Mijn ST1 staat nu ongeveer op 4300 km, en wil hem richting dealer brengen ivm montage winterbanden (heb nog geen moment sleutel voor aandraaimoment achterwiel.
Een aantal zaken vielen me op dat ik tegelijkertijd wil laten uitvoeren, maar vroeg me af of dit bekende problemen waren:
1. een van de voorspatbord bevestigingsstangen is sinds vorige week losgescheurd (waarschijnlijk door trillen)
2. het aantal km in de totale ODO stand lijkt soms te hard te lopen (sommige dagen maak je in een keer meer KMs dan op andere dagen terwijl het traject hetzelfde is (firmware c08.0 / d00.90). Is dit een bekend euvel? Het rare is dat als je stil staat en een paar keer de remhandel aantrekt (zodat de recuperatiestand zichtbaar wordt) en de fiets tussendoor iets beweegt staat er zo weer een extra KM op de teller.
3. piepen van de Schlumpfdrive in de zwaarste stand (is dit een kwestie van smeren of iets van lagers?) Dit doet hij niet in de lichtste stand.
4. kleine mate van speling op het balhoofd.
gr,
Jules
onderhoud ST1
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Over punt 1 en 2 kan ik niks zeggen. Misschien meldt zich nog een ST1 rijder die dit herkent. (Hoewel ik ergens wel eens eerder heb gelezen van iemand die kilometers meer kreeg bij het 1 meter verschuiven van de Stromer, was volgens mij ergens op FB. Als ik het nog terug kan vinden dan laat ik het je weten.)
3. De Schlumpf drive kan (en moet) inderdaad 1 a 2x per jaar met een speciaal middeltje worden ingevet. Je dealer kan dit ongetwijfeld voor je doen en daarna zou je van het piepen af moeten zijn. Zie ook dit topic:
viewtopic.php?f=8&t=71
Ik zou je dealer wel van tevoren vragen of hij dat door Schlumpf aangeraden middel op voorraad heeft, want deze drive is -hoe geweldig ik de Schumpf Drive ook vind - nou niet bepaald standaard, dus ik verwacht niet dat elke dealer daar alles voor op de plank heeft liggen.
4. Balhoofd: mij lijkt niet dat de lagers na deze afstand al aan gort zijn. Maar lang doorfietsen met speling is er zeker niet goed voor. Als je stuur verder nog wel soepel draait, dan verwacht ik dat het balhoofd gewoon een beetje aangedraaid moet worden. Kun je zelf doen (moet je wel weten wat je doet), kan de fietsenmaker ook voor je doen. Als de lagers nog oké zijn, dan is dit in enkele minuten gepiept.
3. De Schlumpf drive kan (en moet) inderdaad 1 a 2x per jaar met een speciaal middeltje worden ingevet. Je dealer kan dit ongetwijfeld voor je doen en daarna zou je van het piepen af moeten zijn. Zie ook dit topic:
viewtopic.php?f=8&t=71
Ik zou je dealer wel van tevoren vragen of hij dat door Schlumpf aangeraden middel op voorraad heeft, want deze drive is -hoe geweldig ik de Schumpf Drive ook vind - nou niet bepaald standaard, dus ik verwacht niet dat elke dealer daar alles voor op de plank heeft liggen.
4. Balhoofd: mij lijkt niet dat de lagers na deze afstand al aan gort zijn. Maar lang doorfietsen met speling is er zeker niet goed voor. Als je stuur verder nog wel soepel draait, dan verwacht ik dat het balhoofd gewoon een beetje aangedraaid moet worden. Kun je zelf doen (moet je wel weten wat je doet), kan de fietsenmaker ook voor je doen. Als de lagers nog oké zijn, dan is dit in enkele minuten gepiept.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Als je je ST1 toch bij de dealer binnen brengt, dan zou ik meteen de firmware laten updaten. In tegenstelling tot latere Stromer modellen, moet de ST1 echt fysiek bij de dealer worden aangesloten voor een update. De meest recente versie is, voor zover ik weet, c09.0 / d00.90.
Zie ook dit topic:
viewtopic.php?f=13&t=178
Zie ook dit topic:
viewtopic.php?f=13&t=178
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Straks eens even kijken naar mijn spatbord maar nog niks opgemerkt. Heb je veel slechte weg?JulesM schreef: ↑31 okt 2017, 23:20
1. een van de voorspatbord bevestigingsstangen is sinds vorige week losgescheurd (waarschijnlijk door trillen)
2. het aantal km in de totale ODO stand lijkt soms te hard te lopen (sommige dagen maak je in een keer meer KMs dan op andere dagen terwijl het traject hetzelfde is (firmware c08.0 / d00.90). Is dit een bekend euvel? Het rare is dat als je stil staat en een paar keer de remhandel aantrekt (zodat de recuperatiestand zichtbaar wordt) en de fiets tussendoor iets beweegt staat er zo weer een extra KM op de teller.
gr,
Jules
Ook van de oplopende kilometers is mij nog niks opgevallen (firmware c09.0 / d00.90 als ik het goed heb)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
-
- Pro
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 sep 2017, 21:28
- Locatie: Odijk
- Merk SP: ST1 (2016)
- Km-stand: 16.000
Daar heb ik toch veel last van. Het valt me op dat wanneer ik aan het wachten ben met de stromer en je soms achteloos enkele malen de achterrem inknijpt (komt dan in recuperatie stand), dat er dan zo 4 tot 5 extra km's bij geteld zijn. Ik vind dit een vervelend probleem omdat ik dan de echte KM stand dus niet meer kan vertrouwen. Heb bij de dealer laatst gevraagd om de firmware update te doen (nu c08.0/d00.90) maar zij vonden dat niet nodig omdat dit niets nieuws of extra's geeft volgens Stromer. Zal ze opnieuw vragen dit te doen.
Bij KM 4500 (voor wat het dus waard is!) is mijn ketting gebroken tijdens het fietsen. Voelde al een tijdje een lichte tik in de trappers, blijkbaar veroorzaakt door de ketting. Gelukkig vlakbij een fietsmaker in de buurt die er een schakel heeft tussen gezet zodat ik tenminste nog thuis kon komen, en was ook die tik verdwenen. Bij reinigen ketting nooit een probleem gezien. Al met al vind ik het toch wel een kwetsbare fiets met hoge onderhoudskosten!
Bij KM 4500 (voor wat het dus waard is!) is mijn ketting gebroken tijdens het fietsen. Voelde al een tijdje een lichte tik in de trappers, blijkbaar veroorzaakt door de ketting. Gelukkig vlakbij een fietsmaker in de buurt die er een schakel heeft tussen gezet zodat ik tenminste nog thuis kon komen, en was ook die tik verdwenen. Bij reinigen ketting nooit een probleem gezien. Al met al vind ik het toch wel een kwetsbare fiets met hoge onderhoudskosten!
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Wat zei je dealer dan over het probleem van die spook kilometers? Daar moet toch iets aan te doen zijn?JulesM schreef: ↑20 nov 2017, 10:14 Daar heb ik toch veel last van. Het valt me op dat wanneer ik aan het wachten ben met de stromer en je soms achteloos enkele malen de achterrem inknijpt (komt dan in recuperatie stand), dat er dan zo 4 tot 5 extra km's bij geteld zijn. Ik vind dit een vervelend probleem omdat ik dan de echte KM stand dus niet meer kan vertrouwen. Heb bij de dealer laatst gevraagd om de firmware update te doen (nu c08.0/d00.90) maar zij vonden dat niet nodig omdat dit niets nieuws of extra's geeft volgens Stromer. Zal ze opnieuw vragen dit te doen.
Bij het reinigen zie je niet zo snel of een ketting versleten is. Dit kun je opmeten met een kettingmeter.JulesM schreef: ↑20 nov 2017, 10:14 Bij KM 4500 (voor wat het dus waard is!) is mijn ketting gebroken tijdens het fietsen. Voelde al een tijdje een lichte tik in de trappers, blijkbaar veroorzaakt door de ketting. Gelukkig vlakbij een fietsmaker in de buurt die er een schakel heeft tussen gezet zodat ik tenminste nog thuis kon komen, en was ook die tik verdwenen. Bij reinigen ketting nooit een probleem gezien. Al met al vind ik het toch wel een kwetsbare fiets met hoge onderhoudskosten!
Overigens geeft Stromer in de ST1 handleiding aan dat de ketting, afhankelijk van omstandigheden en onderhoud, zo'n 1000-3000km meegaat, dus ik denk dat jouw ketting al geruime tijd aan vervanging toe was.
Voor wat betreft de fietsonderdelen is de Stromer net als elke andere fiets, met één groot verschil, en dat is dat sommige onderdelen veel zwaarder belast worden vanwege de hogere snelheid en grotere actieradius (banden, ketting, cassette, remblokjes e.c. slijten substantieel sneller). Het onderhoud wordt daarmee ook duurder, helaas maar niet te vermijden.
Ik denk dat er in de toekomst wel meer een meer speed pedelec specifieke onderdelen op de markt gaan komen die beter bestand zijn tegen het intensieve gebruik. Je ziet nu bijvoorbeeld al steeds meer speed pedelec-goedgekeurde banden en remblokjes op de markt verschijnen. Ook zie ik sommige Stromeraars teruggrijpen op "ouderwetse" cassettes met een veel hardere vertanding. Voor de race- en MTB-markt zijn zulke onderdelen totaal niet boeiend, want daar speelt gewicht een zeer belangrijke rol. Maar die paar gram die een zware doch sterkere cassette voor ons extra weegt die doen er echt niet toe op een Stromer van bijna 30kg en ze zijn vaak nog goedkoper ook.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023