Airbag vest en elleboogbescherming?

Met zo'n fraaie Stromer wil je er natuurlijk zelf ook een beetje leuk op staan.
LNY
Expert
Expert

Re: Airbag vest en elleboogbescherming?

Bericht door LNY » 03 feb 2018, 17:54

Als ik op de motor stap is de hoeveelheid bescherming extreem vergeleken bij wat ik op de Stromer aan trek.
Een eendelig leren pak met rugbeschermer, schouder-, elleboog-, heup-, knie-, en scheenbeschermers. Handschoenen met kevlar, laarzen met scheen- en voetbeschermers.
Van buiten zie je bescherming bij motorrijders vaak niet eens, zoals het body harnas wat ik onder mijn leren pak draag.

Maar de wijze van inspanning en beweging is op de motor heel anders. Rijwind zorgt ook voor meer koeling dan op de fiets.
Harnassen, airbags en andere protectie zal heel goed werken, maar vooral bij minder intensieve inspanning. Anders knalt je temperatuur helemaal door het plafond. En dat is ook gevaarlijk.

Je kunt heel ver gaan met beschermen, maar het is de kunst om een balans te vinden tussen risico’s (je komt niet snel vangrails tegen), mate van bescherming en gewenst comfort. En dat is niet makkelijk.
Kijk maar naar de hele discussie rondom de NTA voor helmen.

VFooR
Runner-up
Runner-up

Re: Schade ST5 na zwaar ongeval

Bericht door VFooR » 17 nov 2018, 21:14

[Discussie afgesplitst van het "Schade ST5 na zwaar ongeval"-topic. Stromeur.]

Is er niemand die dit draagt onder z'n kledij?

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?O ... mwQAvD_BwE

en dit?

https://www.fc-moto.de/nl/AXO-Rock

De crosswereld kent 100'den producten die prima extra beschermen voor valpartijen tussen de 20 en 80km/u. Ze zijn tevens vaak nog soepel ook.

Als fervent motorrijder is het een pure gewoonte om beschermkledij standaard te dragen.

Met bovenstaande melding wil ik helemaal niemand hier met de vinger wijzen hoe hij zich moet kleden op een speed pedelec.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 17 nov 2018, 21:25

Ik ben wel in voor dergelijke bescherming, alleen die harnassen zijn vaak zo bloedheet en ik wil ook nog kunnen trappen op de Stromer. Het blijft zoeken naar een compromis, zeker in de zomer.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

allesstroomt
Veteraan
Veteraan

Bericht door allesstroomt » 17 nov 2018, 22:02

Ik vraag me wel af of dit soort harnassen ook botbreuken kunnen voorkomen? Beperk je er niet vooral de schaafwonden mee?

VFooR
Runner-up
Runner-up

Bericht door VFooR » 18 nov 2018, 09:17

Absoluut. Je geeft zelf mooi aan dat veel schaafplekken vermeden kunnen worden, maar elke Protectieschelp biedt ook evenzeer absorptie aan van een inpakt. Net zo zoals de helm een schedelbreuk kan voorkomen. Het is een feit dat je dit nooit kan herleiden tot 0. Maar je kan het percentage wel heel wat doen zakken.
Het dragen van bv een winddoorlatende Motorvest met schelpen zou ook helpen. En harnas sluit gewoon mooier aan een je kan er nog dingen over dragen die je zelf wil. Ik versta wel dat het het zweten zal verhogen. Maar ach.... Elke motorrijder zit ook 'stinkend' in zijn pak op een zomers terras met zijn haar volledig in de war...

Ik versta dat beenprotectie de beweeglijkheid zal doen fnuiken, maar met een volledige rompbescherming heb je denk ik weinig last van stroefheid. Het biedt bescherming tegen rug, borst, schouders en ellebogen.

En iets duurder... dit:

FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door FreddyH » 18 nov 2018, 09:29

En dan bij het afstappen vergeten het systeem netjes uit te zetten: sta je daar als Michelin mannetje in de fietsenstalling.

Of erger: vergeten aan te koppelen bij vertrek...
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Daniel1975
Veteraan
Veteraan

Bericht door Daniel1975 » 18 nov 2018, 09:31

VFooR schreef:
17 nov 2018, 21:14
Is er niemand die dit draagt onder z'n kledij?

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?O ... mwQAvD_BwE

en dit?

https://www.fc-moto.de/nl/AXO-Rock

De crosswereld kent 100'den producten die prima extra beschermen voor valpartijen tussen de 20 en 80km/u. Ze zijn tevens vaak nog soepel ook.

Als fervent motorrijder is het een pure gewoonte om beschermkledij standaard te dragen.

Met bovenstaande melding wil ik helemaal niemand hier met de vinger wijzen hoe hij zich moet kleden op een speed pedelec.
Je kunt nooit alle risico’s verkomen of vermijden. Als ik zo op de fiets zou gaan zitten is voor mij alle lol eraf, heeft niets meer met de vrijheid van fietsen te maken.

VFooR
Runner-up
Runner-up

Bericht door VFooR » 18 nov 2018, 09:55

Heel die beweging is ook geweest in de motorwereld. Herkenbaar 😉. Uit onderzoek is gebleken dat beschermde kledij veel doet. Net ook de snelheidszone waar de speed Pedelec is komen tussen te staan.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... torrijders

Ik versta dat dit ook een discussie ontlokt rond vrijheidsgevoel. Maar dat was de gordeldracht, fietshelmplicht, beschermde motorkledij ook.

https://www.metronieuws.nl/binnenland/2 ... -neemt-toe

Letselschade is net door meer conflictsituaties in het verkeer toegenomen. En wat biedt beschermende kledij...idd een rechtstreeks antwoord op letsels.

Een kind zonder een helm op z'n fiets en fluojasje op weg naar school wordt niet meer aanvaard nu...gelukkig! 15j terug reed er zo niemand rond.

allesstroomt
Veteraan
Veteraan

Bericht door allesstroomt » 18 nov 2018, 10:20

Als er zo een beschermpak komt dat wind doorlaat en waar je zonder veel gedoe je hele lichaam kan inschieten voor je vertrekt, dan overweeg ik dat zeker.

Een beetje zoals een regenpak, maar dan met bescherming:
https://agu.com/en/rainwear/men-s-rain-suits

Of een jeans met kevlar zie ik ook wel zitten, oa van Ixon.

Tomasj

Bericht door Tomasj » 18 nov 2018, 11:42

VFooR schreef:
18 nov 2018, 09:55

Een kind zonder een helm op z'n fiets en fluojasje op weg naar school wordt niet meer aanvaard nu...gelukkig! 15j terug reed er zo niemand rond.
Is dat zo? Automobilisten houden minder afstand wanneer fietsers een helm op hebben (wetenschappelijk bewezen).
En de helmplicht jaagt jongeren van de fiets (ditto voor de fluohesjes). Minder fietsers op de baan = gevaarlijker voor de fietsers.

We moeten naar een situatie waar onze infrastructuur wordt aangepast zodat zwakke weggebruikers zich ten allen tijde veilig kunnen verplaatsen (overal toepassen van STOP - principe). Die helmen en hesjes zijn een bewijs van het falen van ons verkeersbeleid.
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Plaats reactie