Pagina 2 van 11

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 17 nov 2018, 21:25
door Stromeur
Ik ben wel in voor dergelijke bescherming, alleen die harnassen zijn vaak zo bloedheet en ik wil ook nog kunnen trappen op de Stromer. Het blijft zoeken naar een compromis, zeker in de zomer.

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 17 nov 2018, 22:02
door allesstroomt
Ik vraag me wel af of dit soort harnassen ook botbreuken kunnen voorkomen? Beperk je er niet vooral de schaafwonden mee?

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 18 nov 2018, 09:17
door VFooR
Absoluut. Je geeft zelf mooi aan dat veel schaafplekken vermeden kunnen worden, maar elke Protectieschelp biedt ook evenzeer absorptie aan van een inpakt. Net zo zoals de helm een schedelbreuk kan voorkomen. Het is een feit dat je dit nooit kan herleiden tot 0. Maar je kan het percentage wel heel wat doen zakken.
Het dragen van bv een winddoorlatende Motorvest met schelpen zou ook helpen. En harnas sluit gewoon mooier aan een je kan er nog dingen over dragen die je zelf wil. Ik versta wel dat het het zweten zal verhogen. Maar ach.... Elke motorrijder zit ook 'stinkend' in zijn pak op een zomers terras met zijn haar volledig in de war...

Ik versta dat beenprotectie de beweeglijkheid zal doen fnuiken, maar met een volledige rompbescherming heb je denk ik weinig last van stroefheid. Het biedt bescherming tegen rug, borst, schouders en ellebogen.

En iets duurder... dit:

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 18 nov 2018, 09:29
door FreddyH
En dan bij het afstappen vergeten het systeem netjes uit te zetten: sta je daar als Michelin mannetje in de fietsenstalling.

Of erger: vergeten aan te koppelen bij vertrek...

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 18 nov 2018, 09:31
door Daniel1975
VFooR schreef: 17 nov 2018, 21:14 Is er niemand die dit draagt onder z'n kledij?

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?O ... mwQAvD_BwE

en dit?

https://www.fc-moto.de/nl/AXO-Rock

De crosswereld kent 100'den producten die prima extra beschermen voor valpartijen tussen de 20 en 80km/u. Ze zijn tevens vaak nog soepel ook.

Als fervent motorrijder is het een pure gewoonte om beschermkledij standaard te dragen.

Met bovenstaande melding wil ik helemaal niemand hier met de vinger wijzen hoe hij zich moet kleden op een speed pedelec.
Je kunt nooit alle risico’s verkomen of vermijden. Als ik zo op de fiets zou gaan zitten is voor mij alle lol eraf, heeft niets meer met de vrijheid van fietsen te maken.

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 18 nov 2018, 09:55
door VFooR
Heel die beweging is ook geweest in de motorwereld. Herkenbaar 😉. Uit onderzoek is gebleken dat beschermde kledij veel doet. Net ook de snelheidszone waar de speed Pedelec is komen tussen te staan.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... torrijders

Ik versta dat dit ook een discussie ontlokt rond vrijheidsgevoel. Maar dat was de gordeldracht, fietshelmplicht, beschermde motorkledij ook.


https://www.metronieuws.nl/binnenland/2 ... -neemt-toe

Letselschade is net door meer conflictsituaties in het verkeer toegenomen. En wat biedt beschermende kledij...idd een rechtstreeks antwoord op letsels.

Een kind zonder een helm op z'n fiets en fluojasje op weg naar school wordt niet meer aanvaard nu...gelukkig! 15j terug reed er zo niemand rond.

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 18 nov 2018, 10:20
door allesstroomt
Als er zo een beschermpak komt dat wind doorlaat en waar je zonder veel gedoe je hele lichaam kan inschieten voor je vertrekt, dan overweeg ik dat zeker.

Een beetje zoals een regenpak, maar dan met bescherming:
https://agu.com/en/rainwear/men-s-rain-suits

Of een jeans met kevlar zie ik ook wel zitten, oa van Ixon.

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 18 nov 2018, 11:42
door Tomasj
VFooR schreef: 18 nov 2018, 09:55
Een kind zonder een helm op z'n fiets en fluojasje op weg naar school wordt niet meer aanvaard nu...gelukkig! 15j terug reed er zo niemand rond.
Is dat zo? Automobilisten houden minder afstand wanneer fietsers een helm op hebben (wetenschappelijk bewezen).
En de helmplicht jaagt jongeren van de fiets (ditto voor de fluohesjes). Minder fietsers op de baan = gevaarlijker voor de fietsers.

We moeten naar een situatie waar onze infrastructuur wordt aangepast zodat zwakke weggebruikers zich ten allen tijde veilig kunnen verplaatsen (overal toepassen van STOP - principe). Die helmen en hesjes zijn een bewijs van het falen van ons verkeersbeleid.

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 18 nov 2018, 11:49
door Daniel1975
VFooR schreef: 18 nov 2018, 09:55 Een kind zonder een helm op z'n fiets en fluojasje op weg naar school wordt niet meer aanvaard nu...gelukkig! 15j terug reed er zo niemand rond.
Ik heb een kind van bijna 3 en vraag mij af hoe ik haar straks naar school ga laten fietsen. Helmen en vestjes zijn puur ter compensatie van de ikke-ikke-ikke cultuur op de weg.
Alles en iedereen moet tegenwoordig maar beschermd worden, op het absurde af. Om vervolgens debielen te horen zeggen ‘met mijn winterbanden kan ik gewoon 120 rijden bij gladheid’.
Ik zou willen dat iedereen eens een beetje na zou denken, dat gaat veel meer schelen dan welke veiligheidsvoorziening dan ook #dream-on
Ik ben als kind uit bomen gevallen, ontelbaar maal mijn knieeen en handpalmen open gehaald, etc. Het is niet anders, hoop dat ze net zo wordt qua ontdekken en proberen. Zelf na leren denken en vooraf risico’s in leren schatten ipv opgevangen worden door kniebeschermers en handschoenen.

Edit: tomasj was mij net voor terwijl ik dit tikte

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Geplaatst: 18 nov 2018, 12:27
door FreddyH
Mijn kinderen fietsen zonder harnas en helm. Mijn oudste heeft tijdens het leren fietsen wel een helm gedragen, maar sindsdien nooit meer. `ik zie hier op de lagere school ook niemand met helm op fietsen.

Hiermee wil ik niet suggereren dat een helm onzin is, maar het fatsoenlijk leren inschatten van risico's is ook belangrijk...

25 jaar geleden woonde ik in Engeland. Daar zag ik dagelijks iemand fietsen die zo ongeveer een harnas aan had: helm, elleboogbeschermers, handschoenen, kniebeschermers en scheenbeschermers. Die persoon ging vervolgens zo ongeveer stilstaand door bochten heen (ik gok uit pure angst om te vallen). Door het gebrek aan snelheid was hij zo instabiel dat ... je raadt het al: hij regelmatig viel. Naar mijn mening ben je dan aan de verkeerde kant oplossingen aan het zoeken: symptoombestrijding dus.