Actieradius/bereik Stromer ST1

Klaas1983
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2018, 13:28

Hallo,

Een mooi aanbod van een demo Stromer ST1 gezien.

Ik twijfel alleen nog een beetje aan de actieradius en lees nogal tegenstrijdige berichten op internet hierover.

Welke ervaringsdeskundigen kunnen mij een antwoord geven op het volgende: Ik wil met de Stromer dagelijks op en neer pendelen naar mijn werk. Enkele reis: 41 km. Ik wil toch wel, in ieder geval, op een gemiddelde snelheid van ca 32 a 35 km er uur zitten. Ik ben zelf redelijk sportief, dus kan aardig mee-trappen. 90 kg zwaar... dagelijks 2x opladen (Dus na elke rit) vind ik geen probleem.

Ik weet dat er nogal wat variabelen zijn, maar hoop toch op wat meer duidelijkheid.

Aanvulling: gaat om een 522 wh accu.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik rij zelf met een 630 accu met maximale ondersteuning over een afstand van 20 kilometer (in de winter) gemiddeld 42% van de accu leeg. Dan heb ik alleen nog geen enorme tegenwind meegerekend.

Met een 522 accu wordt het dan erg krap.
Met een 630 accu zou het moeten kunnen.

Zolang je accu niet te veel degradeert is het geen probleen. In de warmere maanden is het nog minder een probleem, maar persoonlijk vind ik het wel wat krap. Zeker op de langere termijn als de accu er op achteruit gaat.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Met maximale ondersteuning en huidige temperaturen haal ik geen 40Km uit de 522 accu(eerder 30 a 35), met lagere ondersteuning wel want dan verbruik je minder per Km. De 630 lijkt me sowieso beter om wat meer reserve capaciteit te hebben.
Bij QicQ kun je ook een demo fiets huren, dat heb ik gedaan (was overigens een st1x) en de kosten werden verrekend met de aankoopprijs van mijn demo st1. Ik vond het wel mooi om gewoon een week de fiets te kunnen testen en kocht uiteindelijk een st1 omdat er die relatief goedkoop was en het voor mij geen auto vervanger is - 60Km woon-werk doen sommigen wel maar ik misschien enkel eens met mooi weer ;)

Na aankoop kreeg ik nog een kortingscode en daarvan heb ik een tweede 522 accu besteld om langere ritten te kunnen maken. De accu is gemakkelijk te wisselen al lijkt me dat op een dagelijkse woon-werk route wel wat onhandig worden tenzij je die gewoon als reserve inzet dus niet steeds nodig is.
In het verkoop onderdeel stond een Stromer met een aanpassing waardoor je zelfs de tweede accu op het frame kan plaatsen, dan hoef je op een langere rit niet eens te wisselen.
http://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=517
Vond verder op het forum: http://www.stromerforum.nl/viewtopic.ph ... t=30#p3320
Voor een 36V - 13.Ah (480 Wh) bottle design, kost dit 420Euro
Met vriendelijke groeten
Jos Symons
Batterypackservice

Dus het zal een extra accu zijn i.p.v. een houder waar een Stromer accu in zou kunnen.
Klaas1983
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2018, 13:28

Ik denk dat ik het inderdaad, in de regel en met fatsoenlijk weer, wel moet redden met de 522 accu, maar ben bang dat ik hem dan toch wel erg ver ontlaadt. Dit zou slecht zijn voor de levensduur lees ik overal?

Een reserve accu zou inderdaad mooi zijn, maar zo;n tube op het frame vind ik dan wel weer minder. Toevallig is deze demo feits te koop voor een vriendelijke prijs, maar helaas met de 522 accu.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met maximale ondersteuning lijkt de 522Wh accu voor 40km enkel mij echt te krap. Als je die 40km er al mee haalt, dan zullen sowieso de wintertemperatuur, tegenwind en na verloop van tijd accu degradatie alsnog voor problemen met de actieradius zorgen.

Als je bereid bent de rit af te leggen op een lagere ondersteuning, dan moet die 40km wel lukken.

Maar ik denk persoonlijk dat je stukken beter af bent met een 630Wh accu, die is gewoon écht geschikter voor 40km enkel. Ik snap dat de ST1 die je op het oog hebt aantrekkelijk geprijsd is, maar als je niet onder alle omstandigheden die 40km af kunt leggen, dan wordt het uiteindelijk toch goedkoop=duurkoop en dat zou zonde zijn.

PS: Reserve accu mee en je bent overal vanaf natuurlijk. Die kun je ook in bijvoorbeeld een Ortlieb Backroller Classic zijtas stoppen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco

Ik ben een ST2 rijder met een 814Wh accu dus voor hoever is mijn mening hier relevant ... :bn:

Ik doe 35km enkele rit en kwam na anderhalf jaar niet meer aan 35km in stand 3. Ondertussen heb ik 14.000km gereden en rijd ik in stand 2 en heb ik de snelheid iets naar beneden getuned om nog "comfortabel" (met ~20% overschot) op het werk te geraken. Laatst had ik van mijn dealer een "leenbatterij" gekregen en merkte ik wel dat die meer capaciteit had (ook een 814Wh model). Stand 3 ging terug.

Lang verhaal kort, als je "kilometers vreet" en nu maar nipt op het werk zou geraken (wat ik vermoed), hou er rekening mee dat de batterij capaciteit verliest en je hoe langer hoe trager gaat moeten rijden om nog op het werk te geraken.

Ik stap nu over op een 983Wh omdat ik terug comfortabel op stand 3 zonder nadenken op het werk wil geraken, tegenwind of niet.

Indien je inderdaad echt veel met de Stromer naar het werk zou willen gaan zou mijn advies zijn om toch voor de st2(s) te gaan met de grootste batterij.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Een randgeval zou ik zeggen, maar het neigt eerder naar niet voldoende actieradius

Ik rij met een 630 accu in de ST1 en 40Km per dag. In de zomer heb geen probleem maar gisteren had ik nog 7% over bij thuiskomst. Een kleine 10Km voor ik thuis was ben ik van stand 4 naar 3 gegaan omdat ik dacht dat ik het niet ging redden. Vandaag toch maar de lader mee genomen zodat ik een beetje kon bijladen.

Dus 40Km enkel in stand 4 kan ik je niet garanderen zeker niet als je volle bak wilt gaan. Maar als je de batterijcapaciteit een beetje in het oog houd en er naar gaat fietsen zou het misschien, eventueel, en met een beetje goede wil nog wel eens kunnen lukken. :ck:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Bertus
Runner-up
Runner-up
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 sep 2017, 11:33

Ik rijd zelf ook met een ST1 met een 630wh accu. Mijn fietsdealer zit op precies 40 km afstand en ik kom daar regelmatig. Ik ben zelf redelijk getraind (racefiets 5000-6000 km/jr) en ik weeg 74 kg. Ik merk dat als ik de volle snelheid wil benutten ; tussen de 40 en 41,5 km/h op de rechte stukken, de accu de 40 km vaak niet haalt. Ik rijd dan grotendeels op standje 3 en 4, maar moet op het eind terug naar stand 2 en zelfs 1. Ik heb ook meegemaakt dat de accu onder de 3% kwam ; dus dat werd uitschakelen en "weerstand"-training... :shock:
Wow, what a ride ! Stromer ST 1 - 630 Wh - Bodyfloat - Quadlock - Ortlieb backroller - Cateye BM45
Klaas1983
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jan 2018, 13:28

Oei dat wordt wel heel erg krap als ik dit zo lees.. helaas is de fiets met 630 wh accu direct weer zo veel duurder( da's geen demo). Een 2e accu zou een optie voor mij zijn, ik zie alleen wel prijzen van rond de 900 euro voor een 520 wh en 1200 voor een 630 wh.. zijn dat echt de prijzen?

Is het wisselen vd accu snel te doen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Stromer accu's zijn los inderdaad krankzinnig duur. Je kunt altijd beter meteen een accu upgrade bij aanschaf van een Stromer doen, dan betaal je een meerprijs voor de grotere accu, maar die is veel lager. Als je een beetje goed kunt onderhandelen, dan zou je bij de aanschaf van die demo ST1 ook nog kunnen proberen om korting te krijgen bij aanschaf van een extra accu. (Zou ik zeker doen!) Of je zegt tegen de dealer dat je een grotere accu bij die ST1 demo wil, en dan mag-ie de oorspronkelijke accu als demo gaan verkopen. Gewoon een beetje creatief kletsen, als dat lukt :d3:

Tweedehands worden ook nog wel eens Stromer accu's aangeboden, maar dan is het raadzaam om de capaciteit na te laten meten door een professional, zodat je weet of de accu niet al aan het degraderen is (wat-ie uiteraard nooit is volgens de verkoper).

Accu wisselen is zo gebeurd; de wissel zelf kost je niet eens een minuut. Stoppen en afstappen, sleuteltje in slot, knop indrukken en de accudeur gaat open, accu eruit, andere accu erin schuiven, deur dicht drukken, sleuteltje eruit halen en je bent good to go. Hoe lang je er daadwerkelijk mee bezig bent, hangt dus eigenlijk alleen af van hoe snel je de nieuwe accu uit je tas kunt vissen, en de andere accu erin kunt frommelen ;) Als het regent, dan zul je hier wel even een droog plekje voor moeten opzoeken, maar dat is meestal niet zo'n probleem.

Het is jammer dat je budget wat krap is, je zou echt beter af zijn met een ST1 X op deze afstand. Dan haal je het zelfs met de kleinste 614Wh accu makkelijk als je bijlaadt op je werk voor de terugreis.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie