Airbag vest en elleboogbescherming?

Met zo'n fraaie Stromer wil je er natuurlijk zelf ook een beetje leuk op staan.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan

Airbag vest en elleboogbescherming?

Bericht door rvaneijk » 22 jan 2018, 09:22

Volgens mij kun je op de speed-pedelec niet genoeg aan veiligheidsmaatregelen treffen bij het rijden op de rijbaan.

In dat kader kunnen we misschien wel wat opsteken van de motorcrossers.

Zie bijvoorbeeld de airbag-vesten: https://www.crosshelmen.nl/bescherming/ ... bag-vesten

en de elleboogbeschermers: https://www.crosshelmen.nl/bescherming/ ... escherming

Ik ben benieuwd naar de voor en tegenargumenten van het gebruik van deze vesten op de SP.

Bijv. beperkt de bewegingsruimte wellicht (ik heb er nog geen gedragen dus weet niet of dat zo is), mogelijk krijg je het sneller warm in zo'n ding, de prijs is best hoog, etc.

Hoe staan jullie hier tegenover? Overdreven?

0883_static-elbowguardb_27060079_002.jpg
Bron: https://www.crosshelmen.nl/thor-elleboog-beschermers-static
0883_static-elbowguardb_27060079_002.jpg (7.24 KiB) 968 keer bekeken
hit-air-flouyellow.jpg
Bron: https://www.crosshelmen.nl/hit-air-airbag-vest-hightech-fluo-yellow
hit-air-flouyellow.jpg (16.27 KiB) 970 keer bekeken

Lomito
Veteraan
Veteraan

Re: Airbag vest en elleboogbescherming?

Bericht door Lomito » 22 jan 2018, 10:39

Als je al eens gevallen bent, en wie is dat niet, dan weet je dat je al vrij snel letsel kunt oplopen en uiteraard denk je dan wel eens over het aanschaffen van allerlei beschermende maatregelen. De helm is vrij eenvoudig vanwege de helmplicht maar ook vóór 1-6-2017 reed ik al met een helm al moet ik toegeven dat dit vooral werd ingegeven door de noodzaak om met een vizier het tranen van de ogen te voorkomen. Dus niet voor een mogelijk risico maar vanwege comfort en goed zicht.

Tot andere beschermingsmaatregelen is het niet gekomen en zal het waarschijnlijk ook niet worden. Allereerst omdat ernstig letsel niet voorkomen kan worden, zelfs de helm beschermt het hoofd niet tegen zwaar hersenletsel, wel tegen externe verwondingen. Met de handschoenen, elleboog en kniebeschermers kunnen wel schaaf- en snijwonden voorkomen worden maar die verwondingen zijn van lagere orde, in ieder geval niet levensbedreigend.

Voor mij is de belangrijkste reden om geen aanvullende maatregelen te treffen de zogenaamde wet van behoud van ellende, ofwel het onbewust nemen van meer risico's als gevolg van het gevoel minder kwetsbaar te zijn. Omgekeerd schat je de risico's zonder beschermende maatregelen hoger in waardoor je gevaarlijke situaties met meer omzichtigheid neemt. Denk aan een bocht met gladheid. Met spikes zul je zo'n bocht met hogere snelheid nemen.

En aangezien ik geen behoefte heb om nog sneller te rijden, liever wat voorzichtiger doe als de situatie daar om vraagt kies ik ervoor om geen extra maatregelen te treffen. Verder speelt mee dat ik vrijwel nooit op de rijbaan rijdt, zodra er een fietspad is rij ik daar.
Waar het :ba vol van is...

Tomasj
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Tomasj » 22 jan 2018, 20:25

Ik vind dit dus wel een goed idee, wanneer je nakijkt op internet zie je toch heel wat positieve ervaringen met zo'n jacket
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Tony Mb

Bericht door Tony Mb » 22 jan 2018, 20:56

Het zal best zijn voordelen hebben een val. Of het ook comfortabel fietst?
Wat bij mij een probleem gaat geven is dat ik het vergeet los te maken en dan afstap.... 500€ weg :roll:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 9000Km... and counting

rvaneijk
Veteraan
Veteraan

Bericht door rvaneijk » 22 jan 2018, 21:09

Haha, ik zie het al voor me: poeff.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 22 jan 2018, 21:24

rvaneijk schreef:
22 jan 2018, 09:22
Ik ben benieuwd naar de voor en tegenargumenten van het gebruik van deze vesten op de SP.
Ik vind het zeker niet overdreven. Je hebt ook helmen met airbags voor motorrijders, en in de paardensport vind je al jaren body-protectors met airbags (die je dan met het touwtje aan het zadel bevestigt, zodat-ie open klapt zodra je van je paard vliegt, plus de bodyprotector beschermt je rug).

Wat ik erop tegen heb is eigenlijk alleen dat al die dingen in de regel niet comfortabel zitten, en vaak bloedheet zijn. Het heeft zo weinig zin om alles ademend en Gore Tex en vochtbestendig en/of vochtafdrijvend te kopen, en dan zo'n zweetding erbij aan te trekken.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Tomasj

Bericht door Tomasj » 22 jan 2018, 22:59

Ze zijn herbruikbaar, kost je alleen een nieuwe CO2-flesje @ 35 EUR.
woon-werk 52 km enkel

Louis_ST2
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door Louis_ST2 » 03 feb 2018, 09:39

Als je met gladheid onderuit schuift met fiets en al, doet zo'n vest dan nog iets ?
Het is een zwarte ST2 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Conti

Tomasj

Bericht door Tomasj » 03 feb 2018, 09:59

Ik heb zelf vorige week even bekeken, die airbag gaat in eerste instantie af wanneer de bevestigingskabel tussen en je fiets losgetrokken wordt. In 't geval je onder uitschuift en op je fiets blijft liggen ben ik niet zeker dat hij zal afgaan.
woon-werk 52 km enkel

RHJ
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door RHJ » 03 feb 2018, 16:33

Interessant thema.
De afweging van meer/minder protectiekleding gebruiken is een heel persoonlijke (zo lang de wetgever het niet verplicht heeft gesteld) en een afweging in de persoonlijke risico-acceptatie, het rijcomfort en het gebruiks(on-)gemak dat extra beschermende kleding nog al eens oplevert.

In de wielersport wordt dit bij o.m. professionals ook steeds meer een thema. Zo worden er al hier en daar fietsbroeken geproduceerd en getest met extra stevige stof (zoals Dyneema, ontwikkeld door DSM) om meer bescherming te bieden bij onvrijwillige (in de wielersport veel voorkomende) contacten met het wegdek.
Onder motorrijders is het dragen van beschermende kleding al jaren geen thema meer en alleen echte idioten rijden nog zonder deugdelijke motorkleding. Voor een ieder die wel eens een slachtoffer van een flinke schuifpartij over het asfalt heeft gezien, hoeft het ook geen nader betoog.
Overigens is er al jaren geen sprake van een echte doorbraak in het gebruik van motorjassen met ingebouwde airbags. De eerste exemplaren dateren al uit de jaren '90 van de vorige eeuw en inmiddels heeft de techniek wel een ontwikkeling doorgemaakt.

Overigens hoeft de snelheid niet eens erg hoog te liggen om al meteen lelijke wonden op te lopen.... Gezien de berichten op dit forum blijkt ''vallen'' onder Stromerrijders (met regelmaat ook buiten eigen schuld) een significant groter risico te vormen. :aq :bb :ai
Er lijken dus genoeg redenen om enige vorm van protectie (naast uiteraard een goedgekeurde helm) te overwegen...
Witte ST1X - iets oplopend ErgoTec stuur - Brooks Ergon handvatten - BodyFloat - Shockstop - SpurCycle

Plaats reactie