Zakkende zadelpen

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo, wij hebben vanaf het begin een probleem gehad met onze zadelpennen.
Hoogte nauwkeurig afstellen, een paar km fietsen en de pen was cm’s gezakt.
Opnieuw afstellen, de bout weer vaster draaien, en weer fietsen.
Helaas weer cm’s gezakt.
Zadelpen eruit, blijkt te zijn ingevet, glad als een aal.
Pen schoongemaakt, ook de bus in het frame proberen te reinigen (enkele malen de zadelpen eruit, schoonvegen en weer erin, etc).

Weer afstellen, bout nog vaster, fietsen, en dan blijkt dat de pen na een rit van 20km of zo weer zo’n 2 centimeter is gezakt.
Teneinde raad andere, geruwde zadelpennen gekocht (Thomson). Afgesteld, vastgedraaid en warempel, het effect is grotendeels weg. Maar niet helemaal.
Ik ben dus nu gewend geraakt aan het elke paar honderd km afstellen van de zadelpen, een centimeter of zo omhoog.

Kennen jullie dit probleem. Ik zag foto’s van Stromers met een soort strop/slangklem om de zadelpen, die rust op de framebuis. Ik vermoed dat dit dus werkt als een soort stop tegen het naar beneden glijden.
Kan het zijn dat dit probleem ook minder wordt met een BodyFloat, omdat de schokken op de klemverbinding minder worden?

Dank voor jullie ervaringen en eventueel advies.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
petermu
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mei 2018, 21:46
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 19.878

Soms helpt het om carbon montagepasta te gebruiken. In deze pasta zitten kleine deeltjes die als de zadelpen wordt ingeklemd zorgen voor meer weerstand tegen Inzakken.
Carbon montagepasta
Carbon montagepasta
FB4254E9-65E5-489B-A587-996C9CB51C50.jpeg (28.04 KiB) 4741 keer bekeken
Als dat niet helpt kan je ook een andere klem overwegen. Zelf heb ik goede ervaringen met klemmen die 2 boutjes gebruiken om te klemmen. Wel op de juiste diameter letten natuurlijk!
Bijvoorbeeld fouriers 2 bolt:
Klem
Klem
14A9C765-E219-47DC-BA17-8C8624BEB4C4.jpeg (18.02 KiB) 4741 keer bekeken

Groeten,

Peter
Golvas

Stroompje schreef: 10 mei 2018, 16:17 de bout weer vaster draaien
Hoe vast draai je hem dan ? :?

Vastzetten met momentsleutel op 10 Nm is de boodschap.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank Peter. De strop had ik al eerder overwogen, maar de montage pasta kende ik niet.

Goed om uit te proberen.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Golvas schreef: 10 mei 2018, 16:58
Stroompje schreef: 10 mei 2018, 16:17 de bout weer vaster draaien
Hoe vast draai je hem dan ? :?

Vastzetten met momentsleutel op 10 Nm is de boodschap.
Hallo en dank, Golvas, met een geijkte moment sleutel initieel op 10 Nm vastgezet, dat hielp niet.
Met de vervangende Thomson zadel pen is 10 Nm al beter, maar onvoldoende en nu is de inbus bout maar op 12Nm aangedraaid.
En dat geeft een nog steeds heel langzaam zakkende zadelpen.
Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
petermu
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mei 2018, 21:46
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 19.878

Beter niet vaster aandraaien dan voorgeschreven! 1x iets teveel aandraaien en met een beetje pech dure schade.

De strop werkt echt goed omdat hij op 2 punten klemt. Voor de prijs van 11,50 hoef je het niet te laten.
Ik vermoed dat je de pasta niet eens nodig hebt bij deze klem.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

petermu schreef: 10 mei 2018, 17:20 Beter niet vaster aandraaien dan voorgeschreven! 1x iets teveel aandraaien en met een beetje pech dure schade.

De strop werkt echt goed omdat hij op 2 punten klemt. Voor de prijs van 11,50 hoef je het niet te laten.
Ik vermoed dat je de pasta niet eens nodig hebt bij deze klem.
Dank Peter.
Welk merk strop heb je? En welke maat?
Dan beide inbusbouten op 10 Nm aandraaien?

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

petermu schreef: 10 mei 2018, 17:20 Beter niet vaster aandraaien dan voorgeschreven! 1x iets teveel aandraaien en met een beetje pech dure schade.

De strop werkt echt goed omdat hij op 2 punten klemt. Voor de prijs van 11,50 hoef je het niet te laten.
Ik vermoed dat je de pasta niet eens nodig hebt bij deze klem.
Excuse my ignorance.
Is het frame koolstof of aluminium?

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
petermu
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 mei 2018, 21:46
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 19.878

Hallo Peter,

De klem is een “fouriers 2 bolt”

De zitbuis is overigens van aluminium.

Ik heb even voor je gemeten op mijn st1x en jammer genoeg lijkt stromer een afwijkende maat voor de klem te gebruiken, nl 42mm (stromer gebruikt een vulbus om de zadelpen heen waardoor de klemdiameter groter is dan ik had verwacht op basis van de zadelpendiameter). Dat is geen standaard maat, daarmee is het vinden van een andere klem wat lastig geworden. Ik kan in ieder geval niet zo snel iets vinden in deze maat.

Omdat je hebt aangegeven, in je eerste bericht, dat je wel stromers met een strop hebt gezien is het misschien toch mogelijk.

Blijft als meest makkelijke optie voor nu de carbon montagepasta over.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank je voor hulp Peter.
We gaan een en ander uitproberen.
Pasta, wellicht daarna een extra klem om de zadelpen zelf.
Het probleem kan overigens weer groter worden dan met de Thomson, omdat we van plan zijn een bodyfloat te monteren. En ik weet niet of die buizen weer spekglad zijn. :aq

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Plaats reactie