Reflecterende kleding / maatregelen op je speed pedelec

Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Tomasj schreef: 20 okt 2018, 17:15 De Flectr 360 zit ondertussen ook al weer een week op de fiets. Voor zover ik het kan uitmaken uitstekend reflecterend materiaal

Afbeelding
Hoi Tomasj,
Welke maat had jij besteld van de Flectr 360?
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Mmmm nog niet bij stilgestaan maar andere weggebruikers kunnen er dan van uitgaan dat je een fiets bent ipv. een SP en dus je snelheid nog meer onderschatten.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Marco Verkerk schreef: 29 okt 2018, 20:30
Tomasj schreef: 20 okt 2018, 17:15 De Flectr 360 zit ondertussen ook al weer een week op de fiets. Voor zover ik het kan uitmaken uitstekend reflecterend materiaal

Afbeelding
Hoi Tomasj,
Welke maat had jij besteld van de Flectr 360?
Ik heb ze via kickstarter gekocht, toen was er volgens mij geen keuze qua maten. Ik probeer eens te kijken of ik de verpakking nog kan terugvnden
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

WFVst5 schreef: 29 okt 2018, 20:35 Mmmm nog niet bij stilgestaan maar andere weggebruikers kunnen er dan van uitgaan dat je een fiets bent ipv. een SP en dus je snelheid nog meer onderschatten.
Ehhm... De gemiddelde verkeersdeelnemer kent het hele fenomeen SP niet eens, laat staan wat de regels daarvoor zijn. Straks reed er een of andere toeterende muts achter me, die zelfs toen ik op mijn kentekenplaat wees ervan overtuigd bleef dat ik op het fietspad moest. De gemiddelde verkeersdeelnemer ziet bewegende benen/trappers, "dus" je bent een fiets.

Daarnaast: die reflector zien ze vanaf de zijkant, vanaf de zijkant is je snelheid redelijk goed in te schatten. De mensen waar je recht naartoe fietst, die kunnen je lastig inschatten. Maar da's ook een kwestie van anticiperen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Meestal als ik naar de kentekenplaat wijs (als ik de moeite neem) valt het dubbeltje wel.
Rij nu ruim een half jaar met de Supernova me99pro en constateer dat men mij omdat er goede DRL op zit veel beter ziet echt opvallend beter dan met de DF of mijn vorige SP.
Ik zeg ook; contour reflectie op de wangen van m'n banden is veiliger, weet niet zeker of het in NL. verboden is weet wel dat het verplicht is bij fietsen..race- en ATB fietsen hebben weer een "oogluikend toestemming" mits je niet in het donker gebruik maakt van de openbare weg.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Vorig jaar had ik de reflectoren al aan mijn spaken bevestigd. M'n fiets is volgens mij zichtbaar genoeg, maar mezelf vond ik nog niet zo zichtbaar, met links en rechts wat reflecterende streepjes op m'n kleding en schoenen. Ik ga nu dit jack eens proberen, net vandaag binnen gekregen, besteld bij Aliexpress. Het is niet ademend ofzo, maar als het koud is is dat voor mij geen probleem.
IMG_2209.jpg
IMG_2209.jpg (796.8 KiB) 4889 keer bekeken
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Als het je gemoed kan helpen, zeker niet nalaten om goed zichtbaar te zijn tijdens je deelname aan 't verkeer..Maar ondanks kaars en bril, de uil niet ziene wil..En laten we eerlijk wezen, ook vele fietsers, pedelec's houden geen rekening met het andere verkeer. In België zijn er zelfs politiekers die het voorbeeld geven en tegen de richting in fietsen, door rode lichten oversteken, zebrapaden gebruiken als fietsstroken, enz.. :bu:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Wij hebben afgelopen weekend de Proviz 360 CRS Cycling Jacket besteld in het geel...kost wat maar je zichtbaarheid is toch wel erg belangrijk...ik ben benieuwd !

Afbeelding
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

mooi,waar en aan welke prijs dan wel??
ST3 cool White
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Free2be schreef: ↑
Volgens de wettelijke regels, zouden de reflecterende cirkels op banden van 'n pedelec niet meer toegelaten zijn. Idd. Maar ik 'en samen met mij nog vele anderen) hebben beslist daar geen rekening mee te houden :bj Idem. Als je letterlijk alles volgens de regels doet dan wordt het niet perse veiliger of beter... Ik blijf mijn gezonde verstand gebruiken.
Alle extra verlichting op de fiets is niet toegestaan, of het nu veiliger of beter is doet niets af aan de wetgeving.
Ook het fietsen op een fietspad terwijl het niet mag is een overweging die je puur na goed nadenken maakt.
Mag het, nee, doen we het, ja.
Als je er een bekeuring voor krijgt weet je iig dat het niet toegestaan is en kan je uitleggen waarom je het gedaan hebt.
Ook ik vind het veiliger om goed zichtbaar te zijn maar zou toch meer richting kleding enz. gaan dan extra verlichting te plaatsen.

Artikel 35 Reglement verkeersregels en verkeerstekens:

1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
5. Een fiets mag zijn voorzien van twee ambergeel licht stralende richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.
6. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vijfde lid genoemde lichten.

Op basis van punt 6 is het voeren van deze verlichting dus niet toegestaan.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Plaats reactie