Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Stromer's definitieve doorbraak in de speed pedelec markt. Relaunch Edition in 2019.
Plaats reactie
jovdt
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48

Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door jovdt » 29 mei 2018, 17:33

Na wat testen toch wat vragen bij de schlumpf drive (lawaai en andere niet echt fijne dingen ) vandaar beslist de gehele as te vervangen door een gewone crank. Fiets was in garantie en de dealer zag het wel zitten om die ombouw te doen....hopelijk nu wat normaler rijgedrag.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 5538
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door Stromeur » 29 mei 2018, 21:24

Moest de Schlumpf Drive niet een drup olie hebben? Dat ding kan bijna niet stuk. Of kon je er gewoon niet aan wennen?
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

jovdt
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door jovdt » 29 mei 2018, 22:16

Heb de indruk dat de dealer er ook niet echt veel vanaf weet....vandaar de optie om alles te vervangen naar iets waar de meeste dealers wel kunnen aan werken... Waarschijnlijk zou de drup olie al wel veel oplossen maar de vraag blijft wat na de garantie als er dan toch wat fundamenteel schort? Vandaar de optie om alles naar iets meer gewoon te vervangen. Misschien ben ik verkeerd maar toch gekozen voor de meeste zekerheid....Ik begreep zelf de functie niet echt, soms draaiden de pedalen gewoon loos en moest een trap weer alles oplossen ...maar het gebeurde niet altijd zoals uitgelegd en van daar de beslissing.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 5538
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door Stromeur » 29 mei 2018, 22:25

De Schlumpf Drive is een mooi stukje onderhoudsarm mechaniek dat weinig eist, behalve zo nu en dan (1 a 2x per jaar, beetje afhankelijk van het aantal km's dat je ermee wegtikt) een drupje speciale olie op de juiste plaats, meer niet. Maar het is inderdaad lastig als een dealer niet weet hoe ermee om te gaan. Je ziet ze ook niet heel veel op fietsen dus ik snap het wel, ook al ben ik persoonlijk wel groot fan van deze vinding.

Maar als jij tevreden bent met een mod naar een regulier derailleur en het kan binnen garantie, helemaal prima natuurlijk. :ay
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 652
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door Tony Mb » 31 mei 2018, 09:37

Zou de schlumpf drive op een normale ST1 passen?
Ik moet namelijk mijn trapas toch vervangen wegens te veel speling.

Als het min of meer een plug and play montage is zou ik eventueel de schlumpf wel van je willen overnemen (moest je dat sowieso al willen natuurlijk).
Misschien kan je het eens aan je fietsenmaker vragen?
ST1 Step Through, 2017, zwart, 7250Km... and counting

jovdt
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door jovdt » 31 mei 2018, 22:16

Zal ik zeker doen. Ik laat het je weten wat de dealer zegt; De stukken komen pas volgende week binnen ....dus je hoort het wel.

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 652
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door Tony Mb » 31 mei 2018, 23:02

:ay
ST1 Step Through, 2017, zwart, 7250Km... and counting

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door rvaneijk » 01 jun 2018, 08:38

Bultaco heeft de schlumpf drive ook gemonteerd op haar speed-pedelecs. Ik moest even wennen aan de low/high gear tijdens de proefrit. Maar voor je het weet gaat het schakelen heel gemakkelijk. Met de hak van de schoen een klein tikkie en je schakelt.

Ik vind de schlumpf drive een mooie uitvinding. Op het internet vind je (duidelijke) onderhoudsdocumenten. Zie bijvoorbeeld:

Knipsel.PNG
Bron: http://www.schlumpfdrive.com/index.php/technical-documents-241.html?file=files/Schlumpf-Dateien%20EN/WartungEN-Schlumpf/Maintenance-Schlumpf-High-Speed-Drive.pdf
Knipsel2.PNG
Bron: www.greenspeed.com.au/Schlumpf-Mountain-Drive.Manual.pdf

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 652
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door Tony Mb » 01 jun 2018, 10:14

Stil nou, straks wil hij hem nog houden ;) :lol:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 7250Km... and counting

jovdt
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48

Re: Weg met schlumpf en op naar een normale crank

Bericht door jovdt » 13 jun 2018, 22:43

Lang moeten wachten op de stukken van Stromer maar uiteindelijk in orde....rijdt nu geweldig! 38 km/u op stand 2 is ontspannen vol te houden en de bat. gaat dan ook lang genoeg mee. De schlumpf ligt klaar voor de aanvrager :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast