Fabrieks ondersteuning

Plaats reactie
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Ik las onlangs dat Stromer stopt met de productie van de ST1.
Nu vraag ik mij af of Stomer de ST1 nog een tijdje zal blijven voorzien van updates
en belangrijker nog, van de wisselstuken.
En de grote vraag natuurlijk is hoe lang ze dit nog zullen blijven doen...
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Zou me daar niet zoveel zorgen om maken, meeste delen koopt Stromer in en zijn vrijelijk verkrijgbaar.
Heb nog nooit een update gehad in de 1,5 jaar dat ik nu Stromer.

Zelfs als de carbon voorvork zou sneuvelen dan zijn er alternatieven
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou me hier de komende jaren ook nog niet druk over maken. Er rijden waanzinnig veel ST1's rond, Stromer zal echt niet zomaar de stekker uit de ondersteuning trekken. En als het je toch niet lekker zit, vraag er dan eens naar bij je dealer of bij Stromer zelf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
timtimt
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2017, 16:26

Ik overweeg de aankoop van een Stromer ST1. Het liefst wil ik de fiets, uiteraard, langer dan "het leven van 1 accu" gaan gebruiken. Dus bijvoorbeeld in totaal 10 jaar, waarbij ik dan na pakweg 5 jaar een nieuwe accu aanschaf. Echter, als Stromer per 2018 stopt met de productie van nieuwe fietsen en bijv. al per 2019 zou stoppen met het produceren van nieuwe accu's zal dit mij een probleem opleveren. Dan zou ik in 2023 dus een accu moeten aanschaffen die al in 2018 geproduceerd is (en ze degraderen toch ca 10% per jaar?)

Dus belangrijk onderwerp voor mij en waarschijnlijk veel anderen: hoe langer de productie van onderdelen aanhoudt, hoe kleiner mijn probleem/risico. Van een Stromer dealer kreeg ik per email de reactie dat Stromer verplicht is om nog minstens 5 jaar onderdelen te leveren. Meer informatie/zekerheid dan dat heb ik nog niet (ik weet ook nog niet of ik de fiets bij daar aan ga schaffen). Via Google vind ik verder alleen maar algemene “redelijkheid/billijkheid” antwoorden omtrent deze vraag.

Heeft iemand misschien meer inzicht?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Over leverplicht van onderdelen is in de wet niks geregeld, niet in NL en niet in Europa. Als jouw dealer een onderdeel niet meer kan leveren, omdat de fabrikant (in dit geval Stromer) het onderdeel niet meer kan leveren, dan ontstaat er een probleem tussen jou en je dealer, aangezien je dealer de partij is met wie je een overeenkomst hebt gesloten (de koop van een ST1).

Als zoiets leidt tot een juridisch conflict, dan zal inderdaad gekeken worden naar "redelijkheid en billijkheid": geen onderdelen meer leveren op een ST1 die net drie maanden oud is, dat zal niemand redelijk en billijk vinden. Wat wel redelijk en billijk is, hangt o.a. af van de verwachte economische levensduur van een product: het is ook niet billijk om te verwachten dat onderdelen 25 jaar nadat de ST1 EOL is geworden nog leverbaar zijn (maar het kan natuurlijk wel, zo onderscheiden goede en slechte fabrikanten zich van elkaar). Wat de verwachte economische levensduur van een Stromer ST1 is durf ik je niet met zekerheid te zeggen -te weinig verstand van- maar mijn boerenverstand zegt een jaar of vijf.

Mocht de leverbaarheid van onderdelen op langere termijn je niet lekker zitten, vraag dan zowel bij Stromer als bij de dealer waar je de ST1 aanschaft op schrift hoe lang zij de leverbaarheid van onderdelen minimaal garanderen. Dan weet je waar je aan toe bent, en als er onverhoopt een conflict ontstaat, dan heb je de toezegging op schrift.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie