Wat kost onderhoud bij rond 5000km per jaar?

Plaats reactie
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Ik heb mijn ook laten vallen op een overjarige ST1 met een dikke accu. Wat voor onderhoudskosten moet ik rekenen bij 5000km per jaar fietsen? Ik bedoel niet de gewone onderhoud (poetsen, smeren indien nodig, oppompen, maar problemen met elektronica, motor of accu.

Hoe lang gaat een stromer mee kwa aantal jaren of kwa aantal kilometers?

Alvast bedankt voor het lezen!
RoRo
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mei 2017, 08:07

Ketting € 20,=
Cassette € 50,=
Remblokjes € 20,=

Heb nu 10k weg in 2 jaar en de ketting en remblokken zijn weer aan vervanging toe.

Verder lekke band gehad (nieuwe binnenband), controller kapot gegaan onder garantie nieuwe motor gekregen en er zijn 2 spaken vervangen.

Accu is na 2 jaar nog top (zelfde actie radius als bij nieuw). Rij dagelijks woon/werk het hele jaar door.
ST1 sinds april 2016, 400 km per maand
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ga er vanuit dat je accu 3-6 jaar meegaat (als in: dat hij rond die tijd nog maar 80% van de oorspronkelijke capaciteit heeft, de accu kan dan nog gewoon gebruikt worden). De ST1 accu kan gereviseerd worden, ga ervan uit dat dit ongeveer 300-400 Euro kost voor het vervangen van alle cellen.

De motor in de ST1 is een direct drive motor, daarin zitten geen koolborstels of tandwielen. Een direct drive motor heeft normaal gesproken nauwelijks slijtage. Daarmee zou je probleemloos 50.000-100.000 km moeten kunnen rijden. Je kunt natuurlijk altijd pech hebben dat een spoel niet lekker gewikkeld is of zo, waardoor hij eerder stuk gaat. Dit komt niet vaak voor.

De rest van de fiets is onderhoud zoals hierboven al vermeld.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

FreddyH schreef: 19 aug 2018, 11:47 De motor in de ST1 is een direct drive motor, daarin zitten geen koolborstels of tandwielen. Een direct drive motor heeft normaal gesproken nauwelijks slijtage. Daarmee zou je probleemloos 50.000-100.000 km moeten kunnen rijden. Je kunt natuurlijk altijd pech hebben dat een spoel niet lekker gewikkeld is of zo, waardoor hij eerder stuk gaat. Dit komt niet vaak voor.
Nadeel van de ST1 motor is dat de controler in de motor is ingebouwd en die kan helaas al wel eens stuk gaan, bij mij na een 4000km. Dit was wel na een rit door de sneeuw fiets reed nog perfect maar het licht ging niet meer uit tenzij je de batterij er uit haalde.
Voor de rest verwaarloosbare kosten... één of twee keer gaan tanken met een auto dekt die kosten ruimschoots...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie