jaar stuk met slechts 8K op de teller, kosten reparatie € 1.500. In dat geval zou je mogen rekenen op 3/5 vergoeding (want nog 3 van de 5 jaar te gaan) ofwel € 900 voor rekening van de dealer en € 600 voor rekening van de consument. Heb je 20K op de teller staan dan heb je recht op 5/25e ofwel € 300 vergoeding van dealer en € 1.200 voor eigen rekening.

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... tietermijn
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens met bovenstaande reacties, mits greyhorse de fiets in Nederland gekocht heeft. In België heb je bij mijn weten wettelijk 2 jaar garantie, in Nederland niet: daar hebben we de redelijkheidsclausule die hierboven aangehaald wordt (we hebben dus nadrukkelijk niet wettelijk recht op 2 jaar garantie).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

In B is er de wet op verborgen gebreken
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

greyhorse schreef: 17 mei 2018, 14:45 Toen m'n stromer 2 jaar werd was de controller stuk..
Nu enkele maanden later is er terug dezelfde error. Blijkbaar is nu de motor stuk.
Is toch ook wel vreemd vind ik, was toen de motor al niet stuk of is nu de controler weer stuk denk ik dan :ck:
Want op onderdelen in garantie vervangen heb je toch terug 2 jaar garantie...

Is het een goede betrouwbare dealer die moeite voor je doet, of een dozenschuiver die zo snel mogelijk van je vanaf wilt...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Foutmeldingen wijzen op een bepaald probleem, maar dat probleem kán verschillende root-causes hebben (hoeft niet). De oorzaak hoeft ook niet te zitten in het defecte onderdeel dat wordt vervangen. Dat maakt het foutzoeken zo ontzettend ingewikkeld. Juist daarom ben ik benieuwd naar wat de dealer te zeggen heeft over de oorzaak van het defect.

Vergeet niet wat wij als eindgebruiker bínnen garantie echt heel erg geramd zitten bij Stromer. Want ook veel Stromers die defect zijn gegaan door overduidelijke gebruikersfouten (hogedrukspuit, iets op de OMNI display laten vallen, gescheurd frame door te hoog zadel etc.) worden zéér coulant door Stromer hersteld. Ik kan genoeg fabrikanten opnoemen die dat absoluut niet zo doen.

Maargoed, bij een defect buiten garantie waarbij de herstelkosten stevig oplopen zou ik van de dealer wel precies willen horen wat de oorzaak is van het defect. Want als een onderdeel wordt vervangen, maar de oorzaak wordt niet gevonden, dan weet je nooit of en zo ja wanneer het volgende probleem optreedt. Buiten garantie is het essentieel dat je een Stromer dealer hebt die heel goed weet wat-ie doet en jou dit precies kan uitleggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RobinF
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2018, 13:13

Bij mij vergelijkbare problemen, helaas drie maanden na het verstrijken van de fabrieksgarantie.
Elk keer na het stoppen bij een stoplicht was de ondersteuning daarna een stuk minder. Aanvankelijk was dit op te lossen door de fiets aan/uit te zetten. Niet ideaal als je dwars door Utrecht moet met zo'n acht stoplichten, maar het was te doen. Uiteindelijk hielp dit niet meer en kon ik met pijn en moeite 40 km/u halen. Eerst bij de dealer twee keer opnieuw ingesteld en gekalibreerd, dit verbeterde de situatie slechts tijdelijk.
Inmiddels staat de fiets al 6 weken bij de dealer, een remsensorkabel, de remsensor en TMM-sensor zijn vervangen, zonder resultaat.
Nu wordt er gezegd dat het aan de accu ligt, en er een nieuwe accu geplaatst moet worden. Flink balen gezien de kosten (€ 1650,-), zo kort na het verlopen van de garantie. Bovendien heb ik inmiddels ook wel het vertrouwen in het probleemoplossend vermogen van Stromer verloren en vraag ik me af of een defecte accu werkelijk de oorzaak kan zijn van dit probleem.
Heeft iemand eenzelfde ervaring?
Sven

Je mag als consument verwachten dat je een deugdelijk product geleverd krijgt.

Een fiets die je in iets meer dan 2 jaar naar nul moet afschrijven is geen deugdelijk product dus de dealer zal dat op moeten lossen.

Of je dat voor elkaar krijgt is een tweede...
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Sven schreef: 10 jun 2018, 16:34 Of je dat voor elkaar krijgt is een tweede...
En of zij die mening delen een derde, en dan sta je daar met enkel nog gerechtelijke stappen die je kan nemen en mss wil je dat wel niet...
Plaats reactie