Pagina 2 van 3

Re: Aankoop overjarige ST1 Platinum

Geplaatst: 11 jul 2018, 19:38
door Stromeur
andy666 schreef: 11 jul 2018, 08:48 Waar zitten de verschillen met het nieuwe ST1 model?
De nieuwe ST1 heeft technieken die 4 jaar jonger zijn, 27,5" wielen (versus 26" op de oude ST1), een OMNI met Bluethooth, een krachtigere motor, een accu die te upgraden is tot eentje van 983Wh, krachtigere koplamp, remlicht, toeter en ik vergeet vast nog wel het één en ander.

Verder is mijn advies: lees jezelf eens goed in in de materie en maak wat testritten op de ST1 die je op het oog hebt zodat je weet hoe hard jij ermee kunt rijden. (Wij kennen jouw conditie namelijk niet.)

Leuk leesvoer:

Topic over de nieuwe ST1:
viewtopic.php?f=13&t=1387

Handleiding van de oude ST1:
https://www.stromerbike.com/fileadmin/u ... 13_web.pdf

Topic over vermogen, stroomverbruik, snelheid, vermogen en actieradius:
viewtopic.php?f=8&t=86

Topic over de Stromer accu (en dat is echt wel andere koek dan een smartphone-batterijtje):
viewtopic.php?f=8&t=646

Re: Aankoop overjarige ST1 Platinum

Geplaatst: 11 jul 2018, 20:09
door andy666
Bedankt voor de links. Inlezen en testen zal ik sowieso doen! :)

Re: Aankoop overjarige ST1 Platinum

Geplaatst: 11 jul 2018, 22:26
door FreddyH
En maak vooral een meerdaagse proefrit: 2 aaneengesloten dagen woon-werk zegt heel veel over hoe de fiets bevalt. Als je niet helemaal lekker zit voel je dat niet altijd op de eerste dag...

Re: Aankoop overjarige ST1 Platinum

Geplaatst: 11 jul 2018, 22:34
door buco
FreddyH schreef: 11 jul 2018, 22:26 En maak vooral een meerdaagse proefrit
Da’s waarschijnlijk de beste tip die je kan krijgen.

Re: Aankoop overjarige ST1 Platinum

Geplaatst: 12 jul 2018, 01:24
door Wiebe
Heuh? Andere topic zegt 26" wielen, heb ik iets gemist?

Re: aankoop overjaarse ST1 Platinum

Geplaatst: 12 jul 2018, 07:49
door Tomasj
Stromeur schreef: 11 jul 2018, 12:39 Li ion batterijen (die gebruikt Stromer) kennen geen geheugen-effect. Gewoon het advies van Stromer opvolgen (zie handleiding) en zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren.

Overigens vind ik de prijs voor deze nieuwe ST1 te hoog.
Li-ion batterijen hebben ook een geheugeneffect, maar wel veel beperkter dan andere batterijen. De batterijen werken met een vloeibaar elektrolyt, en op termijn gaat dat elektolyt kristalliseren. Wel is het zo dat het geheugeneffect bij Li-ion veel kleiner is dan bij de meeste andere batterij-technologiën
andy666 schreef: 11 jul 2018, 12:28 BTW,

volgens mij maakt tussentijds opladen wel degelijk een verschil uit hoor. Hoe meer je batterijen moet opladen hoe sneller ze stuk zijn. Door tussentijds opladen moet je 2x zo veel opladen. Akkoord, je moet niet telkens volledig opladen dus een halverig van de levensduur zal het niet zijn maar ik denk echt wel dat de batterij minder lang zal mee gaan. Kijk maar naar een GSM die je elke dag moet opladen. Na 2 jaar is het beste van de batterij er af :cry:
Dit is dus absoluut en helemaal fout voor Li-ion batterijen. Bij Li-ion batterijen gaat de kristallisatie van het elektrolyt veel sneller indien je je batterij meer ontlaadt.
De typische performantie van Li-ion batterijen is een verlies van 20 % van de capaciteit na 600 volledige ontladingen. Indien je diezelfde batterij slechts voor 80% ontlaadt duurt het 900 laadcycli alvorens je diezelfde 20% batterijcapaciteit verliest en bij 60% ontlading duurt het 1500 laadcycli alvorens je diezelfde 20% batterijcapaciteit verliest (hangt ook nog af van andere parameters, maar dit is één van de belangrijkste).
Aangezien een Stromer ongeveer 14 W/km verbruikt ga je 20 % batterijcapaciteit verliezen na 26000 km indien je iedere keer volledig ontlaadt, bij cycli van 80% ontlading is dat pas na 32000 km, bij 60% ontlading na 40000 km en bij cycli van 40% ontlading na 53000 km.

Re: Aankoop overjarige ST1 Platinum

Geplaatst: 12 jul 2018, 07:57
door Tomasj
En ik denk trouwens dat het feit dat niet iedere stand van de RD10 speed even bruikbaar is, een reden is om die fiets per definitie niet te overwegen. Misschien bevalt hij jou wel, ik vermoed dat stand 3 en 6 van de RD10 speed voldoende zijn voor veel fietsers. Je kan die fiets met een 750Wh batterij kopen voor enkele 100-den EUR meer dan de ST1, en die fiets is op een aantal punten moderner en beter dan de ST1 volgens mij.
Zo heeft hij onder meer een krachtiger voorlicht en veel betere remmen
Maar wacht dus eerst even die fietsleasing af op je werk, dat lijkt me het beste advies :ay

Re: aankoop overjaarse ST1 Platinum

Geplaatst: 12 jul 2018, 08:04
door FreddyH
Tomasj schreef: 12 jul 2018, 07:49 Aangezien een Stromer ongeveer 14 W/km verbruikt ga je 20 % batterijcapaciteit verliezen na 26000 km indien je iedere keer volledig ontlaadt, bij cycli van 80% ontlading is dat pas na 32000 km, bij 60% ontlading na 40000 km en bij cycli van 40% ontlading na 53000 km.
Het idee is juist, maar de berekening kan ik niet volgen. De genoemde ST1 heeft een 630 Wh accu. Met een verbruik van 14 Wh/km kom je dan per volle lading 45 km ver. Dat 600 keer is volgens mij 27000 :bn:

Re: aankoop overjaarse ST1 Platinum

Geplaatst: 12 jul 2018, 08:27
door Tomasj
Er zit een klein afrondingsfoutje in de berekening ik heb trouwens met 620 Wh gewerkt. Maar de boodschap blijft dezelfde.

Re: aankoop overjaarse ST1 Platinum

Geplaatst: 12 jul 2018, 09:58
door FreddyH
Tomasj schreef: 12 jul 2018, 08:27 Er zit een klein afrondingsfoutje in de berekening ik heb trouwens met 620 Wh gewerkt. Maar de boodschap blijft dezelfde.
Zoals ik al schreef: het idee is juist :ay