Banden lekkage
Geplaatst: 24 apr 2018, 09:40
Hallo, mijn vrouw en ik bezitten sinds 2014 elk een Stromer ST2. Gekocht bij de dealer in Enschede. Ik denk twee van de eerste Stromer ST2's in Nederland.
Aanvankelijk hebben we erg veel, zeker wel een tiental ernstige, problemen gehad, veel meer dan je van een "topmerk" met dit prijskaartje mag verwachten. Defecte motor, kortsluiting in de controller, accu die uit het frame valt, etc.
De meeste zijn door onze dealer opgelost, in enkele gevallen na tussenkomst van Stromer Zwitserland (waarvoor een brief aan Hr. Mueller, toen CEO) nodig was.
Alles bijeen hebben we wel een jaar getobd met de fietsen, inclusief een halve Franse vakantie met de fiets aan de kant, i.p.v. genieten.
Veel andere problemen hebben we zelf opgelost, zoals de constant naar beneden glijdende zadelpen en het niet te locken zadel.
Maar alles lijkt nu onder controle (hoewel ik begrijp van Stromeur dat de lekkage bij de controller niet structureel is opgelost in ons model).
Er is echter een probleem dat we niet opgelost krijgen en de dealer, noch Stromer kunnen er iets aan doen.
En dat is regelmatige lekke achterbanden. Het lek manifesteert zich als een scheur in lengterichting van de band, vaak zichtbaar als een aangetaste/geschuurde strip over een lengte van meer dan 20-30 cm, waar dan een deel van is opengescheurd.
Het lijkt erop dat, gegeven de plek van de scheur, dit het gevolg is van schuren van de binnenband tegen de fels rand van de velg, waarschijnlijk (?) omdat de banden te breed zijn voor de velg.
De oorspronkelijke Taiwanese binnenband was een ramp (hoe kan Stromer een B merk binnenband op deze high speed fiets monteren en dan riskeren dat je een klapband krijgt, zoals ons enkele malen is gebeurd), maar ook een Vredestein band houdt het niet uit (hoewel die veel langer meegaat).
De dealer heeft extra velglinten etc. aangebracht, en dit heeft de situatie wel verbeterd, maar niet permanent opgelost. Dus wij hebben altijd een reserveband bij ons, zo'n "worstband" die je kunt monteren zonder het achterwiel eruit te halen (dat laatste zie ik mezelf niet doen onderweg).
Ik begrijp ook dat latere Stromers smallere banden hebben; om die reden?
Is er iemand die dezelfde ervaringen heeft en is er een mogelijke oplossing? Zijn de Continental banden waarover ik op dit mooie forum ook lees, een mogelijke verbetering?
Bedankt voor jullie hulp.
Peter
Aanvankelijk hebben we erg veel, zeker wel een tiental ernstige, problemen gehad, veel meer dan je van een "topmerk" met dit prijskaartje mag verwachten. Defecte motor, kortsluiting in de controller, accu die uit het frame valt, etc.
De meeste zijn door onze dealer opgelost, in enkele gevallen na tussenkomst van Stromer Zwitserland (waarvoor een brief aan Hr. Mueller, toen CEO) nodig was.
Alles bijeen hebben we wel een jaar getobd met de fietsen, inclusief een halve Franse vakantie met de fiets aan de kant, i.p.v. genieten.
Veel andere problemen hebben we zelf opgelost, zoals de constant naar beneden glijdende zadelpen en het niet te locken zadel.
Maar alles lijkt nu onder controle (hoewel ik begrijp van Stromeur dat de lekkage bij de controller niet structureel is opgelost in ons model).
Er is echter een probleem dat we niet opgelost krijgen en de dealer, noch Stromer kunnen er iets aan doen.
En dat is regelmatige lekke achterbanden. Het lek manifesteert zich als een scheur in lengterichting van de band, vaak zichtbaar als een aangetaste/geschuurde strip over een lengte van meer dan 20-30 cm, waar dan een deel van is opengescheurd.
Het lijkt erop dat, gegeven de plek van de scheur, dit het gevolg is van schuren van de binnenband tegen de fels rand van de velg, waarschijnlijk (?) omdat de banden te breed zijn voor de velg.
De oorspronkelijke Taiwanese binnenband was een ramp (hoe kan Stromer een B merk binnenband op deze high speed fiets monteren en dan riskeren dat je een klapband krijgt, zoals ons enkele malen is gebeurd), maar ook een Vredestein band houdt het niet uit (hoewel die veel langer meegaat).
De dealer heeft extra velglinten etc. aangebracht, en dit heeft de situatie wel verbeterd, maar niet permanent opgelost. Dus wij hebben altijd een reserveband bij ons, zo'n "worstband" die je kunt monteren zonder het achterwiel eruit te halen (dat laatste zie ik mezelf niet doen onderweg).
Ik begrijp ook dat latere Stromers smallere banden hebben; om die reden?
Is er iemand die dezelfde ervaringen heeft en is er een mogelijke oplossing? Zijn de Continental banden waarover ik op dit mooie forum ook lees, een mogelijke verbetering?
Bedankt voor jullie hulp.
Peter