Nieuwe ST1 heeft problemen

Andreas
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2018, 21:24

Hoi Forum!

Ik heb 11 dagen geleden een nieuwe stromer ST1 gekocht (model uit 2015 denk ik). Tijdens de testrit en ook de eerste 7 dagen na aankoop reed de fiets prima. Echter, nu inmiddels 4 dagen geleden hopen zich wat problemen op:

1: De fiets haalt geen 45km/h meer. Eerst werd de fiets op stand 4 tot ca. 45.5km/h maximaal ondersteund. Ik kon zo bij hard trappen, ongeacht weer en wind zeker 47km/h halen. Nu stopt de motor al met ondersteunen bij 36km/h. De motor geeft gelijkmatig van veel ondersteuning (36km/h >>>) geen ondersteuning meer (38km/h), waardoor ik amper 40km/h kan halen.

2: De accu moet behoorlijk lang laden. Als ik thuis kom is de accu meestal leeg tot 10% (60km gefietst). Het laden duurt dan ca. 8,5 uur naar 100% i.p.v. de 2-3 uur die in de gebruikershandleiding staat aangegeven. Ook kwam het bij mij voor dat ik een uur na thuiskomst de fiets wilde opladen en bleek dat de 10% resterende accuspanning weg was. De display gaf 0% aan, terwijl er een uur daarvoor nog 10% leek te zijn.

3: De snelheidsmeter doet het niet meer. Tijdens een rit van 2 dagen geleden viel de snelheid op de display opeens weg naar 0.0km/h. Ook nu blijft er gewoon tijdens ritten 0.0km/h staan. Ik heb zelf de accu verwijderd en opnieuw geplaatst, opnieuw opgestart, opnieuw de accu volgeladen, contacten gecontroleerd. Het vreemde is dat de motor nog steeds bij een snelheid rond de 35km/h ingrijpt en stopt met ondersteunen.

Ik heb de dealer benaderd en deze geeft aan de fiets te willen repareren. Maar eigenlijk ben ik het daar niet mee eens. Als ik de fiets al een jaar in mijn bezit had, dan had ik het prima gevonden om de fiets onder garantie te laten repareren. Nu blijkt echter na de eerste week al dat er allerlei gebreken zijn die de beloftes van het product niet waarmaken. De dealer is op dit moment in overleg met het "hoofdkantoor" om "een en ander te bespreken", maar dat laat nog even op zich wachten.

Verder is de fiets helemaal geweldig. Het is een feestje om er op te rijden.

Mijn vragen aan jullie:
- Zijn er mensen die dezelfde (soort) problemen hebben ondervonden?
- Zo ja, zijn daar inmiddels al bekende oplossingen voor?
- Wat is jullie advies betreffende reparatie/inruilen nieuwe fiets/aankoopbedrag terug?

Groeten van Andreas
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn advies: laten repareren.

Hoe vervelend en teleurstellend het ook is als je Stromer het zo kort na aankoop niet meer goed doet: je bent getroffen door opstartproblemen. Als de oorzaak van al jouw problemen toevallig in hetzelfde defect is gelegen, dan is het dus "een" opstartprobleem, maar of dit het geval is durf ik je niet te zeggen. Daarvoor weet ik te weinig van de techniek van de ST1.

Mijn ervaring is dat opstartproblemen bij Stromers in verreweg de meeste gevallen gewoon verholpen worden, en als het eenmaal achter de rug is dan rijdt je ST1 weer als een zonnetje.

Als je je vertrouwen in deze ST1 toch verloren bent, dan heb je op dit moment nog geen wettelijk recht op je geld terug. De dealer heeft namelijk ook rechten, en één van die rechten is dat je de dealer de kans zult moeten geven om een defect binnen een redelijke termijn te verhelpen.

Mocht de ST1 binnen afzienbare tijd na reparatie nog steeds/opnieuw kuren vertonen, of mocht herstel extreem lang duren, dan wordt het een ander verhaal, maar zover ben je nog niet. (En we hopen natuurlijk allemaal dat het zover ook niet gaat komen.)

Als je liever nu een upgrade hebt vanaf de ST1, dus een duurder product bij dezelfde dealer wilt aanschaffen, dan kun je daar natuurlijk op elk gewenst moment over in gesprek gaan met de dealer. Maar dat is dan op dit moment iets waar jullie onderling uit moeten zien te komen, want zoals gezegd: jij hebt recht op een deugdelijk product, maar de dealer heeft het recht om problemen op te lossen (binnen een redelijke termijn etc.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PS: Als deze ST1 inderdaad (dik) drie jaar oud is, dan ga ik er vanuit dat ook de accu die leeftijd heeft. Het is afhankelijk van de leeftijd van de accu en vooral van hoe er tijdens de opslag van de ST1 mee is omgegaan, hoe goed die accu nog is. Het is denk ik sowieso een goed idee om de dealer te vragen om die accu door te (laten) meten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Vreemd maar gelukkig heb ik deze problemen nooit gehad. Wel zou ik de accu gelijk opladen als je die zover leeg rijdt en niet een uur wachten.
Benieuwt wat de oplossing gaat worden.
Een model van 2015 en nu pas verkocht. Laat dan ook de software eens nakijken.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 03 nov 2018, 08:09 Wel zou ik de accu gelijk opladen als je die zover leeg rijdt en niet een uur wachten.
Waarom? Als je de accu leeg rijdt is hij niet 100% energieloos. Leeg vanuit de fiets bekeken wil zeggen: accuspanning lager dan een bepaalde spanning (bij de ST1 waarschijnlijk ongeveer 33V).
Wat je zeker moet voorkomen is dat de accu echt leeg raakt (accuspanning ver onder de 30V), maar zelfontlading gaat nou niet zo snel dat je binnen het uur in de paniek fase zit. Bij een gezonde accu duurt het dan nog zeker weken tot maanden voordat het vervelend wordt, maar zo lang zou ik het ook niet laten staan.

Mijn advies: als je de accu (volgens de fiets) leeg rijdt, laadt hem dan binnen een paar dagen weer op. Als de accu ruim binnen een week opgeladen wordt zit je nog met ruime marge in de veilige zone.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer adviseert in de ST1 handleiding om de accu bij volledig leeg rijden direct weer op te laden om diepontlading te voorkomen. Natuurlijk gaat dat niet binnen 24 uur verkeerd (hoewel ik het bij -10 in een fietsenstalling nog moet zien), maar ik zie geen enkele reden om het advies van Stromer niet op te volgen. Ik zie wel een hele goede reden om de handleiding wél te volgen: het niet volgen van de handleiding van de fabrikant kan namelijk leiden tot verlies van garantie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Stromeur schreef: 03 nov 2018, 10:49 Ik zie wel een hele goede reden om de handleiding wél te volgen: het niet volgen van de handleiding van de fabrikant kan namelijk leiden tot verlies van garantie.
Een pragmatische reden om de handeleiding te volgen is, voor mij, wanneer (thuis) afstap zet ik hem in de schuur, opslot en aan de lader. Zou ik een van die drie vergeten, dan moet ik er voor terug. :D
In mijn geval waarschijnlijk 3 keer, omdat ik me blijf afvragen had ik hem nu al ... :oops:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 03 nov 2018, 10:49 (hoewel ik het bij -10 in een fietsenstalling nog moet zien)
Bij lage temperaturen zakt de capaciteit *in* de accu niet, alleen zakt de hoeveelheid energie die eruit komt. Niks aan de hand dus.

Maar ik ben het met je eens voor wat betreft volgen van handleiding. Ik reageerde vooral op het stukje: "zorg dan dat je binnen een paar uur..."
Een lege accu is geen reden tot paniek.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Tony Mb schreef:Wel zou ik de accu gelijk opladen als je die zover leeg rijdt en niet een uur wachten.
FreddyH schreef: 03 nov 2018, 09:17 Bij een gezonde accu duurt het dan nog zeker weken tot maanden voordat het vervelend wordt, maar zo lang zou ik het ook niet laten staan.

Mijn advies: als je de accu (volgens de fiets) leeg rijdt, laadt hem dan binnen een paar dagen weer op. Als de accu ruim binnen een week opgeladen wordt zit je nog met ruime marge in de veilige zone.
Stromeur schreef: 03 nov 2018, 10:49 Stromer adviseert in de ST1 handleiding om de accu bij volledig leeg rijden direct weer op te laden om diepontlading te voorkomen.
Direct is dus een rekbaar begrip :bn:

In theorie heb je waarschijnlijk wel gelijk, heb niet de kennis om daaraan te twijfelen maar...
Aankomen, fiets wegzetten, opladen... klaar, niet meer aan denken, zo doe ik het :az
Maar vergeet ik het is een keertje is dat dus gelukkig niet direct een probleem.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tony Mb schreef: 03 nov 2018, 19:46 Maar vergeet ik het is een keertje is dat dus gelukkig niet direct een probleem.
Daar was het me om te doen. Natuurlijk is het handig om je fiets bij aankomst meteen op te laden, dan staat hij immers klaar als je hem weer nodig hebt.
Maar in paniek raken als de accu leeg is is dus niet nodig :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie