Banden lekkage

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroompje schreef: 25 apr 2018, 22:17 Ik overweeg om op beide fietsen dan maar de Conti’s te zetten. Aarzel nog of we de 1.75 inch of de 2.2 inch zullen nemen.
Bij mijn weten is de Big Ben 2.15 inch.
Stromer acht de volgende bandenmaten geschikt voor op de Stromers:

26 x 1,75 47-559
26 x 2,00 50-559
26 x 2,10 54-559
26 x 2,15 55-559

Een 2.2" band is dus officieel te breed, maar er rijden toch aardig wat Stromeraars rond met deze bandbreedte. Mocht je voor zo'n brede variant kiezen, houd er dan rekening mee dat je alle eventuele afgietsels van de band afsnijdt, anders loop je risico op beschadiging van je frame. Ik zou het er persoonlijk niet op wagen.

Ik heb zelf een ST1 X met de Big Bens gehad, ik rijd nu een ST2 S met de Continental Top Contact II 2.0" en die bevallen me prima. Ik had geen problemen met de Big Bens, maar de Top Contact II banden zijn wel echt beter.
Stroompje schreef: 25 apr 2018, 22:17 zeker het eerste jaar meerder keren. Ik ben dus verbaasd dat dit niet veelvuldiger voorkomt.
Zou het dan toch iets te maken hebben met de dealer?
Is moeilijk te zeggen. In 2014 reden er nog lang niet zoveel Stromers rond als nu. En misschien is in de tussentijd de velg wel weer aangepast, waardoor dit probleem niet meer voor komt.

Is de bandendruk niet het probleem? Op welke druk houden jullie de banden?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo, ik heb een foto van de band (het merk) en de scheur teruggevonden. Dit was toen onze fiets nog geen 2 maanden oud was.
Maar hoe kan ik die hier posten?

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klik op "Plaats reactie" (of als je een huidige bijdrage wilt editten op het potlood "wijzig bericht").
Klik onder het berichtveld op het tabblad "Bijlagen".
Klik op "Bestand toevoegen" en kies de te uploaden afbeeldingen op je computer.
Klik in het vak van je bijdrage op de plek waar je de afbeelding toe wilt voegen.
Klik op "Plaats in Tekst".
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Is dit nu de binnen- of buitenband die scheurt...?

Hier liggen sinds kort ook Conti's Top Contact II op mijn ST1x. Kan alleen maar beamen dat deze wat betreffen grip stukken beter zijn dan de Big Ben's :) Qua maat voor 26" zijn deze dacht ik enkel beschikbaar in '2,00 50-559'.
Enige 'fout' die ik maakte was er de max. bandenspanning (4.5bar) op zetten. Na één dag al lek (achteraan) gereden :roll: Nu met 3.5bar nog geen problemen gehad.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo, het zijn de binnenbanden die scheuren. Ik zal z.sm. Een foto plaatsen.
Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Stromeur,
Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat dan de Conti 2.0 wel de keuze zal worden.
Op advies van Stromer houden we onze Big Ben’s op ca. 2.2-2.4 bar.
Ik zie dat anderen de Conti’s op hogere spanning houden. De spanning van de Big Ben die ons geadviseerd wordt garandeert een beter rij/veercomfort. Zegt Stromer en de dealer.
Welke spanning staan jouw Conti’s?
Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat je dealer zegt klopt. De Stromer heeft geen vering, dus de banden moeten zorgen voor het comfort, en de spanning is inderdaad wel oké. Veel lager zou ik niet gaan, want dan vergroot je het risico op stootlekken (band gaat dan makkelijker lek bij een kuil of stoeprand o.i.d.)

Ik heb een geveerde voorvork en een geveerde zadelpen op mijn Stromer. Dat maakt dat ik voor comfort niet meer afhankelijk ben van de banden. Mijn Continental Top Contact II banden pomp ik een stuk harder op, zo tussen de 3,5 en 4.0 bar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Stroompje schreef: 25 apr 2018, 22:17 Ik overweeg om op beide fietsen dan maar de Conti’s te zetten. Aarzel nog of we de 1.75 inch of de 2.2 inch zullen nemen.
Bij mijn weten is de Big Ben 2.15 inch.
Ik zou bij de 26 x 2,15 55-559 blijven, Continental Contact Plus City E50. Bandenspanning : 3 à 4 bar.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank voor al jullie reacties.
Hoewel ik nu enig zicht heb op:

1. het lijkt of wij de enige twee zijn met dit soort vreemde lekproblemen, of dat het een probleem is van de (constructie van de) eerste Stromer velgen i.c.m. de bredere banden. In elk geval hebben we beiden wel zo'n 5 keer een in de lengte gescheurde lekke band gehad in 5000 km.
2. doorgaan met de huidige combinatie (Vredestein binnenband en Big Ben buitenband) geen echte verbetering zal opleveren, en het is wachten op de volgende lekkage
. . . .
is het dus helder dat het type buitenband vervangen enige kans van slagen heeft. De Conti's zullen ook een verbetering van de wegligging geven begrijp ik, is hard nodig, want eerlijk gezegd vind ik die van de Big Ben maar naadje. Je voelt de fiets in bochten gewoon wegdribbelen.
Dus dat gaan we doen, en dan maar hopen dat het probleem is opgelost. Verder zullen we een geveerde zadelpen monteren (cirrus), daarmee kan de band ook wat harder worden opgepompt.
De opmerking van Stromeur, dat zachtere banden stootlekken kunnen veroorzaken zet me overigens ook aan het denken: de meeste lekke banden hebben we gekregen, (kort) na het rijden op een onverharde, hobbelige weg, zoals in Frankrijk er talloze zijn.

Voor jullie referentie heb ik twee foto's bijgevoegd van onze eerste lekkage: een scheur in lengterichting van de band, en een foto van het type band (hoe kan bij een high speed fiets zo een dunne Taiwanese band worden gekozen, in feite speelt Stromer dus met ons leven. Daar heeft Hr. Mueller nooit op willen reageren, maar de keuze van de binnenband is wel vrij snel daarna veranderd heb ik begrepen).

Peter
Bijlagen
Taiwanese brand Stromer ST2 tyre.jpg
Taiwanese brand Stromer ST2 tyre.jpg (798.21 KiB) 3598 keer bekeken
gescheurde band Stromer ST2.jpg
gescheurde band Stromer ST2.jpg (139.01 KiB) 3598 keer bekeken
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Ik weet nu natuurlijk niet of jullie velgen even breed zijn of smaller als deze die op de huidige modellen zitten, maar hoe makkelijk (of moeilijk) kan je de buitenband terug over de velg trekken wanneer je een nieuwe binnenband gestoken hebt? Kan je die buitenband gewoontjes met de hand er op leggen of heb je echt die bandenlichters nodig? En hoe plaats je een nieuwe binnenband? Haal je deze uit de verpakking, stopt deze er onmiddellijk in, buitenband er terug op en oppompen? Of stop je deze er in en, voordat je je buitenband er terug volledig over trekt, pomp je deze een beetje op, zodat er vorm in zit?

Indien je je buitenband met veel moeite er terug op kan leggen, en indien je je binnenband plat er in steekt, is het misschien mogelijk dat je binnenband gekneld zit tussen je velgrand en buitenband, waardoor deze, wanneer volledig opgepompt, scheurt langs die naad ter plaatse van de knelling...

Heb hier een setje wielen voor de koersfiets staan, die net nog geschikt zijn voor 25mm banden, maar deze er op leggen is een ware verschrikking en ik trek het vel van mijn duimen als ik het laatste deel van de buitenband over de velgrand wil krijgen. Wanneer ik de binnenband er plat in steek dan is het ook al voorgevallen dat deze gekneld zit tussen velg en buitenband...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Plaats reactie