Tweedehands ST1

Aaron
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 aug 2017, 12:34

Hallo iedereen
Ik ben nieuw en kan jullie hulp gebruiken.
Ik ben dus op zoek naar een snelle e-bike en kwam bij een tweedehands Stromer st1 terecht (demomodel).
De fiets is van 2016 en krijgt een 522 batterij die +-1000 km heeft gereden.
prijs €2499 en gratis thuis geleverd.
Mijn vraag: ik werk op 30 km van thuis en wil deze afstand (totaal 60km) liefst op de snelste stand overbruggen. Ik weet dat ik geen 60 km kan halen op 1 lading maar ik kan laden op het werk. Hoeveel km zou ik halen met 1 lading en fietsen op de hoogste stand? De fiets heeft enkele gebruikssporen maar ziet er verder goed uit en heeft geen verdere gebreken. En de verkoper geeft 6maanden garantie.
Is dit een goede deal of toch beter niet doen. Een nieuwe st1 met 630 wh is momenteel te duur.

Groeten Aäron
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Aäron, kijk ook eens in dit topic. Daarin vind je ongetwijfeld het antwoord op je vraag over de actieradius.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Helaas staan in die verzameltabel nog geen gegevens van ST1 rijders. Ik denk dat het even wachten is totdat één van onze forumleden met een ST1 zich in dit topic meldt met ervaringen.

Overigens denk ik dat het net wel gaat lukken, 30km enkel, mits de accu nog in goede conditie is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromeur heeft gelijk, info van ST1 rijders ontbreekt in dat topic (er is wel wat te vinden in het ST1 topic). Anders even hier kijken.
Witte ST3 van maart 2019
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Op standje 4 haal je met een 522 wh accu en normale weersomstandigheden rond de 30 km.
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

30km haal ik niet in standje 4.
ST1 van 1,5 jaar oud en een 622Wh accu.
Redelijk vlakke weg, weinig verkeerslichten en 1 brug met redelijk stijging percentage.

26-27 km is bij mij het matje, weeg zelf zo'n 80 kg.

In standje 3 haal je makkelijk 30 km.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Aaron
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 aug 2017, 12:34

Dus als ik jullie mag geloven, is dit niet wat ik zoek om mijn woon-werk van 60 Km te doen. Zijn er andere opties????

Aaron
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Aaron schreef: 21 aug 2017, 12:45 ...De fiets is van 2016 en krijgt een 522 batterij die +-1000 km heeft gereden....
Mijn vraag: ik werk op 30 km van thuis en wil deze afstand (totaal 60km) liefst op de snelste stand overbruggen. Ik weet dat ik geen 60 km kan halen op 1 lading maar ik kan laden op het werk. Hoeveel km zou ik halen met 1 lading en fietsen op de hoogste stand? ...Is dit een goede deal of toch beter niet doen. Een nieuwe st1 met 630 wh is momenteel te duur
Voorlopige conclusie: Je hebt het juist gezien. De 60 km op de snelste stand (standje 4) overbruggen met deze tweedehandse 522 Wh Stromer lijkt onmogelijk. Zelfs met een 1,5 jaar oude (sterkere 622 Wh) accu zal de 30km op standje 4 ook al een uitdaging worden. Op standje 3 lijkt de 30 km wel weer haalbaar, maar dat betekent dat je via spierkracht een grotere bijdrage moet leveren.


Het stroomverbruik is van een aantal factoren afhankelijk. In de post Stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius heb ik er een stukje tekst over geschreven. Als je (veel) minder een beroep doet op de elektrische ondersteuning dan gaat het wel lukken om een grotere afstand (en zelfs de 60 km?) te overbruggen op een ST1 met 522 Wh accu, maar meer spierkracht inbrengen is iets wat je niet wilt.

Bij een 522 Wh accu blijft het halen van de 30 km grens met ondersteuning in stand 4 een uitdaging (als ik mijn voorgangers mag geloven). Je zult voor het overbruggen van de 30 km al ook een zwaardere accu moeten gaan plaatsen en de acculader moeten meenemen (of een tweede acculader moeten aanschaffen zodat je die niet telkens hoeft mee te nemen) zodat je de accu voor de terugreis op je werk weer kunt opladen.

Rekening houdend met het feit dat de accu van deze aangeboden Stromer ST1 al een jaartje oud is, mag je er van uit gaan dat de maximale actieradius niet meer zal worden gehaald. Als je liever jezelf laat rijden dan jezelf (deels) in het zweet te werken, dan is er onder de voorwaarden die je stelt eigenlijk maar 1 optie: De tweedehands fiets kopen PLUS daarbij een nieuwe accu aanschaffen (liefst een zwaardere omdat je anders al snel op het randje van de actieradius komt) en de oude accu aanhouden en meenemen op je fietstochten. Reinout (hier ook actief op het forum) neemt ook altijd zijn reserve accu mee in zijn fietstas. Mocht je meer dan 1 acculading nodig hebben om de enkele reis te maken, dan moet je naast een reserve-accu ook een oplader mee (of een tweede oplader aanschaffen en plaatsen op je werk).
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Ik kan wel een schatting maken op basis van de stroomverbruiktabel waar een gemiddeld stroomverbruik van 13,0 Wh/km voor de ST2(s) genoteerd wordt en voor de ST1x gemiddeld 12,9 Wh/km... Dat ligt aardig bij elkaar terwijl ik zou verwachten dat het stroomverbruik van de ST2 hoger zou liggen door het hogere koppel (40 ipv 35 Nm). Maar goed, dan rekenen we dus met een stroomverbruik van 13,0 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 35,2 km/uur.

Met een 522 Wh en 10% restcapaciteit is de theoretische actieradius dan 522 x 0,90 / 13,0 = 36,2 km... als de accu nieuw is. Met een één jaar oude accu zou ik rekening houden met ongeveer 20% degeneratie ofwel 36,2 x 0,8 = 29,0 km. Het is dus krap aan maar de actieradius is eenvoudig op te krikken door niet altijd in de hoogste ondersteuningsstand te rijden. Kom je een paar kilometer te kort dan is het geen drama om die laatste kilometers in stand 2 of 3 te rijden ipv 4.

In de winter gaat de actieradius verder omlaag door de lage temperaturen, reken dan op zo'n 20 km op stand 4. Lijkt mij geen feest.
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Aaron

vandaag op standje 3 gereden en haal met een beetje moeite 40 km/h en een actieradius van meer dan 30km. Relaxed rijden tussen de 30 en 35km.
Zoals eerder aangegeven door een ander forum lid je kan natuurlijk altijd terug naar stand 3 en 2 als de batterij leegt raakt. Optimaal gebruik maken van de recuperatie en anticiperen bij verkeerslichten.

Maar realiseer je ook dat in de winter de buitentemperatuur, fietsverlichting en wind mee gaat tellen.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Plaats reactie