Zoektocht van E-Bike naar speed pedelec

Janneman70
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:31

Hallo allemaal, ik ben al langere tijd aan het kijken voor een vervoersmiddelen voor woon- werkverkeer bij mooi weer. Daarbij zijn alle opties al langs gekomen (scooter, E-Bike ect) Nu gaan alle fanatiekelingen natuurlijk hard lachen, het is slechts 11 km. Maar......... als excuus heb ik dat het een 5 km lange weg door de polder is en dat er een col van de buitencategorie in zit (brug over het water). Als het mooi weer is ga ik regelmatig op de normale fiets maar kom dan echt dik onder het zweet aan. Nu was in eerste instantie mijn bedoeling om een normale E-Bike te kopen maar....... na wat testritjes kom ik dan toch in het wat duurdere segment uit (3000 euro). Nu heb ik bedacht dat ik met het bijleggen van een paar honderd euro een stromer ST1 kan kopen? Ik ben zelf niet de lichtste (100 kg) maar wel redelijk sportief. Is dit een goede keuze of heeft iemand een beter plan?
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Janneman70 schreef: 07 mar 2018, 11:45 Hallo allemaal, ik ben al langere tijd aan het kijken voor een vervoersmiddelen voor woon- werkverkeer bij mooi weer. Daarbij zijn alle opties al langs gekomen (scooter, E-Bike ect) Nu gaan alle fanatiekelingen natuurlijk hard lachen, het is slechts 11 km. Maar......... als excuus heb ik dat het een 5 km lange weg door de polder is en dat er een col van de buitencategorie in zit (brug over het water).
Ik denk dat menigeen voor zo’n afstand of wellicht al veel korter ‘gewoon’ met de auto gaat. Helemaal maf wordt het als automobilisten gaan vragen waarom je voor zo’n relatief korte afstand een elektrische fiets gebruikt terwijl ze zelf met de auto gaan.
Als het mooi weer is ga ik regelmatig op de normale fiets maar kom dan echt dik onder het zweet aan. Nu was in eerste instantie mijn bedoeling om een normale E-Bike te kopen maar....... na wat testritjes kom ik dan toch in het wat duurdere segment uit (3000 euro). Nu heb ik bedacht dat ik met het bijleggen van een paar honderd euro een stromer ST1 kan kopen? Ik ben zelf niet de lichtste (100 kg) maar wel redelijk sportief. Is dit een goede keuze of heeft iemand een beter plan?
Misschien kan je nog een goede aanbieding vinden voor een st1 of ander 2017 model. Er zijn voor nieuwe speed pedelecs wat wijzigingen geweest betreffende (o.a.) de verlichting en claxon dus veelal korting op de oudere modellen.

Zelf heb ik een st1 en een week een st1x getest. Als ik een betere zou kopen zou ik meteen voor de st2 willen gaan. Ik gebruik de fiets vooral recreatief en bijvoorbeeld boodschappen halen op 9Km enkel. Met een fiets zonder motor ben ik dan gauw een half uurtje onderweg maar met de Stromer fiets ik gemiddeld 2x zo snel met 35 a 40Km/u dus waar je anders geneigd bent de auto te pakken ga ik nu vaak stromeren.

Nadelen zijn er ook want:
een speed pedelec is een bromfiets en mag niet op een fietspad waar je enkel mag fietsen
Helmplicht (ook wel logisch maar in nl voldoet een standaard fietshelm niet ookal is het gelijk aan NTA 8776, het moet er op staan)
Kind of andere passagier meenemen mag niet, ook niet in een aanhanger achter de fiets
Verzekering minimaal WA
Bromfiets of autorijbewijs nodig
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Goed kinderzitje achterop, kind helm op, en dan mag het volgens mij wel hoor. Mag op een bromfiets toch ook?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Janneman70 schreef: 07 mar 2018, 11:45 Hallo allemaal, ik ben al langere tijd aan het kijken voor een vervoersmiddelen voor woon- werkverkeer bij mooi weer. Daarbij zijn alle opties al langs gekomen (scooter, E-Bike ect) Nu gaan alle fanatiekelingen natuurlijk hard lachen, het is slechts 11 km. Maar......... als excuus heb ik dat het een 5 km lange weg door de polder is en dat er een col van de buitencategorie in zit (brug over het water). Als het mooi weer is ga ik regelmatig op de normale fiets maar kom dan echt dik onder het zweet aan. Nu was in eerste instantie mijn bedoeling om een normale E-Bike te kopen maar....... na wat testritjes kom ik dan toch in het wat duurdere segment uit (3000 euro). Nu heb ik bedacht dat ik met het bijleggen van een paar honderd euro een stromer ST1 kan kopen? Ik ben zelf niet de lichtste (100 kg) maar wel redelijk sportief. Is dit een goede keuze of heeft iemand een beter plan?
Welkom Janneman70,

11 km maakt niets uit. Ik zou in elk geval een goede testrit maken zodat je een weloverwogen keus maakt. Ik weet bijna zeker dat wanneer je eenmaal een aantal maal (meestal is zelfs 1x voldoende) op een Stromer hebt gereden je buiten je WW-verkeer vaker gaat fietsen. Op de fietsendrager en mooie tochten elders in NL maken. Je wordt vanzelf lichter :bp: .

Succes met je keuze en alvast veel plezier.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Janneman70 schreef: 07 mar 2018, 11:45 Nu gaan alle fanatiekelingen natuurlijk hard lachen, het is slechts 11 km. Maar......... als excuus heb ik dat het een 5 km lange weg door de polder is en dat er een col van de buitencategorie in zit (brug over het water).
Nee hoor, zo gaan we hier gelukkig niet met elkaar om ;)
Janneman70 schreef: 07 mar 2018, 11:45 Als het mooi weer is ga ik regelmatig op de normale fiets maar kom dan echt dik onder het zweet aan. Nu was in eerste instantie mijn bedoeling om een normale E-Bike te kopen maar....... na wat testritjes kom ik dan toch in het wat duurdere segment uit (3000 euro). Nu heb ik bedacht dat ik met het bijleggen van een paar honderd euro een stromer ST1 kan kopen? Ik ben zelf niet de lichtste (100 kg) maar wel redelijk sportief. Is dit een goede keuze of heeft iemand een beter plan?
Ik vind het een geweldige keus. De ST1 is een uitlopend model en gaat nu echt tegen hele lage prijzen over de toonbank. Het klopt wat je zegt: voor de prijs van een kwalitatief goeie e-bike koop je nu ook een heuse Stromer ST1 speed pedelec en als het budget er is, dan zou ik het wel weten: de ST1 nemen! Die motorkracht en de topsnelheid: beter mee dan om verlegen. Je hoeft er geen 45km/u mee te rijden, je kunt ook een normaal e-bike tempo aanhouden, maar het kán dus wel.

Het enige nadeel t.o.v. een e-bike is dat je binnen de bebouwde kom niet meer op het fietspad mag. En eventueel de helmplicht, al vind ik persoonlijk dat mensen die ook op een e-bike zouden moeten dragen. Ik weet ook niet of je het zelf een probleem vindt.

Mocht je een nieuwe ST1 willen aanschaffen, dan zou ik daar niet al te lang meer mee wachten, want ik zie het aanbod nu echt serieus afnemen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Voor 10 km zou ik hem ook al willen hebben hoor, ik pak hem nu ook geregeld al voor naar de winkel en dat is 500 meter :D . Hangt er ook vanaf welke fiets ik sneller kan pakken, mijn brik of de St ;)

Ik kom zoveel mensen tegen die voor 5 km al de auto pakken, dus 11 op de fiets kunnen we alleen maar toejuichen :cool2: Het enige is dat je relatieve investering een stuk hoger uitpakt. Maar dat is voor iedere portemonnee een eigen verhaal.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Janneman70
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:31

Ja de prijs / kilometer zal idd iets hoger uitvallen, maar nogmaals..... de wat beter E-bikes zitten ook rond de 3000 euro. Weet iemand nog een goede dealer waar ik ook een proefritje kan maken? Afstand maakt niet zo heel veel uit, ik wil er wel een stukje voor (auto)rijden. Ik woon zelf in de buurt van Dordrecht. Is tweedehands (marktplaats) nog een optie? Ik begrijp dat dan het meest kwetsbare onderdeel, de accu, al gebruikt is en dat je die eerder moet laten reviseren.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Janneman70 schreef: 07 mar 2018, 18:40 Ja de prijs / kilometer zal idd iets hoger uitvallen, maar nogmaals..... de wat beter E-bikes zitten ook rond de 3000 euro. Weet iemand nog een goede dealer waar ik ook een proefritje kan maken? Afstand maakt niet zo heel veel uit, ik wil er wel een stukje voor (auto)rijden. Ik woon zelf in de buurt van Dordrecht. Is tweedehands (marktplaats) nog een optie? Ik begrijp dat dan het meest kwetsbare onderdeel, de accu, al gebruikt is en dat je die eerder moet laten reviseren.
Janneman70,

In Amsterdam en in Herveld zit een goede dealer die op dit forum goed scoren in aftersales. Op Marktplaats wordt soms door een dealer leuke aanbiedingen geplaatst. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een dealer die gaat voor dit merk. Wanneer je hem daar koopt ben je misschien in €uro’s wat meer kwijt in het begin. Wanneer er zich onverhoopt een probleem voor doet heb je dat snel dubbel en dwars terug verdiend en dat is goud waard. Ook via een bekende fietsenwinkel op internet kan je een Stromer kopen. Ik raad die af, jammer dat Stromer daarmee in zee is gegaan. Service is zoooooo belangrijk.

En je krijgt meestal garantie erbij, dat is ook veel waard.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik heb een week op een ST1 en een week op de ST1X proefgereden.
De ST1X is vooral uitgerust met iets meer luxe zoals het display en de app en heeft een tikkeltje meer vermogen. Maar ik heb uiteindelijk gekozen voor de ST1, want ik vond de voordelen van de ST1X niet opwegen tegen de hogere prijs. En na 1200 km nog geen seconde spijt gehad
Polling schreef: 07 mar 2018, 14:28 Goed kinderzitje achterop, kind helm op, en dan mag het volgens mij wel hoor. Mag op een bromfiets toch ook?
Kijk maar eens op je kentekenbewijs/ registratie bij de RDW en je handleiding.
Bij mijn Stromer staat expliciet 1 zitplaats in de registratie en in de handleiding staat dat een kinderzitje niet is toegestaan
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Een gewone e-bike heeft echter ook zijn voordelen. Geen helmplicht, geen kentekenplaat, geen verzekering (in Nederland).
11 minuten doe je met een gewone elektrische fiets op een half uurtje, met de ST1 ga je er waarschijnlijk 15-20 minuten doen over die afstand.

En wanneer je dan toch een speedbike neemt: een alternatief voor de Stromer ST1; een QVIC RD10 speed, kost ook 3500 EUR. Die is vanaf maart op de markt, en ook met HUB-motor uitgerust.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie