Constante snelheid lastig

Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik heb een proefrit gemaakt op een ST1. Ik vond het lastig om een constante snelheid te rijden. Elke keer fluctueerde de snelheid. Je reed bijvoorbeeld 37 km. Daarna zakte de snelheid tot 33. Weer wat hard trappen. Snelheid naar 38 en zakte daarna weer met een paar kilometer. De sensor is toen terug gezet van 70 naar 40. Daarna werd het wel minder in de fluctuaties maar kreeg je het geval dat het moeilijker werd om boven de 35 km te komen.
Ik fiets nu 11 km rustig naar mijn werk met een snelheid voor 20-22km/u om niet bezweet te worden. Ik ga straks 28 km fietsen naar mijn werk. Ik hoopte met de ST1 de aanvulling van 20-22 km/u naar 36-38 km/uur te krijgen.
Dit was lastig tijdens de proefrit. Om bij de 38 uur te komen moest je toch behoorlijk bij trappen. Het zonder te zweten tempo zat voor mijn gevoel hooguit 35. (ondersteuning stond natuurlijk op 4)
Ik lees dat het lastig is om een juiste sensor instelling te krijgen. Maar de ondersteuning moet wel voldoende hoog blijven.
Heb ik mijn verwachtingen te hoog gespannen ?
Of zijn er met (andere) instellingen nog zaken te veranderen ?

Louis
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Lomito

Heel herkenbaar, ik heb een wielren-vriend uitgenodigd mijn fiets te proberen. Naast de bekende big smile vond hij de ondersteuning erg wisselend waarop ik hem vertelde dat de ondersteuning uitsluitend wordt bepaald door de input van de fietser zelf... Neemt niet weg dat er wel degelijk iets aan de hand kan zijn met de fiets, bij twijfel rest een ritje naar je dealer.

Probeer eens de sensorgevoeligheid op de Omni maximaal in te stellen.

Overigens, welkom op ons forum Louis!

Edit: even opnieuw, ik heb je bericht met een half oog gelezen... :oops: De sensorgevoeligheid staat vaak afgesteld op 50% in de Omni. Tijdens een testrit kun je dit eenvoudig aanpassen door in de Omni te kiezen voor Sensor en vervolgens die op maximaal in te stellen. Je krijgt alleen dan te voelen wat er werkelijk in de fiets aanwezig is aan ondersteuning. En afgezien van kleine schommelingen (plusmin 1-2 km/uur) zou de ondersteuning vrij constant moeten voelen.
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

De ondersteuning is wel goed constant als je zelf een constante, hoge, trapfrequentie hebt. Dus op tijd schakelen als je wat tegenwind krijgt of hoogteverschillen ziet. Dat is ook de reden dat ik erg graag een cadans meter in de fiets ingebouwd zou zien. Dit is ook de reden om niet meer heel actief naar een groter voorblad op zoek te gaan, wat ik in eerste instantie wel wilde. Een hogere trapfrequentie levert een merkbare gelijkmatiger motor ondersteuning op ( en moet dus ook tot beter accugebruik leiden) omdat de dode momenten in de omwentelingen korter zijn. Ik ben nog op zoek naar de ideale frequentie, wellicht hebben anderen al ervaring? Op dit moment denk ik dat deze op 90+ ligt maar moet het keer nauwkeurig gaan meten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST1 wordt helaas niet aangestuurd door de Omni App. De enige aanpassingen die je kunt doen vind je op de display van de ST1 zelf. Het kan zijn dat het even vogelen is met de instellingen, het kan ook zijn dat de fiets opnieuw kalibreren helpt. Kom je er niet uit, dan zou ik de dealer toch eens laten nakijken of de fiets wel helemaal in orde is. Misschien kun je een andere ST1 meekrijgen ter vergelijk?

Je haalt niet met het allergrootste gemak 45km/u op een ST1, maar het kan wel degelijk. Je zult er echter wel een beetje voor moeten werken. Ik heb zelf een ST1 X en ik haal de 45km/u echt wel, maar ga ook serieus zweten als ik die snelheid zou willen handhaven.

Het kan dus feitelijk liggen aan: de fiets en de instellingen van de fiets, je eigen conditie, de omstandigheden. Hier zul je in overleg met de dealer uit moeten zien te komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Sensor gevoeligheid heb ik maximaal staan (d.i. 90), op standje 3 haal ik een gemiddelde snelheid van 30 km per uur (in stadsverkeer met verkeerslichten) en zonder te zweten, mits de buitentemperatuur het toelaat.
Bij standje 4 gemiddeld 38 km per uur.

Ondersteuning is constant. In het begin heb ik ook last gehad met de wisselende ondersteuning maar dat lag toch aan mijn trapkracht, door meer of minder kracht op de pedalen te zetten.

Met inspanning haal je makkelijk 40 km of meer.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Je moet toch echt een constante snelheid met de ST1 kunnen aanhouden (ten minste als het een vlak landschap betreft). Je moet gewoon een goede cadans vinden.
Lukt het echt niet dan is er iets met de fiets.

Sensor gevoeligheid staat bij mij op 80%.
Het zonder te zweten tempo zat voor mijn gevoel hooguit 35.
Dat zou wel eens kunnen kloppen (hangt ook wel van je conditie en de omstandigheden af natuurlijk)
Om boven de 35Km/u uit te komen moet je trappen en begin je te zweten. Om de 40Km/u te halen moet je nog harder trappen en zweet je nog harder. Om 44,4Km/ te halen ben je al stevig calorieën aan't verbranden.

Als je met 2 vingers in de neus 45Km/u wilt halen gaat je dat niet lukken met een ST1.
(Waarschijnlijk zijn er wel sportmannen/vrouwen die dat kunnen)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Dank voor alle adviezen.
Nogmaals voor de duidelijkheid: ik verwacht niet niet zonder inspanning op 36-38 km te komen.
Ik fiets nu 20-22 km/u zonder te zweten en kan de ST1 daar 16 km/u aan toevoegen (zonder tegenwind/helling etc). ?
Of moet je dan toch naar een ST1 X of ST2 gaan kijken ?
Of maakt dat niks uit ?

Louis
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Louis,

Ik heb n ST2 en kan uit ervaring zeggen dat het mij wel lukt zonder zweten, maar hangt van temoeratuur/ conditie en de enkele reis afstand af.

Vanmorgen 48 km gefietst, geen wind, gemiddelde snelheid 42,0 temperatuur 10 graden, in geheel neit gezweet
Vanmiddag 21 graden terugreis, tegenwind 3 Bf snelheid 41,0 gemiddekd, en wel gezweet

Ik verwacht bij 36 km/h absoluut geen zweet dus!!
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Hangt ook van je kleding af... maar zelf ben ik altijd wel iets vochtig onder de helm helaas.
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Danigator
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 14 aug 2017, 15:47

Gisteren toevallig eens mn fitbit mee laten lopen en dan kun je goed zien dat met een ST1X een gelijke snelheid goed is aan te houden.
IMG_9482.PNG
IMG_9482.PNG (76.63 KiB) 5682 keer bekeken
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD :cool2:
Plaats reactie