Controller en motor zeer snel defect ST2

Twee superieure speed pedelecs met digitale communicatietechnologie.
Plaats reactie
greyhorse
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2017, 18:52

Controller en motor zeer snel defect ST2

Bericht door greyhorse » 17 mei 2018, 14:45

Moet toch even iets kwijt,

Toen m'n stromer 2 jaar werd was de controller stuk.. net buiten garantie en dus meer dan 500 euro kosten
ondanks dat de dealer toegaf dat er veel problemen waren met de eerste reeks controllers.
Nu enkele maanden later is er terug dezelfde error. Blijkbaar is nu de motor stuk. Een extra kost zonder werkuren
van 1530 euro.
Dealer vraagt aan stromer of ze geen garantie of toch tenminste een stuk bijdragen aan de kosten,
toch niet normaal voor zo een dure fiets dat er binnen de 3 jaar al voor meer dan 2000 euro kosten zijn.

Stromer doet niets als commerciële geste, vind ik maar triestig voor zo'n duur merk dat kwaliteitsvol
zou moeten zijn..

Hier dus een terleurgestelde ex-stromer fan..
Weet iemand hoe ik iemand van stromer zelf kan bereiken (in het Nederlands)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 4713
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Controller en motor zeer snel defect ST2

Bericht door Stromeur » 17 mei 2018, 14:54

Ai, dit is denk ik waar iedereen bang voor is, zulke defecten net buiten garantie.

Heeft de dealer wel aan je gemeld wat de oorzaak van de defecten kan zijn? Als je bijvoorbeeld je Stromer op de verkeerde manier reinigt, dan kunnen deze onderdelen stuk gaan en dan valt dit helaas echt onder de gebruikersfouten en buiten garantie. Maar het kan ook zijn dat er sprake is van een fabrieks-/ontwerpfout en dan wordt het een heel ander verhaal, zelfs als je net buiten garantie zit.

Naast garantie die de fabrikant geeft bestaat er namelijk ook zoiets als de te verwachten economische levensduur van een product en die is bij een Stromer ST2 zeker weten meer dan twee jaar. Gaat een product defect binnen de te verwachten economische levensduur, dan heb je als consument wel degelijk rechten. Alleen de bewijslast voor het ontstaan van een defect verhuist al na zes maanden van de fabrikant naar de consument, dus als je hier werk van wilt maken, dan zul je a: moeten kunnen aantonen wat de oorzaak van het defect is (hopelijk heeft je dealer daar een idee over) en b: ik zou een jurist in de arm nemen.

Stromer heeft een tijdje terug het e-mail adres van de eigen website gehaald, maar het adres is gewoon info@-en dan de URL van de Stromer website. Er werken ook mensen die Nederlands spreken, maar in het Engels heb je misschien meer kans op een vlotte reactie.
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2152
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Controller en motor zeer snel defect ST2

Bericht door Lomito » 17 mei 2018, 15:17

Wat Stromeur schrijft over defecten binnen de economische levensduur is correct. Voor onverklaarbare schade binnen die termijn moet je echter altijd aankloppen bij je dealer, dat is de partij die je tegemoet moet komen in de kosten en hoe hij dat verder afhandelt met Stromer is verder geen zorg voor de consument.

Stel de levensduur van de fiets op 5 jaar (accu is een ander verhaal) en een normaal gebruik 5000 km per jaar. De motor gaat na 2 jaar stuk met slechts 8K op de teller, kosten reparatie € 1.500. In dat geval zou je mogen rekenen op 3/5 vergoeding (want nog 3 van de 5 jaar te gaan) ofwel € 900 voor rekening van de dealer en € 600 voor rekening van de consument. Heb je 20K op de teller staan dan heb je recht op 5/25e ofwel € 300 vergoeding van dealer en € 1.200 voor eigen rekening.

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... tietermijn
Waar het :ba vol van is...

Gebruikersavatar
FreddyH
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 304
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Controller en motor zeer snel defect ST2

Bericht door FreddyH » 17 mei 2018, 15:22

Eens met bovenstaande reacties, mits greyhorse de fiets in Nederland gekocht heeft. In België heb je bij mijn weten wettelijk 2 jaar garantie, in Nederland niet: daar hebben we de redelijkheidsclausule die hierboven aangehaald wordt (we hebben dus nadrukkelijk niet wettelijk recht op 2 jaar garantie).
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) - Back-Roller Classic - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Controller en motor zeer snel defect ST2

Bericht door Tomasj » 17 mei 2018, 15:59

In B is er de wet op verborgen gebreken
'Guust' : ST2 2018 - 983 kWh - 20" Sport - White Gloss :viewtopic.php?f=5&t=64&p=19634#p19594
woon-werk 52 km enkel

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 570
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Controller en motor zeer snel defect ST2

Bericht door Tony Mb » 18 mei 2018, 06:37

greyhorse schreef:
17 mei 2018, 14:45
Toen m'n stromer 2 jaar werd was de controller stuk..
Nu enkele maanden later is er terug dezelfde error. Blijkbaar is nu de motor stuk.
Is toch ook wel vreemd vind ik, was toen de motor al niet stuk of is nu de controler weer stuk denk ik dan :ck:
Want op onderdelen in garantie vervangen heb je toch terug 2 jaar garantie...

Is het een goede betrouwbare dealer die moeite voor je doet, of een dozenschuiver die zo snel mogelijk van je vanaf wilt...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 6500Km... and counting

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 4713
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Controller en motor zeer snel defect ST2

Bericht door Stromeur » 18 mei 2018, 22:23

Foutmeldingen wijzen op een bepaald probleem, maar dat probleem kán verschillende root-causes hebben (hoeft niet). De oorzaak hoeft ook niet te zitten in het defecte onderdeel dat wordt vervangen. Dat maakt het foutzoeken zo ontzettend ingewikkeld. Juist daarom ben ik benieuwd naar wat de dealer te zeggen heeft over de oorzaak van het defect.

Vergeet niet wat wij als eindgebruiker bínnen garantie echt heel erg geramd zitten bij Stromer. Want ook veel Stromers die defect zijn gegaan door overduidelijke gebruikersfouten (hogedrukspuit, iets op de OMNI display laten vallen, gescheurd frame door te hoog zadel etc.) worden zéér coulant door Stromer hersteld. Ik kan genoeg fabrikanten opnoemen die dat absoluut niet zo doen.

Maargoed, bij een defect buiten garantie waarbij de herstelkosten stevig oplopen zou ik van de dealer wel precies willen horen wat de oorzaak is van het defect. Want als een onderdeel wordt vervangen, maar de oorzaak wordt niet gevonden, dan weet je nooit of en zo ja wanneer het volgende probleem optreedt. Buiten garantie is het essentieel dat je een Stromer dealer hebt die heel goed weet wat-ie doet en jou dit precies kan uitleggen.
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast