Ondersteuning ST1 binnen een week van top naar bagger

Espresso
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:30

Goedemiddag, ik heb een kleine vraag aan de kenners van dit forum. Sinds eind december is de ondersteuning van mijn ST1 echt helemaal ruk. Voor de kerstdagen had ik nog een mooie rit gemaakt op standje 3/4 waarbij achteraf gezien ik toch ook al niet meer heel eenvoudig de 44.4 KM/H haalde. Niet bij stil gestaan op dat moment en de fiets aan de lader gehangen. Een week niet gefietst en toen ik er daarna opstapte was het alsof ik een dood paard voort moest trekken. De torque sensor op de ST1 stond toen op 40 deze heb ik toen maar opgeschroefd naar 90 maar nog steeds is het 3 keer niets, alleen als ik flink snelheid wil maken dus echt op de pedalen ga staan krijg ik 3 pijltjes ondersteuning te zien maar constante snelheid rijden zit er gewoon niet meer in. Als ik een constante snelheid wil rijden heb ik of geen pijltje of af en toe 1.

Mijn eerste gedacht gaat uit naar die TMM4 sensor aangezien ik wel verschil merk of de gevoeligheid op 30 of 90 staat.
Ook zag ik net een topic op dit forum waarbij dezelfde problemen als die ik ervaar voorbij kwamen maar dan op een ander model.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de sensor en hoe gevoelig is deze sensor, ik jaag altijd redelijk wat 'degreaser' tegen de cassette en ketting aan waarbij ik de sensor niet ontzie?

Het vreemde is wel dat als ik een helling op ga de ondersteuning perfect aanvoelt, maar ja we leven voornamelijk in een vlak land.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Uit het overzicht met probleemoplossingen (zit ook in de handleiding):
De remsensor op de rechter remhendel kan zijn versteld. Daardoor verstuurt de sensor een constant uitschakelsignaal naar de motor. Maak de stekker los van de remsensor op de besturingseenheid en probeer het opnieuw. Als dit het probleem oplost, kunt u de sensor bij de volgende onderhoudsbeurt opnieuw laten instellen.

Wellicht dat dit het oplost voor je.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Espresso schreef: 11 jan 2018, 14:58 Heeft iemand ervaring met het vervangen van de sensor en hoe gevoelig is deze sensor, ik jaag altijd redelijk wat 'degreaser' tegen de cassette en ketting aan waarbij ik de sensor niet ontzie?

Het vreemde is wel dat als ik een helling op ga de ondersteuning perfect aanvoelt, maar ja we leven voornamelijk in een vlak land.
Dat laatste maakt dat ik denk dat er inderdaad iets aan de hand is met de trapsensor, want bij meer druk op de pedalen reageert de motor wel goed.

Kan zijn dat de sensor stuk is, kan zijn dat-ie niet helemaal goed meer uitgelijnd is. Ik zou er eerst maar eens mee langs je Stromer dealer gaan.

Hoe het vervangen van de trapsensor bij de ST1 in zijn werk gaat durf ik je niet te zeggen. Bij de ST1 X en hoger is het best een klus, want je moet een flink stuk bekabeling die door het frame loopt mee vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Deze morgen, kort na vertrek, de volgende foutmelding "TMM" en natuurlijk onmiddelijk geen ondersteuning meer.
De fiets uitgeschakeld, de batterij uitgenomen, het remcontact losgemaakt, torqsensor proper gemaakt (doe ik regelmatig) maar niets helpt. Morgen maar eens langs de dealer gaan voor een nieuwe sensor.(de fiets is nog in garantie)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Heb ik op 4000km ook enkele keren meegemaakt, maar wel erg kort. Dit ging bij mij weer weg door even de rem erg kort te bedienen. Maar buiten de trapcensor proper maken met een beetje perslucht (uit een spuitbus) en de fiets eens uit en aan zetten heb ik geen bruikbare tips voor je.
Of misschien toch nog een tip.
Wel gebeurt het bij mij dat als je de batterij er uit neemt, de fiets (een ST1 dus) terug naar zijn fabrieksinstellingen gaat. Misschien heel het menu eens doorlopen en kijken of alle instellingen nog goed staan. Er zou een batterijtje in de display moeten zitten die dit moet tegengaan. Deze zou bij mij nu vervangen moeten zijn maar ik heb het nog niet getest.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Ik heb, de batterij eruit gehaald, de sensor proper gemaakt, uitgeblazen met perslucht, het remcontact aan de controller los gemaakt. Verder kom ik er nog niet aan, de fiets is nog in garantie.....
Espresso
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:30

Als eerste super dat men zo meedenkt en tips aandraagt. Ik heb het idee met de remsensor geprobeerd maar dit haalt niets uit (buiten het feit dat ik nu geen recup meer in beeld krijg).
Ik zal vanmiddag nog even met een busje perslucht de sensor schoonblazen. Wat gebeurt er trouwens als je de batterij vervangt van de display, reset hij dan ook alles naar de fabrieksinstelling?

Ik heb nu voor dit moment maar even de maximale boost snelheid op 46 gezet zodat ik op de rechte stukken toch nog wat vaart erin krijg maar ik voel me nu net een elektrische brommer .
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Ik heb mijn fiets al terug......
Een van de 2 kleine fiches aan de motor was los gekomen.
Kostprijs: 30€ :x
De volgende keer zal ik dat toch niet meer tegenkomen. :bu:
Laatst gewijzigd door bikerke op 12 jan 2018, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:30

Heb je een foto van de locatie van die 'fiches'? De motor zit in het midden van het wiel, dus welke kant is het?
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Alle 3 de fiches zitten links, de TMM zit aan de rechterkant.
Plaats reactie