Reflecterende kleding / maatregelen op je speed pedelec

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Maar ja, we zijn voor de wet geen fietsen...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

In het kader van wat is toegestaan aan verlichting is de regelgeving van de bromfiets geldend:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ts-brommer

Voorkant
Verplicht: 1 wit of geel dimlicht
Toegestaan: 1 extra wit of geel dimlicht, 1 of 2 witte of gele grote lichten, 1 of 2 witte of gele stadslichten, 2 ambergele richtingaanwijzers, ambergele waarschuwingsknipperlichten, 1 naar voren gerichte witte reflector, 1 wit dagrijlicht.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Maar ja, we zijn voor de wet geen fietsen...
Dat klopt, maar ook voor bromfietsen geldt hetzelfde.

Artikel 5.6.65
1.
Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.6.51, 5.6.52, 5.6.57, 5.6.57a en 5.6.58 is voorgeschreven of toegestaan. In of op het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen doen dit niet naar de buitenzijde van het voertuig.
2.
Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.

Dat wil nog steeds niet zeggen dat ik niet zichtbaar wil zijn, absoluut wel, maar liever toch volgens de regels van de wet.
Wij kunnen bepaalde regels niet goed of slim vinden, maar zo is het weg geregeld.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

de regels voor fiets en bromfiets zijn toch niet hetzelfde qua verlichting? Ik zie in een eerdere post:
Toegestaan: 1 extra wit of geel dimlicht, 1 of 2 witte of gele grote lichten, 1 of 2 witte of gele stadslichten, 2 ambergele richtingaanwijzers, ambergele waarschuwingsknipperlichten, 1 naar voren gerichte witte reflector, 1 wit dagrijlicht.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Lotte schreef: 30 okt 2018, 11:47 mooi,waar en aan welke prijs dan wel??
Als de vraag aan mij was, wij hebben ze hier gekocht incl een bijbehorende broek en handschoenen.

https://www.ribblecycles.co.uk/clothing ... %5D=Proviz
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

de regels voor fiets en bromfiets zijn toch niet hetzelfde qua verlichting? Ik zie in een eerdere post:
Daar heb je helemaal gelijk in Polling, maar ik bedoel te zeggen dat extra verlichting buiten de wettelijke, niet is toegestaan.
Dat geldt voor zowel de fiets als de bromfiets.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Als de vraag aan mij was, wij hebben ze hier gekocht incl een bijbehorende broek en handschoenen.

https://www.ribblecycles.co.uk/clothing ... %5D=Proviz
@MarcelH, het zijn inderdaad prijzige artikelen, maar veiligheid mag wel iets kosten.
De mensen onderschatten toch al de snelheid waarmee we rijden, alsook de plaats waar we ons bevinden.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Nu het weer zo schemerig is draag ik over m’n jas een ademend fluohesje van Sportfull, Gore fietsoverbroek met fluo beenstukken en Gore fluo overschoenen en een witte winterhelm. Duidelijk reacties van automobilisten die me eerder zien.
Daarnaast dagelijks de Flare op de zadelpen aan.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

MarcelH schreef: 30 okt 2018, 17:51
Lotte schreef: 30 okt 2018, 11:47 mooi,waar en aan welke prijs dan wel??
Als de vraag aan mij was, wij hebben ze hier gekocht incl een bijbehorende broek en handschoenen.

https://www.ribblecycles.co.uk/clothing ... %5D=Proviz
Ben ook geïnteresseerd, maar ik kan geen winkel vinden waar ik ze kan passen. Hoe groot zijn jullie en welke pasmaat genomen?
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Cliff
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2019, 08:45
Locatie: Mol België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 4000

Ik ben wel eens benieuwd hoe de meeste mensen dit nu aanpakken want een zwarte stromer is heel slecht zichtbaar in het donker langs de zijkant.
Zelf dacht ik om enkele stickers te laten maken dat bij het strakke design passen van de stromer. De kledij die ik gekocht heb voor tijdens frissere dagen of regen zijn reeds goed zichtbaar. Zoek enkel nog iets voor in de zomer wanneer je je licht aankleed.
Trotse eigenaar van een Stromer ST2 Sport 2018!
Plaats reactie