Sensorgevoeligheid aanpassen ST1

Plaats reactie
ThieuStaf
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2018, 17:36

Beste leden,

Sinds begin deze week ben ik, voor mezelf alvast, een trots eigenaar van een Stromer. Gezien het mijn eerste stappen zijn in de speed pedelec wereld, heb ik gekozen voor een ST1. Ook gezien deze financieel net iets haalbaarder wordt dan de andere modellen, maar ik weet niet wat de toekomst nog zal brengen als deze me zo blijft bevallen...

Ik had graag bij jullie, de wat meer ervaren Stromerrijders, wat informatie ingewonnen.

Ik merk bij het fietsen dat fiets echt wel krachtig is, maar wat me een beetje opvalt is dat bij het moment ik niet genoeg kracht op de pedalen zet, dat de ondersteuning kort afneemt (wegvalt). Volgens mijn dealer is dit normaal, en moet ik wat zoeken naar mijn ideale manier van rijden. Je kan dus naast je batterijniveau zien aan de pijltjes hoeveel kracht je zet...

Nu via wat leeswerk op het forum hier heb ik al regelmatig gelezen over sensorgevoeligheid. Kan iemand me hier wat meer over vertellen, of vind ik dit hier ergens terug op het forum? Wat doet dit percies? Zou dit mijn 'probleem' kunnen verhelpen?

Bedankt alvast!

Groetjes!! :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd met je aankoop! Leuk dat je nog een ST1 op de kop hebt weten te tikken, zoveel zul je die niet meer vinden bij dealers.
ThieuStaf schreef: 04 aug 2018, 17:53 Nu via wat leeswerk op het forum hier heb ik al regelmatig gelezen over sensorgevoeligheid. Kan iemand me hier wat meer over vertellen, of vind ik dit hier ergens terug op het forum? Wat doet dit percies? Zou dit mijn 'probleem' kunnen verhelpen?
Mijn eerste advies: begin met het lezen van de handleiding, daarin wordt de werking van de trapsensor uitgelegd ;)

De trapsensor bepaalt, aan de hand van de kracht die jij op de pedalen zet, hoeveel de motor ondersteunt. De gevoeligheid van de sensor kun je instellen: hoe gevoeliger, des te krachtiger de motor-ondersteuning, maar ook hoe kleiner je actieradius.

Je dealer heeft gelijk, maar hij heeft je maar de helft uitgelegd. Het klopt dat je voor jezelf de ideale manier van fietsen op een Stromer moet zien te vinden, het hangt o.a. af van je gewicht, je conditie en hoeveel je zelf mee wil trappen. Wat ontbreekt in het verhaal van de dealer, is dat vogelen met de gevoeligheid van de trapsensor één van de manieren is om je hierbij te helpen:

Sensor ST1 instellen.png
Sensor ST1 instellen.png (87.61 KiB) 4733 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ThieuStaf
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2018, 17:36

Top, bedankt voor je antwoord! Ik ga er vandaag meteen mee aan de slag! :ay
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Die sensor meet de kracht die je op de pedalen zet. Hoe hoger je die instelt hoe meer je trapkracht wordt versterkt.
Wel als je geen druk op de pedalen zet stopt de ondersteuning, en dan duurt het een ogenblikje voor de ondersteuning weer oppakt. Je moet dus leren om een constante gelijkmatige kracht op de pedalen te zetten. Na enkele keren fietsen gaat dat vanzelf beter, gewoon niet te veel aandacht aan geven.
Bij mij staat de censorgevoeligheid op 90%=max, kan ik mooi snelheid mee halen en aanhouden :ay (Al vliegen tegenwoordig de Xen, 2tjes en Essen me rond de oren :aq )

Als je echt op je dooie gemakje gaat fietsen en bv naast een gewone fiets rijdt voor een babbeltje te doen dan voel je goed de werking van deze sensor.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Zoals de vorigen reeds zeggen ....je moet blijven duwen anders geen ondersteuning. Bij mij staat de ondersteuning op 80% en dit is meer dan voldoende op stand 2 haal ik eenvoudig via goed schakelen een 38 gemiddelde... en kan zeker een 40à 50 km rijden met een bat. van 500W.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie