Welke gezichtsbescherming bij harde wind en vriesweer ?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als mensen uit Utrecht of Brabant mij vragen of ik heb moeten wennen aan Friesland toen ik hierheen verhuisde, is mijn antwoord ook steevast: nee hoor, maar: de wind en de winters zijn hier wel echt hard. Daar ben ik ik serieus een paar seizoenen zoet mee geweest, voordat ik die eigenschap van Friesland kon omarmen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Dat wil ik wel geloven, ik kom zelf uit Den Helder van oorsprong en daar hadden we altijd wind tegen. Maakte niet uit welke kant je op ging.
Hier in Friesland niet veel beter.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Precies!

In Brabant waar ik ben opgegroeid, is het gemiddeld altijd warmer en het ligt niet aan zee. En Utrecht: het is onvoorstelbaar hoeveel warmer de grootstedelijke gebieden zijn. Niet alleen omdat de wind geen vrij spel heeft door de vele bebouwing, maar ook door alle warmte die de bebouwing, riolering in de wegen, alle industrie en weet ik wat nog meer allemaal afgeven. Hetzelfde geldt voor licht. Als het in Friesland donker is, dan is het ook echt Donker. Daar ben ik allemaal pas achter gekomen na mijn verhuizing.

Brrrr.
(En toch ga ik hier nooit meer weg!)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Dat verklaart ook waarom er zoveel mensen met andere verlichting experimenteren.
De standaard lamp op de ST1 vind ik namelijk ruim voldoende. Maar dat komt natuurlijk door alle verlichte snelfietspaden waar ik rij (17 van de 20 km)
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt. Of de standaard koplamp op een Stromer voldoet (uitgezonderd de ST2 S met de Supernova bouwlamp), hangt af van de verlichting en leklicht of zo je wilt lichtvervuiling in de omgeving, het seizoen, de weersomstandigheden en de kwaliteit van je ogen.

Ik zie al niet mega-goed in het donker, en voor mij was de koplamp op de ST1 X op een bewolkte nacht of tijdens nieuwe maan echt te weinig op de onverlichte fietspaden hier, waar ook nog eens helemaal niemand anders komt en wel een hele boel dieren die ik niet omver wil rijden.

Sinds ik een ST2 S heb met de M99 Pro: nergens meer last van.

Die snelfietspaden zijn echt geweldig, zowel in verlichting, breedte als kwaliteit van het wegdek. Ik ben er jaloers op, maar het zou in dit dunbevolkte gebied niet rendabel zijn om aan te leggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maargoed, mijn ingepakte Strofie volgt z.s.m. :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Stromeur schreef: 08 jan 2018, 22:24 Maargoed, mijn ingepakte Strofie volgt z.s.m. :ay
Ben benieuwd :cool2:
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Voordeel van Friesland is wel dat je de sterren goed kunt zien op een heldere hemel, zonder lichtvervuiling van de randstad..
Zoals Cruijff zei “ elk nadeel heb zijn voordeel”. :bp:
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Fiets met een zwarte balaclava van Agu en met deze temperaturen van net boven of net onder nul is dat voldoende.
Kwam er vanochtend op 1/3e van de rit achter dat ik mijn helm was vergeten :shock: :oops: Had 'm thuis in de hand, ging nog iets doen en heb 'm even weggelegd en toen weggefietst. :bu: Omdat ik al iets op mijn hoofd voelde miste ik 'm niet direct. Daarna wel wat voorzichtiger gefietst, maar bedacht me dat ik er wel als een bankrover op de vlucht uit zag (gele hesje uitgezonderd ...).
Terugweg hier op het werk eens vragen of ze een helm over hebben die ik op de terugweg kan gebruiken. (je kunt bij ons e-bikes lenen)

Als het echt gaat vriezen en waaien denk ik toch iets extra's nodig te hebben, een buff oid. Ben brildragend, maar mocht dat soort omstandigheden serieus komen, dan zien we wel of dat voldoende is of dat er toch een skibril oid overheen moet..
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Dunne buff onder mijn helm, helm met vizier. Buff zo vouwen dat ie net over de mond maar onder de neus blijft.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie