Zakkende zadelpen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor wat betreft die ingevette zadelpen: er is vet en er is vet. Lagervet, montagevet, frituurvet, montagepasta etc. etc. En dan ook allemaal nog in verschillende samenstellingen en met en zonder korreltjes. Kan best zijn dat jouw zadelpen was ingevet, juist om problemen met het zakken van de zadelpen te voorkomen. (Alleen het hielp dus voor geen meter.)

Ik herinner me dat ik vaker heb gelezen over de zakkende zadelpen bij oudere Stromers en als ik het terugvind dan zal ik het hier posten. Het was ergens op een buitenlands forum, want het NL Stromer Forum was er toen nog niet. De maat van de vulbus zal net wat te ruim zijn, want het probleem was niet volledig weg toen je een Thomson pen (goed merk!) in gebruik nam, dus de zadelpen kunnen we uitsluiten als boosdoener.

De BodyFloat wordt ongevet geleverd. Wat je misschien het beste kunt doen, is een BF kopen bij een goeie Stromer dealer en hen direct vragen om de hele handel zo te monteren dat de zadelpen niet meer in je frame zakt, want zo moeten fietsen is geen doen, dat moet echt stoppen. Kan zijn dat Stromer de vulbus later heeft verbeterd, dus dat je van al het gedoe af bent als die wordt vervangen, en anders wordt het inderdaad montagepasta voor alu frames.

Ik zou niet kiezen voor een andere zadelpenklem of voor nog vaster aandraaien. Dat gaat de zaak geen goed doen, want je gaat proberen met meer kracht iets passend te maken dat domweg niet passend is.

De Amsterdamse dealer is BodyFloat importeur, en al lang genoeg Stromer dealer om te weten wat de problemen bij de vorige jaargangen Stromers waren (vraag Tommy, dat is een encyclopedie in die dingen), maar er zullen ongetwijfeld ook andere dealers zijn die je hiermee van dienst kunnen zijn. Alleen van hen weet ik toevallig weer niet hoe lang ze al Stromers doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Stromeur,

De zadelpen was ingevet door onze dealer bij de eerste aflevering, om, zoals hij zei “corrosie te voorkomen, wat vastzitten van de zadelpen tot gevolg kan hebben”.
Nou vastzitten en vastzetten gaat beide niet :mrgreen:
Je hebt gelijk, ik verdenk de bus al langere tijd (want de zadelpen schuift, eenmaal ontvet, wel erg soepel in/door de bus), maar ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat de oudere fiets en daarin gebruikte bussen een toleratie probleem zouden hebben. 2014 Stromer probleem zoveel dan :bh:
Onze dealer in Twente wist er in elk geval niets van. Ook niet van eventuele andere/nieuwe busjes toen we het er recent weer over hadden.
Dus zullen we eens navragen of die nieuwere busjes er inderdaad zijn.

De bodyfloat kopen we in Herveld, dat is voor ons aanzienlijk dichterbij dan Amsterdam.
En van wat ik van dit fantastisch behulpzame forum begrijp, en ook na eerste telefonische contact, kan ik dat met een gerust hart daar laten doen.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroompje schreef: 10 mei 2018, 20:33 De zadelpen was ingevet door onze dealer bij de eerste aflevering, om, zoals hij zei “corrosie te voorkomen, wat vastzitten van de zadelpen tot gevolg kan hebben”.
Nou vastzitten en vastzetten gaat beide niet :mrgreen:
:bu:
Stroompje schreef: 10 mei 2018, 20:33 De bodyfloat kopen we in Herveld, dat is voor ons aanzienlijk dichterbij dan Amsterdam.
En van wat ik van dit fantastisch behulpzame forum begrijp, en ook na eerste telefonische contact, kan ik dat met een gerust hart daar laten doen.
Zeker weten :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 10 mei 2018, 19:30 Voor wat betreft die ingevette zadelpen: er is vet en er is vet. Lagervet, montagevet, frituurvet, montagepasta etc. etc. En dan ook allemaal nog in verschillende samenstellingen en met en zonder korreltjes. Kan best zijn dat jouw zadelpen was ingevet, juist om problemen met het zakken van de zadelpen te voorkomen. (Alleen het hielp dus voor geen meter.)
* Loopt naar de winkel want beseft dat hij overal lagervet aansmeert incluis de zadelbuis :lol: , moet wel zeggen dat ze met lagervet niet afzakt bij mij.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Kan je het niet wat opruwen met een schuurpapiertje. Of/en ontvetten met remreiniger.
Misschien een extra klem rond de zadelpen zelf die verhinderd dat de buizen verder in elkaar zakken.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Ontvetten en dan inspuiten met haarlak
Plaats reactie