Aankoop overjarige ST1 Platinum

andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en daarbovenop ben ik ook een echte leek op het gebied van SP.

Mijn woon-werkverkeer is dagelijks 50km. Tot voor kort deed ik dit ofwel met de motor ofwel met een cyclocross fiets. Aangezien ik richting Antwerpen moet, er nu al om 06u 's morgens files staan en er in september grote werken beginnen op de ring van Antwerpen ga ik mijn motor verkopen en een elektrische fiets kopen.

Ik ben begonnen met het kijken naar een degelijke gewone elektrische fiets en deze dan iets sneller te laten rijden. Daarna ben ik gaan uitkijken naar SP maar na wat inlezen heb ik dan weer geleerd dat die standaard fietsen met middenmotor niet echt geschikt zijn voor deze snelheden en dat er redelijk wat problemen zijn met ketting en tandwielen (met R&M als enige uitzondering blijkbaar). Dan ben ik uitgekomen op de Qwic RD10 Speed maar nu lees ik weer her en der dat er iets mis is met de afregeling van de standen en dat stand 4 en 5 blijbkaar niet bruikbaar zijn.

Een gewone Stromer is mij te duur. Ik weet niet hoe lang ik op mijn huidige werkplaats nog kan blijven dus het geld van de verkoop van de motor ga ik niet investeren in de SP. De bedoeling is dat ik de investering op 2, max. 2,5 jaar 'terugverdiend' heb met mijn fietsvergoeding.

Nu zag ik op eeen tweehandssite een advertentie staan voor een splinternieuwe Stromer ST1 Platinum met 630Wh batterij en 500W motor voor 3.590€

Is dit een goede prijs? Waar zitten de verschillen met het nieuwe ST1 model? Kan ik met deze fiets vlot een gemiddelde snelheid van 35 a 37km/u halen (90% van mijn traject bestaat uit lange rechte stukken via kleine wegen)
Kan ik met deze fiets de dagelijkse afstand van 50km overbruggen (ook in de winter, bij regenweer, met veel wind of als de batterij al een jaartje ouder is)? Ik zou de batterij wel kunnen opladen op mijn werk maar vermits een batterij maar een bepaald aantal keer kan opgeladen worden zou dit dadelijk de levensduur van de batterij halveren.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

- 25km enkel ga je met gemak redden met een 630wh accu, maar je zult wel op het werk bij moeten laden.
- De prijs is schappelijk, Stromers zijn nou eenmaal dure fietsen.
- Hou er wel rekening mee dat 20 inch de grootste maat is van de ST1. Als je te lang bent is dit geen optie.
- In vergelijking met een middenmotor is een Stromer een stuk minder slijtagegevoelig vanwege de achterwielmotor.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Lijkt me toch wel wat aan de dure kant voor een niet nieuwe St1 (dus geen ST1x)
Ik heb mijn ST1 2800€ betaald.

50 km is in de winter echt wel het maximum.
Opladen op het werk kan geen kwaad en schaad de batterij niet. Ik doe het ook voor 22,5 km enkel. Hierover staan genoeg items hier op het forum.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Kijk ook eens naar een Bulls, die liggen qua prijs een stuk gunstiger en schijnt ook een puike fiets te zijn

Hier wat info over Freddy zijn stalen ros:

viewtopic.php?f=23&t=1326

En die 3590 voor een garantieloze (neem ik aan) fiets, vind ik ook aanzienlijk.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Of een overjaars/tweedehands ST1X dan wel ST2?
Het is toch wel een stevig bedrag voor deze ST1 en het verschil met een overjarige/gebruikte ST1X dan wel ST2, kan weleens meevallen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Ik vermoed dat die ST1 gewoon van bij Vanderveken in Retie komt? Die adverteren ook op 2dehands. Dus ik vermoed dat die gewoon met 2 jaar garantie komt.

Of het een goede deal is, kan ik niet over oordelen. Maar je kan altijd eens informeren of je nog wat extra korting krijgt he. Ik denk dat ze er ondertussen wel vanaf willen :D
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Fiets komt inderdaad van bij Van Der Veken :)
Dus het is een nieuwe fiets en ik ga er wel van uit dat er 2 jaar garantie op zit.
Net een mailtje gekregen van hen dat het om de 20" versie sport gaat en die zal volgens mij net iets te groot zijn voor mij. Ik ben 1m72 maar weet uit motor ervaring dat ik korte beentjes heb :mrgreen:

Net trouwens nieuws gekregen van onze HR man dat ze bezig zijn met een dossier over fietsleasing. Eind augustus zou er meer nieuws zijn. Waarschijnlijk zal ik mijn aankoop dan ook uitstellen tot dan in de hoop dat ik een Stromer kan leasen voor een prijsje :cool2:
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

BTW,

volgens mij maakt tussentijds opladen wel degelijk een verschil uit hoor. Hoe meer je batterijen moet opladen hoe sneller ze stuk zijn. Door tussentijds opladen moet je 2x zo veel opladen. Akkoord, je moet niet telkens volledig opladen dus een halverig van de levensduur zal het niet zijn maar ik denk echt wel dat de batterij minder lang zal mee gaan. Kijk maar naar een GSM die je elke dag moet opladen. Na 2 jaar is het beste van de batterij er af :cry:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Li ion batterijen (die gebruikt Stromer) kennen geen geheugen-effect. Gewoon het advies van Stromer opvolgen (zie handleiding) en zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren.

Overigens vind ik de prijs voor deze nieuwe ST1 te hoog.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco

De prijs vind ik ook erg hoog.
Plaats reactie