Banden lekkage

mhoutman

Stroompje schreef: 28 mei 2018, 08:22 Hallo,

We hebben op beide fietsen nieuwe buitenbanden laten zetten: Continental Top Contact 2.
Wat een verschil, het voelt alsof de band zich in de bocht aan de weg vast zuigt.
De algemene wegligging is ook erg goed en het voelt alsof de rolweerstand lager is. Maar door de hogere druk in de banden voelt het alsof de fiets ook strakker stuurt dan met de zachtere Schwalbes.
Maar de fiets veert nu nog stugger af. Of eigenlijk is er geen vering meer.
Maar vandaag komen er bodyfloats (en Shockstops) op, dat zal het comfort flink verhogen.
Nu zien of we geen lekke banden meer krijgen.
Prima band en nog beter dat je het grote verschil met de Big Ben’s voelt. Zeker met nat weer voelt het een stuk veiliger.

Misschien nog een tip om er Stan's NoTubes o.i.d. in te gooien. https://www.notubes.com/shop/tubeless/sealant #aanrader
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Die notubes, als het hard geworden is na een paar maanden, moet je dan nieuwe binnenbanden steken of het proces herhalen?
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
mhoutman

Herhalen, zo 1 keer per jaar :)

(Misschien voor veelrijders wat vaker)
Golvas

Stroompje schreef: 28 mei 2018, 08:46 3.5 tot 4 bar is me door de FM verteld. Ik zal straks in Herveld nog even hierover spreken.
Wat zoutje adviseren?
3 bar vooraan en 3,5 bar achteraan.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Even een update.
Ons probleem was dat we regelmatig lekke banden hadden met onze ST2’s waarbij de binnenband dan over de lengte, soms wel 10-15 cm, gescheurd was. En altijd achter, alleen achter.
De meest logische verklaring voor dit type lek, dat we hebben gehad met verschillende merken binnenbanden, was dat de binnenband bij rijden over hobbelige wegen tussen velg en buitenkant kon komen.
De geadviseerde lagere spanning, 2.2-2.5 bar, voor de gebruikte Big Ben banden zou dat kunnen faciliteren.

Inmiddels hebben we al een maand of 2 Continental banden (de banden die standaard op de ST2s zitten) op onze 2 ST2’s liggen met een bandenspanning van 3.5 tot 4 bar, en geen last meer van lekke banden.
Dat bewijst nog niet dat de Big Ben en lagere bandenspanning de(enige) oorzaak zijn geweest, maar voor mij is dit afdoende. Dit ellendige probleem, dat natuurlijk altijd optrad als we op een eenzame weg midden in de natuur fietsten, lijkt nu definitief opgelost.
Voor de zekerheid hebben we nog wel een paar worst banden bij ons (die lineaire banden die kunnen worden gemonteerd zonder het wiel eruit te nemen).
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Fijn om te lezen dat dat probleem van de baan is. :cool2:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad fijn! Zou het er bij jullie dan ook van gaan komen dat jullie probleemloze kilometers kunnen gaan maken? Ik hoop het!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank FreddyH en Tomasj,
Geen lekke banden is inderdaad een verademing.
Maar helaas zijn niet alle problemen, ondanks de fantastische inzet van Jos, nog lang niet opgelost vrees ik.

Bijvoorbeeld komt mijn fiets met maximale ondersteuning (meerdere testers) niet verder dan 41 km/uur, en dan moet je toch echt een heel forse inspnning leveren. Bijvoorbeeld . . . .
Motor deels uitgevallen, nog steeds slepende remmen?
Onderzoek gaat door.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Update:

In Herveld (prima se4vice toch daar) is het complete remsysteem nagekeken en achter de piston en voor blokken vervangen. De achterrem bleef hangen (en zorgde dus ook voor problemen met de recup functie) en de voorrem remde matig doordat de blokjes niet goed waren ingesloten op de schijf.
Het stroperige rijgedrag is nu verdwenen, en in hoogste ondersteuning is 45 km/uur weer haalbaar.
One down, a few more to go.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Plaats reactie