Van plan stromer te kopen maar welke

StromerNL
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2018, 22:37

Hallo Stromers,

Ik ben me de afgelopen dagen aan het oriënteren op alternatieven qua vervoer. Ik reis een aantal keren per week 35 km (enkele reis) met de trein. De reistijd valt me alleen tegen omdat ik vaak mijn aansluiting mis. Ik moet eerst nog 4km fietsen naar het station, vaak ben ik anderhalfuur onderweg.

Na een aantal dagen mee gelezen te hebben wil ik graag jullie ideeen welk type fiets het meest geschikt is.

Even de gegevens op een rijtje:

Afstand: 35 km (enkel)

Conditie: Goed, In staat om zelf aardig wat energie te leveren

Weinig tijd om op laden. Ik zal zo n 2 a 3 uur op de bestemming zijn alvorens weer terug te reizen.

Budget tussen de 2 en 5 duizend. Ik zal hier wel eerst voor moeten sparen. Een kostenplaatje van 5k zal dus langer duren. Nou kan ik nog prima met de trein reizen maar wil wel graag op termijn een stromer.

Ik zat zelf aan een ST1 te denken met een extra accu. 1 voor de heenreis en 1 voor de terugreis.

Of...

Een ST1X met een 983 accu voor heen en terug.

Zal een ST1 X met een 800 of 900 accu genoeg zijn voor retour?

Ik hoor graag jullie ideeën.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

ST1 is een prima fiets maar je zal inderdaad wat moeten bijladen of een tweede batterij nodig hebben. Maar als je hier veel op het forum rondhangt heb je toch het gevoel dat je een categorie hoger wilt, dat je wat te kort komt (al zou ik niet weten wat, ik heb alleen nog maar met een ST1 gereden) :lol:

Echter ik weet niet of de ST1 nog in de cataloog 2018 staat.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Als ik dit lees zou ik een ST1X met 983batterij aanbevelen. 70km is perfect te doen aan 35kmh.
Je kan ook een uurtje bijladen= 20% batterij, en dan gaat het fullspeed ook lukken.
Kijk rond voor een jonge occasie. Zie dat er zeker nog 1 jaar garantie op is.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Hoe duurder het model, des te meer zul je worden geholpen door de motor, des te meer energie dit kost, des te korter je actieradius. Als je in de maximale ondersteuningsstand fiets, maarkt het niet uit of je in staat bent om zelf een flinke bijdrage te leveren, de motor zal immers jou eerder een handje gaan helpen.

Als je zelf een flinke bijdrage wilt leveren, dan is de aanschaf van een ST5 dus misschien niet zo verstandig, maar een ST1X een verstandiger keuze. Kijk ook eens op dit forum naar de afstanden die men haalt op welke fiets en met welke batterij. Er is een draadje met een tabel met gegevens over de ST1 en een tabel met gegevens over de ST2.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 17 feb 2018, 00:08 Als je in de maximale ondersteuningsstand fiets, maarkt het niet uit of je in staat bent om zelf een flinke bijdrage te leveren, de motor zal immers jou eerder een handje gaan helpen.
Dat is juist wel van belang. Wanneer jezelf flink wat vermogen kan wegtrappen, moet de elektrische aandrijving dat deel van het vermogen niet leveren. Je hebt dus een groter bereik.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tomasj, hoe hoger het koppel en hoe hoger je de ondersteuning zet, des te minder je zelf kunt doen. Reinout-ST1X maakte in dit verband de vergelijking tussen een werkpaard en een luxe-paard.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 17 feb 2018, 08:12 Tomasj, hoe hoger het koppel en hoe hoger je de ondersteuning zet, des te minder je zelf kunt doen. Reinout-ST1X maakte in dit verband de vergelijking tussen een werkpaard en een luxe-paard.
Het is net omgekeerd.
Geen enkele elektrische fiets kan de hoeveelheid vermogen die jij overbrengt sturen. De sturing gebeurt door het moduleren van het vermogen dat de elektrische motor vrijgeeft.

Dus zolang je de 45 km/h niet hebt bereikt gaat de motor meer vermogen leveren wanneer je harder trapt
Zodra je de 45 km/h bereikt gaat de motor zijn vermogen moduleren wanneer jij meer vermogen levert, en dus uiteindelijk minder vermogen leveren.
Je kiest zelf hoeveel je doet, de motor kan alleen maar bijsturen, en van zodra je 45 km/h bereikt gaat die motor minder beginnen doen als jij nog energie bijzet.

Dus hoe beter jouw conditie is, hoe minder je een duurder model nodig hebt, tot daar klopt je uitleg. Maar daarna ga je in de mist.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Met de instelling van de gevoeligheid van de koppelsensor (via de OMNI) kan het koppel en daarmee de mate van elektrische ondersteuning worden teruggeschroefd. Zo kan met een luxepaard-Es net zo zwaar getrapt worden als met een werkpaard-ST1x. Maar dat vind ik van de zotte, je koopt geen dure fiets om vervolgens de potentie niet ten volle te benutten.
Ik begrijp al die Stromer-gebruikers dan ook niet die de koppelsensor op minder dan maximaal instellen. Sowieso belachelijk dat je de mogelijkheid hebt om de sensorgevoeligheid aan te passen. Wie kan het me uitleggen?

Bovendien hebben we via de Stromer-app de mogelijkheid om stand 2 naar believen in te stellen. Ook hiermee kan de elektrische ondersteuning worden gereduceerd maar dan zonder de maximale ondersteuning van stand 3 te verlagen!! Je kunt dus stand 2 instellen op een ondersteuningsniveau dat past bij je conditie of wens om meer lichamelijke inspanning te leveren en tegelijk over het volle motorvermogen te beschikken voor die situaties waarin dat gewenst is. Denk aan een stevige helling of een stuk met flink tegenwind.

Hier zie ik nog wel een mogelijkheid om de instelling van het ondersteuningsniveau van stand 2 te verbeteren. Op dit moment is die instelling alleen via de app te doen en dat is onhandig als je tijdens het rijden de ondersteuning iets hoger of lager wilt zetten. In plaats van de PLUS en MIN knop zou er een draaiknop/wieltje moeten zijn waarmee de ondersteuning traploos gewijzigd kan worden, van maximaal (stand 3) naar nul (stand 0), vervolgens een weerstand en dan de RECUP-standen. Zo moeilijk is dat toch niet? Het kan eventueel ook met de PLUS en MIN-knop maar dan met 5 RECUP-standen en bijvoorbeeld 10 ondersteuningsstanden.
StromerNL
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2018, 22:37

Bedankt voor alle reacties. Ik ga sparen voor een ST1X en heb zo mooi te tijd om een goede deal tegen te komen.

Ik ben van plan om voor een goede tweedehands ST1X te gaan. De reden dat ik voor de ST1X ga is de actieradius en de betere motor.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Alex.slaets schreef: 12 feb 2018, 08:09 Als ik dit lees zou ik een ST1X met 983batterij aanbevelen. 70km is perfect te doen aan 35kmh.
Je kan ook een uurtje bijladen= 20% batterij, en dan gaat het fullspeed ook lukken.
Kijk rond voor een jonge occasie. Zie dat er zeker nog 1 jaar garantie op is.
Ik ben prima in staat om met mijn 814 accu op 32.5 km tot 0 - 30 % leeg te rijden (stand3, max sensor, 36km/h avg). De 983 zou ik dus ook niet mee heen en weer kunnen zoals ik zou willen.
Lader dus mee in de fietstas en op het werk laden.

De WCD dichtheid in west-europa is gigantisch, dus met een glimlach en creativiteit zou je eigenlijk overal wel moeten kunnen laden. ;) Mss kan je bij aankoop gelijk de 190w lader wisselen met 245, dan kan je in je beperkte laadtijd wat verder laden.

Overigens is je afstand m.i. perfecte St1X afstand.

Gr. Wiebe
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie