Zoektocht van E-Bike naar speed pedelec

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Een ST1 is een volwaardige speedpedelec en als je “maar” 11 km moet kan je met volle ondersteuning heen en weer zonder op te laden. Met volle ondersteuning gaat er nog niet zo snel iemand je inhalen en bruggen gaan je ook niet tegenhouden. Ik zeg doen...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Janneman70 schreef: 07 mar 2018, 18:40 Ja de prijs / kilometer zal idd iets hoger uitvallen, maar nogmaals..... de wat beter E-bikes zitten ook rond de 3000 euro. Weet iemand nog een goede dealer waar ik ook een proefritje kan maken? Afstand maakt niet zo heel veel uit, ik wil er wel een stukje voor (auto)rijden. Ik woon zelf in de buurt van Dordrecht. Is tweedehands (marktplaats) nog een optie? Ik begrijp dat dan het meest kwetsbare onderdeel, de accu, al gebruikt is en dat je die eerder moet laten reviseren.
Informeer eens bij QicQ. Toen ik er een overwoog te kopen of leasen kon ik een model naar keuze huren voor een dag of een week en bij aanschaf werd dat dan weer verrekend. Of als je nog een ander merk overweegt gewoon ff vragen bij verkopers wat de mogelijkheden zijn.

De st1 accu is wellicht te reviseren (st1x/st2 accu’s meen ik niet wegens soort beveiliging in het bms), of tenminste er zijn bedrijven die dat doen en je kan cellen of een set kopen. Echt ervaring is er meen ik onder de gebruikers hier nog niet mee. (heb een oude elektrische fiets die oorspronkelijk een ni-cd accu had maar nu nog bruikbaar is met 2 stuks 7s lipo dus een eenvoudig systeem zonder beveiliging kan wel een voordeel zijn).
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Ik heb je een persoonlijk berichtje gestuurd met dealer die nog wat oude modellen heeft staan, neem eens contact op.
Janneman70
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:31

Nu kan ik voor vrij weinig geld een (nieuwe / demo) witte Stromer ST2 kopen met een 522 watt accu. Is dat nog een een goede optie? Is dat ook een goede accu? en is 20 inch een goede maat voor 187 cm?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Janneman70 schreef: 21 mar 2018, 09:17 Nu kan ik voor vrij weinig geld een (nieuwe / demo) witte Stromer ST2 kopen met een 522 watt accu.
De 522Wh accu wordt alleen geleverd bij de ST1. Voor de ST2 bestaat deze accu niet. Dus of het is een ST1, of het is een ST2 en er zit een andere accu bij.
Janneman70 schreef: 21 mar 2018, 09:17 Is dat nog een een goede optie? Is dat ook een goede accu? en is 20 inch een goede maat voor 187 cm?
Je zit met jouw lengte denk ik tussen 20" en 22" in. Ik zou een proefrit maken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik zou in ieder geval een SP aanraden omwille van het rijplezier.
Voor zulke beperkte afstand is een topmodel zoals Stromer of R&M misschien niet de beste keuze, ik zou ook eens kijken naar andere merken. De dealer is daarbij een zeer belangrijk element !
Ook de tweedehandsmarkt zou ik zeker overwegen. Mensen die na een jaar of minder een SP toch niet kunnen wennen zijn er zeker.

Sluit bij je keuze ook niet uit dat je misschien geneigd zal zijn om in je vrije tijd te gaan toeren met de fiets.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Janneman70
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:31

Het is dus 1 van de eerste modellen en er zit idd een 522 W/h accu in. Is dit voor de stevig motor niet te weinig?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ligt eraan hoe ver je ermee wil komen (actieradius) en hoe hard je de motor mee laat werken (ondersteuningsniveau). 11 km enkele reis haal je in ieder geval wel heen en terug.

Op basis van verhalen op het forum is de actieradius van een ST1 met 522Wh accu zo'n 30-35km. Uiteraard afhankelijk van vele factoren, zoals gewicht berijder en bagage, temperatuur, ondersteuningsniveau, wind, heuvelachtigheid, kwaliteit wegdek, conditie accu (capaciteit neemt na verloop van tijd af) etc.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Janneman70
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:31

Zoals de plannen nu zijn is het voor woon / werkverkeer en dan gaat het idd om zo'n 11 km heen en 11 km terug. Het zou alleen zoned zijn als je veel geld uitgeeft en dan geen toertochtje kan maken omdat je een verkeerde keuze hebt gemaakt qua accu. Uiteraard fiets je (waarschijnlijk) met een toertochtje geen 40 Km/h maar een paar uurtjes 20 - 25 km per uur fietsen is wel leuk voor een toertochtje. En anders moet ik wat vaker stoppen om op te laden en/of koffie met gebak te bestellen :lol:
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Aangezien het grootste deel van het verbruik van de accu opgaat aan luchtweerstand zal het bereik een stuk groter zijn als je langzaam fietst. Dus als je je kan inhouden op een Stromer dan verwacht ik dat je minimaal 2x zo ver komt als je maar 20 - 25km/h fietst.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Plaats reactie